Beantwoord

2 gb internet abo

  • 24 January 2024
  • 22 reacties
  • 427 Bekeken

Heb een 1 gb internet abo bij Odido en ben voornemens naar 2 gb te switchen.

Nu gaat odido over de lijn van kpn glasvezel maar als ik bij kpn de test doe wat beschikbaar is bij mij is dat 1gb down/1gb up.

Hoe kan Odido dan 2 gb abo aanbieden bij mij als de haalbaarheid maar 1 gb is volgens kpn.

Heb al meerdere topics gelezen dat er problemen met download snelheid zijn dus zou graag duidelijkheid hierover hebben.

Klantenservice word ik niet wijzer van.

Graag hoe kan dat 2 gb als de lijn maar 1 gb levert

icon

Beste antwoord door Sven-Odido 7 February 2024, 17:59

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Spike_11, logische vraag die je stelt, ik helder het graag voor je op! De technische mogelijkheid van de glasvezellijn ligt een stuk hoger en in theorie kan zo'n internetlijn makkelijk 10 Gbit/s aan. Echter zijn er nog weinig routers die geschikt zijn voor deze snelheden en als ze al geschikt zijn, zijn ze doorgaans erg duur. De daadwerkelijke beperkende factor van de internetsnelheid is daarom niet de internetlijn van de netwerkbeheerder, maar de router van de desbetreffende provider. Hoewel KPN (nog) niet de juiste routers wil installeren willen wij graag deze stap maken en daarom zetten wij sterkere en betere routers neer in wijkcentrales. Hierdoor kan je met onze routers hogere snelheden halen dan dat KPN je aan kan bieden. Omdat deze betere routers niet standaard geïnstalleerd zijn zullen wij eerst je wijkcentrale van nieuwe uitrusting moeten voorzien en daarom kan het een aantal weken duren voordat wij je daadwerkelijk 2 Gbit/s kunnen leveren.

Geef het gerust aan als je nog vragen hebt, ik weet zeker dat je van de hoge snelheid zal genieten! 😃

Hallo @Cal van Odido 

Dat is weer een stuk duidelijker.

Kan ik de nieuwe Fritzbox 5690xgs gebruiken als deze beschikbaar komt?. Of de 5690pro die later het jaar uitkomen.

Gebruik nu de 7590AX

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Spike_11, graag gedaan! Het is ook zeker mogelijk om een eigen modem of router te gebruiken. Hoewel de specificaties van de Fritzbox 5690 nog niet beschikbaar zijn vind je in dit topic de vrij simpele eisen waaraan een eigen modem moet voldoen:

Hoe je een eigen modem kan aansluiten lees je hier:

Omdat je al een eigen modem gebruikt hoef je eigenlijk geen nieuwe trucjes uit te voeren. Ik ben benieuwd hoe de Fritzbox 5690 je bevalt, de aankondiging ziet er veelbelovend uit! 

@Cal van Odido 

De specifieke eigenschappen zijn al vanaf begin 2023 op de beurs  in Berlijn bekend gemaakt .

Graag zou ik van je willen weten of de 5690 pro of 5690 xgs?.

Beide modems worden nu in eerste helft van het jaar beschikbaar gesteld.

De specificaties zijn gewoon op internet te vinden

 

Reputatie 6
Badge +2

@Spike_11 Dat durf ik zo niet te zeggen. Wellicht dat @eric of @TMTV je hierover kunnen adviseren? Alvast bedankt! 

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Spike_11 

Je kunt voor dit soort vragen het beste de verkoper of fabrikant raadplegen. In dit geval heeft AVM, de distributeur van Fritzbox vaak speciale settings voor Odido in hun firmware ingenomen en testen zij hun apparatuur daartegen. 

@eric 

De settings weet ik al van de 7590ax.

Nu heb ik vernomen dat kpn de glasvezel op mijn adres gaat opwaarderen naar xgs pon dus was mijn vraag kan ik dan beter de 5690 xgs model of de 5690 pro tzt aanschaffen?

Welke is het geschiktste voor Odido?

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Spike_11 

Op dit moment kan Odido nog geen eigen XGS PON registratie uitvoeren. We hebben op het forum dus nog geen ervaringen met deze routers gezien. Het gebruik van de ONT van Odido en dan een eigen router heeft vanuit flexibiliteit de voorkeur. Je gebruikt dan een ethernet kabel van goede kwaliteit tussen ONT en router.

 

 

Hoi @eric 

Oke duidelijk dan word het de 5690 pro deze werkt met utp kabel en ik gebruik cat 6a kabels.

Dank voor de uitleg

@eric 

Hoelang duurt het dat je overgezet word van 1 gb naar 2gb aansluiting.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @Spike_11 

Geen idee. Ik ben ook maar een klant. De tijdsduur is met name afhankelijk of de lokale POP al is voorbereidt. Maar als je de bestelling plaatst kun je de vorderingen volgen.

@Cal van Odido 

Miss dat jij dat weet hoelang het duurt voordat je van 1 gb naar 2 gb aansluiting gaat??

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Spike_11, dat is echt verschillend per netwerktype. Ik zal hier een schema voor je maken zodat je een beetje inzicht krijgt in de werkzaamheden per netwerktype.

 

Netwerktype

Wel/Geen nieuwe ONT

Patching nodig in de wijkcentrale?

Guidion nodig?

GPON

Wel nieuwe ONT

Nee

Ja, voor het ONT

XGSPON

Geen nieuwe ONT

Nee

Nee

PtP

MC wordt nieuwe ONT

Ja

Ja, voor het ONT

 

Hoe meer er moet gebeuren hoe langer de upgrade zal duren. Guidion neemt vanzelf contact met je op als het nodig is!

Hey @Spike_11, dat is echt verschillend per netwerktype. Ik zal hier een schema voor je maken zodat je een beetje inzicht krijgt in de werkzaamheden per netwerktype.

 

Netwerktype

Wel/Geen nieuwe ONT

Patching nodig in de wijkcentrale?

Guidion nodig?

GPON

Wel nieuwe ONT

Nee

Ja, voor het ONT

XGSPON

Geen nieuwe ONT

Nee

Nee

PtP

MC wordt nieuwe ONT

Ja

Ja, voor het ONT

 

Hoe meer er moet gebeuren hoe langer de upgrade zal duren. Guidion neemt vanzelf contact met je op als het nodig is!

Denk dat het ptp is.

Als je het nu bestelt wanneer gaat de verhoging van het abo in als alles is afgerond of meteen.

De korting loopt tot maart denk ik ofaakt dat niet uit

Reputatie 7
Badge +9

Jij zit op XGS-PON @Spike_11! Bij een 2 Gbit/s verbinding blijft je huidige korting (Eerste 6 maanden voor) bestaan tot deze afgelopen is. Daarna betaal je de normale prijs voor 2 Gbit/s.

Jij zit op XGS-PON @Spike_11! Bij een 2 Gbit/s verbinding blijft je huidige korting (Eerste 6 maanden voor) bestaan tot deze afgelopen is. Daarna betaal je de normale prijs voor 2 Gbit/s.

Waaruit maak je uit dat ik op xgs-pon zit dan ben ik toch verkeerd ingelicht.

Gebruik al meer dan 10 jaar glasvezel van kpn toen was xgs-pon nog niet aan de orde.

De lijn van kpn zou door overstap naar odido dus naar xgs gegaan zijn?

Kun je dit onderbouwen voor mij?

Reputatie 7
Badge +9

XGS-PON is een nieuwere technologie die we hebben toegepast @Spike_11. Het kan zijn dat je hiervoor op een GPON zat maar we proberen onze lijnen zo goed mogelijk te upgraden. Al helemaal omdat we met zulke hoge snelheden werken, een GPON kan dat simpelweg niet aan. 

Zit op een aon oftewel ptp lijn.

Als het xgs zijn zou de 2 gb lijn dus geen probleem moeten zijn en direct aansluitend moeten zijn.

Een bekende van mij met hetzelfde postcode gebied die achter mij woont wacht al meer dan 2 weken op zijn 2 gb.

Volgens kpn waar de glasvezel van is zou onze lijn aangepast moeten worden naar xgs maar wanneer is niet bekend.

Volgens enkele berichten hierboven heeft Odido nog geen xgs registratie.

Dus dit alles is niet erg duidelijk !!!

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Spike_11

Zoals @Tommie van Odido al aangaf zit je op al op XGS-Pon. Bij de overstap van KPN naar ons ben je ook gelijk overgezet van KPN ptp AON appartuur in de pop naar onze eigen XGS-Pon apparatuur. In jouw geval zou een upgrade naar 2G hooguit een paar uur duren. 

Hi @Spike_11

Zoals @Tommie van Odido al aangaf zit je op al op XGS-Pon. Bij de overstap van KPN naar ons ben je ook gelijk overgezet van KPN ptp AON apparatuur in de pop naar onze eigen XGS-Pon apparatuur. In jouw geval zou een upgrade naar 2G hooguit een paar uur duren. 

Ik ben die bekende van Spike_11. Dat zijn dan wel heel lange uren…...Ik ben eind december overgestapt van KPN naar Odido. Half januari heb ik mijn snelheid verhoogd van 1 naar 2G . Tot op heden geeft speedtest echter nog steeds aan dat mijn snelheid ongeveer 1G up en down is. Als ik de info goed begrijp zou ik dus ook direct op XGS-Pon moeten zitten. Ik begin het vermoeden te krijgen dat mijn CAT5 de bottleneck is

 

Reputatie 7
Badge +4

Hoi @Toller_Boyke, leuk dat je ook meepraat in dit topic, ik zie je graag snel volledig genieten van je snelheid! Je vermoeden klopt 100%. CAT5(e) kan namelijk snelheden aan tot 1 Gbit/s. Voor snelheden tot 10 Gbit/s heb je minstens een CAT6a kabel nodig. Hogere reeksen volstaan natuurlijk ook.

Goed dat je eraan dacht, ik verwacht dat je met een nieuwere kabel snel op kan naar de 2 Gbit/s!

Hoi @Toller_Boyke, leuk dat je ook meepraat in dit topic, ik zie je graag snel volledig genieten van je snelheid! Je vermoeden klopt 100%. CAT5(e) kan namelijk snelheden aan tot 1 Gbit/s. Voor snelheden tot 10 Gbit/s heb je minstens een CAT6a kabel nodig. Hogere reeksen volstaan natuurlijk ook.

Goed dat je eraan dacht, ik verwacht dat je met een nieuwere kabel snel op kan naar de 2 Gbit/s!

Hoi @Cal van Odido, Heb het eens even getest met originele CAT6 kabels zowel van de XGS naar het modem als vanaf de 1e lan poort naar de pc. (In de pc zit overigens een 2.5G onboard netwerkaansluiting) Resultaat: nog steeds ongeveer 1G up en down. Geen 2G dus. Hierna toch maar eens de techneuten bij Odido gebeld. De medewerker die ik aan de lijn kreeg voerde op afstand diverse tests uit en gaf aan dat er wellicht toch iets mis was met mijn aansluiting. Totdat ik aangaf dat ik niet via het Odido modem maar met een Fritz!box 7590AX verbinding maakte. Hierop kwam de vraag of de pc wel op de 1e lan poort aangesloten was want “alleen de 1e lan poort levert 2.5G”  Nu ben ik niet alleswetend maar deze oplossing was nieuw voor me.

Ik los het voorlopig wel op met de optie terug naar 1G, de huidige bekabeling upgraden naar CAT6 is nu even niet in beeld.

Maar:  wellicht is het een optie om op de site in het “kies je snelheid of snelheid aanpassen scherm” - te vermelden dat naar mate je voor een hogere snelheid kiest er andere eisen aan de randapparatuur en bekabeling gesteld zou kunnen worden. De meeste thuisklanten gebruiken denk ik nog CAT5 of 5e en als updaten naar een hogere snelheid dan geen effect heeft is het wel handig als dat vooraf ergens vermeldt staat. 

Reageer