Abbo 1 Gbit/s, maar slechts 50 / 90 Mbps download/upload snelheid.

  • 11 December 2023
  • 11 reacties
  • 103 Bekeken

Hallo,

Twee maanden geleden verhuisd en bij Odido een abonnement glasvezel met '’1 Gbit/s up en down'’  afgesloten. Ik haal die snelheid echter nooit. De hele dag door 50 / 90 Mbps.

 

  • Zyxel EX5601-T1 door monteur direct aangesloten op de pc met de kabels die de monteur bij zich had.
  • Het modem bevind zich in de woonkamer direct naast de pc, via internet aansluit punt in de woonkamer.
  • Via Speedtest.net meerdere test gedaan, over meerdere dagen en tijden;

https://www.speedtest.net/result/15617691470

 

https://www.speedtest.net/result/15617632406

 

https://www.speedtest.net/result/15594940103

 

https://www.speedtest.net/result/15582466268

 

https://www.speedtest.net/result/15582452862

 

 

  • Via Speedtest app test;

Datum van test: dec 11, 2023 11:41
Downloaden: 91,75 Mbps
Uploaden: 94,47 Mbps
Ping: 6 ms
Verbindingstype: Ethernet
Server: signetbreedband

 

 

Ik zie graag een reactie tegemoet.

Waqqas 4 maanden geleden

Hallo @Micwes180 

Het lijkt erop dat er een kabel of apparaat op de Zyxel is aangesloten dat maar maximaal tot 100 Mbps gaat.

Haal je via de WiFi ook niet hoger dan 100 Mbps? Dan zou je de internetkabel tussen mediaconverter en Zyxel eens kunnen vervangen door een minimaal CAT5E internetkabel.

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Micwes180 

Het lijkt erop dat er een kabel of apparaat op de Zyxel is aangesloten dat maar maximaal tot 100 Mbps gaat.

Haal je via de WiFi ook niet hoger dan 100 Mbps? Dan zou je de internetkabel tussen mediaconverter en Zyxel eens kunnen vervangen door een minimaal CAT5E internetkabel.

Ik heb bij alle apparaten behalve de PC de internet kabel er uit getrokken (bij de mediabox, tv en de PS5 dus) en toen eerst met een andere CAT 6 kabel geprobeerd (en PC & modem + router geheel uit en aan); geen verschil.

 

CAT6 kabel vervangen voor een CAT 8 kabel  (en PC & modem + router opnieuw geheel uit en aan); geen verschil.

 

Speedtest op  PC bekabeld via de speedtest app; telkens rond de 90 Mbps download. 

Speedtest op mobiel met WIFI rond de 40 Mbps

Reputatie 7
Badge +15

@Micwes180 

Had je de kabel tussen mediaconverter en router ook vervangen?

@Micwes180

Had je de kabel tussen mediaconverter en router ook vervangen?

Even voor de duidelijkheid, wat word hier bedoeld met '’mediaconverter'’? 

Reputatie 7
Badge +15

@Micwes180 

Er gaat een internetkabel van de converter naar de WAN poort van de router.

Bij een glasvezel installatie is de converter de modem, hij is met een gele glasvezelkabel verbonden met het glasvezelaansluitpunt of hij zit op het glasvezelaansluitpunt.

@Micwes180

Er gaat een internetkabel van de converter naar de WAN poort van de router.

Bij een glasvezel installatie is de converter de modem, hij is met een gele glasvezelkabel verbonden met het glasvezelaansluitpunt of hij zit op het glasvezelaansluitpunt.

Wacht even, het word me nu onduidelijker.

Ik heb het na getjekt, maar mij modem hangt dus in de meterkast (staat niet in de woonkamer). De router staat wel in de woonkamer en is met een gele draad verbonden met een internet aansluiting in de woonkamer.

 

Is mijn router de mediaconverter, en moet ik de kabel van internet aansluitpunt tot dit apparaat vervangen?

Ho wacht, volgens mij snap ik het al. Ik moet dus even in de meterkast kijken en die gele kabel vervangen ..?

Reputatie 7
Badge +15

@Micwes180 

Zou je eerst eens de Zyxel router tijdelijk in de meterkast kunnen aansluiten en een korte minimaal CAT5E internetkabel aansluiten tussen de modem en WAN poort van de router?

Mocht je dan de volledige snelheid halen dan weet je dat het ligt aan de kabel die naar de woonkamer gaat.

@Micwes180

Zou je eerst eens de Zyxel router tijdelijk in de meterkast kunnen aansluiten en een korte minimaal CAT5E internetkabel aansluiten tussen de modem en WAN poort van de router?

Mocht je dan de volledige snelheid halen dan weet je dat het ligt aan de kabel die naar de woonkamer gaat.

Hoi, ik heb dit geprobeerd en het heeft geholpen. Ik heb daarna ook nog even de kabel die vanuit de woonkamer naar de router gaat vervangen, maar toen had ik weer traag internet. 

 

Het probleem ligt dus bij de kabel die van de meterkast naar de woonkamer gaat. Maar dit is een nieuw (huur)huis en die kabel is helemaal achter de wanden / plafond weg gewerkt….

 

Heeft u ook een idee hoe ik dat kan oplossen, of is dan het enige alternatief om een nieuwe kabel te leggen en die dan maar vervolgens zelf weg proberen te werken?

 

Alvast heel erg bedankt.

Reputatie 7
Badge +15

@Micwes180 

Is er een muuraansluiting in de woonkamer waarop de kabel uit de meterkast is aangesloten? Mogelijk is het niet juist aangesloten.

@Micwes180

Is er een muuraansluiting in de woonkamer waarop de kabel uit de meterkast is aangesloten? Mogelijk is het niet juist aangesloten.

Opnieuw bedankt voor de reactie. 

 

Ja, er is een muur aansluiting in de woonkamer

Ik ga mailen met de wooncorporatie. 

Reageer