amahi server t56

  • 10 December 2023
  • 5 reacties
  • 42 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Hallo,

Ik heb sins kort een nieuwe modem gekregen de t56. Maar nu kan ik mijn amahi server niet meer van buitenaf benaderen. Wie kan mij uitleggen hoe ik dit weer instel. Graag in jip en janneke taal 😁

Tommie van Odido 5 maanden geleden

Hoi @Blei, welkom op onze Community.

Zelf heb ik weinig verstand van Home servers. Gelukkig hebben we een aantal zeer bekwame Superusers die je hier vast een handje mee kunnen helpen. Daarom wil ik @TMTV, @louisL & @Pieter_B vragen om hier een deskundige blik op te werpen. Thanks! 

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @Blei, welkom op onze Community.

Zelf heb ik weinig verstand van Home servers. Gelukkig hebben we een aantal zeer bekwame Superusers die je hier vast een handje mee kunnen helpen. Daarom wil ik @TMTV, @louisL & @Pieter_B vragen om hier een deskundige blik op te werpen. Thanks! 

Reputatie 7
Badge +3

Hallo @Blei, welkom bij de community.

Heb ooit in een grijs verleden een soort van How To met screenshots gemaakt op een T50.

Volgens mij is er niet echt veel verschil met de T56, dus hopelijk kan dit oude topic je op weg helpen.

Neem aan dat vanuit je privé LAN alles goed werkt, plus dat je Server een fixed IP heeft in je netwerk.

Kleine NOTE: poorten openzetten brengt risico’s met zich mee, beperk dat dan ook tot echt nodig!

Reputatie 6
Badge

Zoals @Pieter_B al zei: poorten open zetten is potentieel gevaarlijk.

Ik ken Amahi niet, maar zie wel dat het nogal wat opties heeft. De eerste vraag is of je de DHCP server van Amahi gebruikt? Zoja, dan moet je wel de DHCP server van de T56 uit zetten.

De tweede vraag is welke services van Amahi je wilt open zetten? Let wel Amahi is echt oud: gebaseerd op Fedora 27 (end of support in 2018) of Ubuntu 12 (end of support in 2017) zo te zien. Dat maakt de risicos op security bugs nog veel groter.  Niet doen.

Maar dat blijft je eigen keus. Als je verdere hulpt wilt laat dan eerst weten wat je toegankelijk wilt maken

Hallo,

 

Bedankt voor je hulp. Oke als dit verouderd is

 Kun je me dan ook vertellen welke server ik dan beter kan gaan gebruiken inplaats van de server die ik nu gebruik van amahi? 

 

Het was mij niet bekend dat dit verouderd was. En had het al een tijd. De monteur destijds had het voor mij ingesteld op de modem. Maar heb net een nieuwe modem gekregen en moet ik het zelf opnieuw instellen.

Reputatie 6
Badge

Zie de tweede vraag hierboven: wat wil je dat je server je levert aan diensten? Amahi doet zo te zien van alles. Media streaming? Web server? Backup server? Ik denk dat je eerst eens goed moet uitzoeken wat je nodig hebt. Ik kan je daat niet zo bij helpen.

Reageer