Beantwoord

Bestaand NT kastje van KPN behouden naar overstap T-Mobile?

  • 26 October 2022
  • 22 reacties
  • 2684 Bekeken

  • is een Top Poster
  • 10 reacties

Ik overweeg de overstap van KPN naar T-Mobile te maken.

Al jaren heb ik internet via glasvezel van KPN en mijn FritzBox is aangesloten op het NT kastje via een netwerkkabel.

Als ik nu overstap, krijg ik dan toch de mediaconverter van T-Mobile of kan mijn huidige NT gewoon gebruikt worden?

Dit is wat ik nu heb:

 

M.v.g. Wim

icon

Beste antwoord door eric 26 October 2022, 12:09

Bekijk origineel

22 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @WimH 

Bij de overstap naar T-Mobile krijg je een andere mediaconverter, deze zal worden geïnstalleerd door een Guidion monteur.

Hallo @WimH 

Bij de overstap naar T-Mobile krijg je een andere mediaconverter, deze zal worden geïnstalleerd door een Guidion monteur.

Bedankt voor je reactie.

Ik neem aan dat de aansluiting naar mijn router dan ook met een netwerkkabel is.

Of gewoon overstappen en kijken wat er geleverd wordt?

Reputatie 7
Badge +14

Eerst zal de monteur de T-Mobile ONT ophangen en aansluiten via een standaard ethernet kabel op het T-mobile Zyxcel modem/router. Als dan alles werkt is de dienst opgeleverd en zal de monteur afscheid nemen. Daarna mag jij de installatie aanpassen, dus bijvoorbeeld de ethernetkabel van jouw eigen router in de ONT aansluiten. Als je dan in je router VLAN300 kan definieren voor internet zou e.e.a. weer moeten werken. Indien niet, dan hang je de Zyxcel weer terug.

Reputatie 7
Badge +15

@WimH 

Uiteraard gaat er uit de mediaconverter een urp naar de Zyxel router en die kun je achteraf vervangen door de Fritzbox.

Je kan in de Fritzbox het T-Mobile profiel selecteren maar dan heb je 2 onbruikbare poorten dus het beste is other ISP VLAN 300.

Je kan in de Fritzbox het T-Mobile profiel selecteren maar dan heb je 2 onbruikbare poorten dus het beste is other ISP VLAN 300.

Ik begrijp niet waarom ik dan 2 onbruikbare poorten krijg.

Ik zie een heleboel keuzes w.b.t. de providers die ik kan kiezen maar VLAN 300 zie ik er niet tussen staan. Misschien begrijp ik het niet helemaal.

Ik heb trouwens een FritzBox 7590, dit ter info.

Reputatie 7
Badge +15

@WimH

T-Mobile gebruikte eerst VLAN 640 voor IPTV en via het profiel heb je 2 poorten voor internet en 2 voor IPTV.

Nu werkt IPTV via internet dus het is beter om in de lijst voor other ISP te kiezen en daarna kun je de instellingen instellen zoals VLAN id, hiermee heb je op alle 4 de LAN poorten internet en tv.

VLAN 640 is dus niet meer nodig.

Of moet ik bij de regel Naam, daar ISP VLAN 300 invullen?

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@WimH 

Bij naam kun je T-Mobile invullen, beneden zullen er nog meer instellingen staan.

@Waqqas 

Bedankt voor de duidelijke uitleg over de poorten.

Ik vond het al vreemd. Maar bij de keuzes van andere internetaanbieder, zie ik een hele lijst staan maar geen VLAN o.i.d.

Oké, allemaal bedankt voor het meedenken.

Ik probeer altijd van te voren alles op een rijtje te hebben zodat ik niet voor verrassingen kom te staan.

Nu eens kijken of ik bij KPN (XS4ALL) mijn geleverde FB kan overnemen anders moet er een nieuwe besteld worden.

Reputatie 7
Badge +15

@WimH 

Hier alvast de andere instellingen :

https://community.t-mobile.nl/thuisnetwerk-566/eigen-fritz-box-7590-op-t-mobile-netwerk-345509?postid=1673258#post1673258

@WimH 

Aanbieder naam mag leeg zijn.

Ga dan naar "Verbindings instellingen wijzigen"

Nu krijg je een uitklap scherm.

Vul dit in.

 

 

@peter-keetfm 

Gevonden! Wat het precies inhoudt weet ik niet maar bij mijn huidige instellingen staat de VLAN-ID op 6.

Eigenlijk nooit naar gekeken.

En PBit op 1

@peter-keetfm

Gevonden! Wat het precies inhoudt weet ik niet maar bij mijn huidige instellingen staat de VLAN-ID op 6.

Eigenlijk nooit naar gekeken.

Als je bij T-mobile aangesloten wordt moet daar 300 staan.

De 3 diensten wat ik ook gebruik gaan via mijn Fritzbox 5590 en gaan via dat vlan 300.

(internet,tv/,huis telefoon)

En PBit op 1

Op 0

@WimH 

Mocht je er niet uit komen kunnen we je hier stap voor stap helpen.

Eerst maar aansluiten op het T-mobile netwerk.

@peter-keetfm 

 

Gaan we regelen, eens kijken wat de opzegtermijn is, als het goed is 1 maand.

Het prijsverschil is eigenlijk erg groot geworden als je bedenkt dat ik nu 55 euro per maand betaal voor alleen maar internet (100/100).

Straks bij TM na 6 maanden betaal ik 35 euro per maand maar omdat er ook een telefoon abo bij BEN is op mijn adres, wordt dat 35 - 5 = 30 euro/mnd.

 

Vanavond 26 oktober de overstap aangevraagd.

Allerlei formulieren etc ingevuld. Na ruim 11 jaar Xs4all, nu dan T-Mobile.

Ben benieuwd.

Vanavond 26 oktober de overstap aangevraagd.

Allerlei formulieren etc ingevuld. Na ruim 11 jaar Xs4all, nu dan T-Mobile.

Ben benieuwd.

Welkom bij de club.👍

Ik zat altijd bij kpn en nog nooit over gestapt.

Nu sinds 1 Juli klant bij T-Mobile.

Bevalt prima Fritzbox 5590 direct op glasvezel.

Tv via eigen Android tv toestellen.

Huistelefoon via Fritz fon toestellen.

Geen provider apparatuur meer aangesloten in huis. (Mijn doel) dat was bij kpn anders.

 

 

Reputatie 7

Hi @WimH, super tof om te lezen dat je de overstap bent gaan maken naar T-Mobile voor thuis! 😁 We ontvangen je met open armen. Weet dat je al jouw vragen hier kunt stellen en dan helpt de Community je met liefde. Dus laat het gerust weten als we ergens bij kunnen helpen. 

Reageer