Beantwoord

Blokkade DNS 1.1.1.1 1.0.0.1 8.8.8.8 8.

  • 11 November 2023
  • 6 reacties
  • 392 Bekeken

Ik heb sinds een paar dagen Odido internet, alles werkte prima via de Zyxel. Nu heb ik deze Zyxel ertussenuit gehaald en de media converter direct op mijn USG aangesloten. Internet werkt prima, alleen krijg ik verschillende externe DNS servers niet gepingt of getraced. Het lijkt erop dat Cloudflare (1.1.1.1 en 1.0.0.1) geblokkeerd worden, zowel DNS requests, pings, als traceroute. Ook Google 8.8.8.8 lukt niet. Dit terwijl deze prima werkten via de Zyxel. Kan ik hier iets aan doen, of word ik geforveerd de DNS van Odido zelf te gebruiken?

Groeten,

Jeroen

icon

Beste antwoord door Sven-Odido 12 November 2023, 10:06

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +4

HI @jrnptrs

Er wordt niks geblokkeerd, we forceren je ook niet bepaalde DNS servers te gebruiken. Anders zou het met het Zyxel modem ook niet werken 😉.

Kan je eens een trace posten van wanneer het niet werkt met je USG en wel met de Zyxel. Dan kunnen we misschien achterhalen waar het probleem zit. 

Hi @Sven-Odido,

Bedankt voor je reactie. Blokkade is misschien het verkeerde woord, maar dat was het eerste waar ik aan dacht 😅. Hier heb je wat screenshots van de verschillende traces met alleen de USG, zonder Zyxel:

8.8.8.8 alleen via USG
8.8.4.4 alleen via USG
1.1.1.1 alleen via USG
1.0.0.1 alleen via USG

 

Deze traceroutes zijn gemaakt met de USG via de Zyxel:

8.8.8.8 via USG + Zyxel
8.8.4.4 via USG + Zyxel
1.1.1.1 via USG + Zyxel
1.0.0.1 via USG + Zyxel

 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @jrnptrs

Thanks voor de screenshots. 

Waar ik bang voor was gebeurd ook. Je dat als je de USG gebruikt de traces stoppen ergens in het netwerk van Google en Cloudflare. Voor Google is het vanaf hop 6 en voor Clouflare hop 5. Wat aangeeft dat het ergens daar fout gaat door een blokkade of een foute routering voor het Ip Adres dat de USG krijgt.

Zoals je ziet verlaat je wel netjes het Odido netwerk, dat is goed. Alles daar buiten hebben we weinig tot geen controle over helaas. 

Wat je eventueel kan doen is het mac adres van de Zyxel (Onder systeem info - ETH_Internet) clonen op de USG. Dan krijg je hetzelfde ip adres als de zyxel krijgt en dan zou het moeten werken. 

Thanks @Sven-Odido

niet echt een oplossing, maar wel een prima workaround 😎. Blijft wel een beetje gek dat verschillende DNS servers van een paar verschillende aanbieders “geblokkeerd” worden op mijn USG IP. Ook die van Control D lijkt nl. niet te werken (76.76.2.0) en die lijkt het Odido netwerk niet eens te kunnen verlaten?

Zonder Zyxel

 

Met Zyxel

 

Ik zal later deze week het mac adres clonen en hopelijk werkt daarna alles nog 🤣. Bedankt voor de info

Curious I’m having exactly the same problem

did that solution worked?

it seems to me that Odido network is really poorly configured

 

Curious I’m having exactly the same problem

did that solution worked?

it seems to me that Odido network is really poorly configured

 

Hi Giondo,

I cloned the MAC-address of the router delivered by Odido, that seemed to work. Since then I upgraded my USG to an UXG and it seemed to work out of the box. It seems I cannot access Disney+, so there’s still something weird going on with the IP-ranges when not using the original router.

It also look like when I’m using the original Zyxel router I have about 10-25% ping timeouts, when only using my UXG, I have a timeout once in a while.

Reageer