Beantwoord

Bridge tap HELP

  • 22 January 2021
  • 15 reacties
  • 421 Bekeken

Hi,

Volgens de klantenservice heb ik last van een bridge tap. Heb mij er over ingelezen en begrijp nu wat het is. Nu moet er nog iets aan gedaan worden. Ik heb 2 linkerhanden, maar ik wil het toch graag eerst zelf proberen op te lossen voordat ik een monteur bel. Dit het aansluitpunt waar mijn modem, via de telefoonkabel, aan is aangesloten. Wat moet ik doen?:)

 

icon

Beste antwoord door Makkie11 23 January 2021, 13:19

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @JappieP 

Waar komt de aangesloten kabel vandaan, heb je nog een andere ISRA in de meterkast bijvoorbeeld?

De lengte van de kabel naar dit punt kan hier ook een rol in spelen.

Ik heb nog een kastje in de meterkast, die er misschien mee te maken heeft. Ik zie toevallig ook weer een rood en blauw kabeltje. Op de deksel die voor dit blokje zit staat PTT. De kabel die er uitloopt gaat het plafond in. Het zou kunnen dat die kabel naar het isra punt in de woonkamer loopt, maar dit durf ik niet met zekerheid te zeggen. FYI: ik woon 4 hoog in een oud pand in Amsterdam.

 

Reputatie 7
Badge +15

@JappieP

Als de onderste kabel de kabel is die je woning binnenkomt dan kan je het beste het modem op dit PTT doosje aansluiten ipv de bovenste kabel.

Of het aansluitdoosje op foto 1 ipv het doosje op foto 2 gebruiken.

Bij mij zit mijn meterkast buiten de woning. Is het ook mogelijk om het isra in de woonkamer te blijven gebruiken?

Reputatie 7
Badge +15

@JappieP 

Test eerst eens bovenstaande of de problemen dan verdwijnen of niet.

Oke, hoe sluit ik mijn modem aan op dat PTT kastje? Er zit niet zo'n aansluiting bij waarin ik de telefoonkabel in kan steken.

Reputatie 7
Badge +4

@JappieP je kan het kastje van de eerste foto gebruiken om daar de draadjes oo aansluiten.

Ik heb even in mijn meterkast gekeken en ik heb daar helaas geen stopcontact zitten. Het modem kan ik daar dus niet plaatsen. Zijn er andere opties?

Denk niet dat het aan dat PTT doosje ligt, daarop is blauw of blauw en rood op rood netjes aangesloten zonder een aftakking oid en er is geen corrosie zichtbaar, kapje weer opzetten en voorlopig van af blijven..

Het wandcontactdoosje in de woonkamer laat een witte en zwarte aderdraad zien wat dan weer uit de witte kabel uit de muur komt, terwijl in de meterkast rood en blauw aangesloten zijn op de kabel die naar boven loopt, ergens is er dus nog een wcd aanwezig vermoed ik.

Oke, die zal ik weer dichtdraaien. Als ik wcd Google stuit ik op plaatjes van een aansluiting. Mocht dat ook zijn wat je bedoelt, kan ik je vertellen dat dat er helaas niet is.

Excuses, wcd = wandcontactdoos, dus zoiets als dat oude ptt doosje of wat je nu in de woonkamer hebt zitten. Eventueel kun je op RJ11 wcd zoeken voor nog een paar andere varianten die je tegen kunt komen.

Geen van beide punten zijn officiële KPN ISRA punten, maar normaal gesproken is het 1ste aansluitpunt in je meterkast/woning het punt waar je het modem op aan zou moeten sluiten om de binnenbekabeling uit te sluiten. Misschien dus toch maar zo als door Waqqas aangeven, het modem op dat ptt doosje aansluiten en modem met een haspel van stroom voorzien en paar dagen kijken hoe de verbinding dan werkt.

Excuses, wcd = wandcontactdoos, dus zoiets als dat oude ptt doosje of wat je nu in de woonkamer hebt zitten. Eventueel kun je op RJ11 wcd zoeken voor nog een paar andere varianten die je tegen kunt komen.

Geen van beide punten zijn officiële KPN ISRA punten, maar normaal gesproken is het 1ste aansluitpunt in je meterkast/woning het punt waar je het modem op aan zou moeten sluiten om de binnenbekabeling uit te sluiten. Misschien dus toch maar zo als door Waqqas aangeven, het modem op dat ptt doosje aansluiten en modem met een haspel van stroom voorzien en paar dagen kijken hoe de verbinding dan werkt.

Het ronde ptt doos je is denk ik wel degelijk een ISRA punt, alleen heel oude lasdoos gebruikt.

De kabel die binnenkomt heeft rood blauw geel groen en grijze aders lijkt.

De afgaande kabel is van het type  een "bigel” (binnenfgeleider ) rood blauw oranje wit en blank aarde.

Rood en blauw zijn je A en B draden voor de eerste aansluiting die gebruikt wordt.

oranje en wit is reserve voor 2e lijn of pairbounding.

De afgaande kabel van het ronde doosje gaat waarschijnlijk naar je woonkamer en werd vroegel afgemonteerd op een “varkenssnuit “ wandcontactdoos = 2 gaatjes boven en 2 gaatjes beneden iets dichter bij elkaar.

Later werden deze vervangen voor RJ contacten.

Bovenste twee (verste uit elkaar) gaatjes zijn de A en B aansluitingen.

Achter en in deze wcd controleren of er geen afgaande bekabeling doorverbonden is naar bijvoorbeeld extra slaapkamers of iets dergelijks.

 

 

Op het kapje van het ISRA punt in mijn woonkamer staat wel een KPN logo. Maakt dat het een officieel KPN ISRA punt? Zie foto:

 

Vanuit het ISRA punt (is een wcd hetzelfde?) In mijn woonkamer wordt niets doorgetrokken naar een andere plek in de woning.

Op een andere plek in de woonkamer heb ik nog wel dit kastje zitten. Kan dat er iets mee te maken hebben?

 

Reputatie 7
Badge +15

@JappieP

De aansluiting op foto 2 en 3 hierboven wordt niet gebruikt bij DSL maar zoals al eerder aangegeven is het beter om het modem op de eerste aansluitpunt aan te sluiten.

En misschien helpt het ook om de meegeleverde grijze DSL kabel te gebruiken.

Onderste 2 foto's zijn coax aansluitingen (kabel tv).

Je hebt een oude woning met diverse aansluitingen door de jaren heen.

Ronde doos is uit de tijd PTT,  toen mochten er nog alleen PTT monteurs aan de bedrading "sleutelen"

De vierkante doos is typisch een doosje uit een ADSL pakket wat gebruikt werd om een nieuwe installatie (modem) op een oude installatie aangesloten te krijgen.

Je zult echt het andere eind van die witte kabel(Met zwarte /witteofgrijze) ader op moeten zoeken daar zit het probleem.

Daar zit denk ik ook het andere einde van die "bigel" kabel die bij dat ronde PTT doosje weggaat.

Reageer