Beantwoord

cat 5e kabel bij 2 gb internetsnelheid?

  • 17 February 2024
  • 10 reacties
  • 182 Bekeken

Hallo allemaal,

Sinds een maandje heb ik Odido tv + 2gb internet.

Door de monteur is er een cat 5e kabel gebruikt en heb ik gelezen dat deze max 1gb aan kan klopt dit?

Zou ik dan eigenlijk een cat 6a kabel hebben moeten krijgen bij het aansluiten van internet of is dit iets wat je zelf moet betalen?

Tevens heb ik een Zyxel T-56 modem is dit de beste modem die ik heb ik zie op het modem dat er alleen bij lan 1 - 2,5 g staat

Groet

Marco

icon

Beste antwoord door peter-keetfm 17 February 2024, 20:40

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +14

De Zyxel t56 is prima voor aansluitingen tot 2 gbit. Bij 8gbit wordt de dure t75 ingezet. Daarom krijg je op die lijnen geen korting  meer.

De 5e wordt zeker gebruikt tot 2.5 gbit verbindingen. Daarom is een upgrade van 1 naar 2 ook te doen zonder je hele LAN opnieuw te bekabelen.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MvdG1977 

Je zou dan misschien zelf een CAT6(a) kabel kunnen aanschaffen ivm betere doorvoersnelheid, kost je een paar euro.

Hallo @MvdG1977 

Je zou dan misschien zelf een CAT6(a) kabel kunnen aanschaffen ivm betere doorvoersnelheid, kost je een paar euro.

Klopt dat zal niet heel veel kosten echter is de kabel vanuit de meterkast naar de woonkamer doorgetrokken dus kijken of dit dan gemakkelijk te doen is 🤣

De Zyxel t56 is prima voor aansluitingen tot 2 gbit. Bij 8gbit wordt de dure t75 ingezet. Daarom krijg je op die lijnen geen korting  meer.

De 5e wordt zeker gebruikt tot 2.5 gbit verbindingen. Daarom is een upgrade van 1 naar 2 ook te doen zonder je hele LAN opnieuw te bekabelen.

Bedankt voor je antwoord ik twijfelde omdat ik overal lees dat cat 5e maar 1gb aankan en vanaf 6a tot 10gb. Het zou zonde zijn als je 2gb data verbinding hebt en dan vanuit de meterkast door de cat 5e kabel naar de modem in de kamer maar 1gb is haalt.

Reputatie 7
Badge +14

Hoi @MvdG1977 

De vraag is natuurlijk wel, wat heb jij in de woonkamer staan dat 2 Gbit aankan? De meeste computer ethernet interfaces zijn 1 Gbit. Ook de betaalbare switches zijn dat. Als jij inderdaad overal 10 Gbit poorten op hebt zitten begrijp ik het misschien nog wel.

Hi @MvdG1977 

The question is, of course, what do you have in the living room that can handle 2 Gbit? Most computer ethernet interfaces are 1 Gbit. So are the affordable switches. If you indeed have 10 Gbit ports on everything, I might understand.

This is very odd. Where in specifications is stated that a CAT 5e cable can handle 2Gb? If you could share with us a data sheet would be great.

Hi @MvdG1977 

The question is, of course, what do you have in the living room that can handle 2 Gbit? Most computer ethernet interfaces are 1 Gbit. So are the affordable switches. If you indeed have 10 Gbit ports on everything, I might understand.

This is very odd. Where in specifications is stated that a CAT 5e cable can handle 2Gb? If you could share with us a data sheet would be great.

 

Reputatie 7
Badge +14

Here you go.

Here you go.

 

Even een toevoeging hier.

Ga altijd voor 100% koper.

Vermijd cca kabels. (Aluminium met een laagje koper)

 

 

Reputatie 1

Het lijkt mij sterk dat door de kabel cat 5e, 2gbits internet niet is gehaald. In het begin moest ik ook een paar dagen wachten voordat ik 1gbits haalde. Dus waarschijnlijk duurt het even voordat je op de maximale snelheid zit.

Fabrikanten beweren dat cat 5e maximaal 1gbits kan halen, maar dat doen ze om zich in te dekken bij slechte performance en om zich te kunnen focussen op de nieuwe standaard cat8. Maar online kun je genieten tests terugvinden die bevestigen dat tot 100meter cat 5e voldoende is voor 2gbits, zie bijv.:

En

 

Reageer