Al sinds een aantal maanden heb ik last van ping spikes. Het verschilt hoe erg het is: soms boven de 2000ms, soms ‘maar’ 800 ms.
Na wat onderzoek heb ik ontdekt dat het altijd, zonder uitzondering, elke minuut gebeurt. In eerste instantie dacht ik aan een apparaat op het eigen netwerk dat elke minuut los ging, maar ik heb dit (volgens mij) uitgesloten.
Wat heb ik al gedaan:
- modem resets op alle mogelijke manieren (software, hardware, stroom eraf)
- wifi uit, alles bekabeld
- alleen op wifi testen
- alle apparaten van het netwerk halen en met 1 apparaat, bedraad, testen
- slimme meter niet ingeprikt in zelfde stekkerdoos als modem
- babyfoon uitzetten (ja je verzint wat...)
- T-Mobile gebeld. Mocht een speedtest opsturen.
- In mail aan T-Mobile gevraagd of ze een nieuw modem wilden opsturen. Wilden ze.
- Nieuw modem geprobeerd: probleem blijft bestaan
- gateway pingen, elke minuut dikke spike, de rest is oke
- opgegeven
- weer zeer geïrriteerd geraakt tijdens videogesprek
- dit topic gemaakt
Nu heb ik met PingPlotter wat data kunnen verzamelen. De afbeeldingen plaats ik hieronder.
(Alles hieronder is gemeten over de kabel direct naar het modem. )
Daarnaast heb ik een tracert die wat problemen lijkt te ontdekken hebben met 10.10.80.149. Een Google search op dat IP adres bracht me op een oud topic:
Er waren eerder blijkbaar al problemen met deze server/router. Een oplossing wordt daar niet geboden. Ik heb de TS een PB gestuurd. Wie weet komt daar wat uit.
Zie hier de tracert info. In dit screenshot zie je dat er twee ping spikes met een interval van een minuut lopen.
Het zou me enorm helpen als iemand hier wat zinnigs over kan zeggen. Ik weet gewoon niet waar ik het zoeken moet, maar voor mijn gevoel ligt het toch bij een T-Mobile server/router die niet helemaal doet waarvoor hij gemaakt is.
Dank!
Toevoeging: screenshot van nu, 31 januari.
Edit 2:
ik lijk niet alleen. In
op pagina 10 verschijnen screenshots die zeer vergelijkbaar zijn met de mijne.