Dagelijkse reset om werkende internet aansluiting te houden

  • 7 May 2024
  • 6 reacties
  • 36 Bekeken

Ik heb -slechts- glasvezel internet sinds 17 april. Maar Z* is opgezegd en mn Odido aansluiting moet ik dagelijks resetten om te laten werken.

Ik heb aan apparatuur gekregen:

  • Huawei Optistar hn8010ts-20
  • Zyxel EX5601-T1

Het lijkt aan de Zyxel te liggen maar helemaal zeker weet ik dat niet, want ik reset ze vaak maar beiden.  Is hier geen oplossing voor? Mijn vorige aansluiting (duurder en langzamer) was vele malen stabieler. 

 is er nieuwe firmware (b10 heb ik) of een oudere router (T54 wordt regelmatig genoemd, lees ik)?

Waqqas 12 dagen geleden

Hallo @ArnoudVL 

De b10 firmware versie is de nieuwste. Heb je ook al eens de internetkabel tussen Huawei en Zyxel vervangen om te kijken of dat verschil maakt? Wat heb je verder allemaal bekabeld aangesloten op de router? Het kan zo zijn dat daar de boosdoener tussen zit.

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @ArnoudVL 

De b10 firmware versie is de nieuwste. Heb je ook al eens de internetkabel tussen Huawei en Zyxel vervangen om te kijken of dat verschil maakt? Wat heb je verder allemaal bekabeld aangesloten op de router? Het kan zo zijn dat daar de boosdoener tussen zit.

Hoi,
De kabel is nieuw; geleverd samen met het pakket.

De andere aansluitingen zijn de gewone Wifi apparaten en een bedraad netwerk. Draait al jaren ok op Ziggo. Ik denk meer dat het een stabiliteits issue is van de Zyxel, zoals zoveel over te lezen is. Hier en op Tweakers. Ik hoop dat iemand van Odido reageert.

Reputatie 7
Badge +15

@ArnoudVL 

Bekijk de stabiliteit eens met je bekabelde apparaten verwijderd.

Sorry, maar bekabeld afsluiten is voor mij een niet werkende oplossing. Uiteraard kan ik het een uurtje loskoppelen, maar dat geeft geen inzicht in de stabiliteit. En langer is voor mij niet mogelijk (werk, camera's, omvormers etc).

Reputatie 7
Badge +15

@ArnoudVL 

Een uurtje is voldoende, koppel daarna alleen iets via de WiFi of bijvoorbeeld een tv box en kijk of het dan beter gaat.

Ik reset nu 's nachts en dan gaat het de hele dag goed.
Een uurtje zonder bekabeling gaat niks opleveren.

Daarbij; misschien handig te zeggen, ik ben jarenlang beroepsmatig verantwoordelijk geweest voor bedrijfs ethernet netwerken, met vele duizenden aansluitingen. Netwerken zijn me dus zeker niet vreemd. Bekabeling is getest; ik zie ook geen poort errors. Loskoppelen levert echt niks op.
Het ligt aan de stabiliteit vd Zyxel. Vermoed dat er een memory leek is in de huidige firmware en buffer vollopen. Ik heb wat streaming cameras.
Wifi begeeft het trouwens het eerst. Mn cloud meldt dat de camera's (wifi connected) offline zijn en met mn bekabelde pc's kan ik nog werken. TV en mobieltjes werken dan ook niet meer (ook Wifi).

Reageer