Beantwoord

dhcp renew elke 7,5 minuut

  • 25 November 2020
  • 45 reacties
  • 3538 Bekeken


Toon eerste reactie

45 reacties

Bij nader onderzoek denk ik dat de onderbreking toch niet samenvalt met de verniewing van lease, nog niet achter wat het dan kan zijn. Het lijkt een extern probleem… Wel ontzettend vervelend.

Reputatie 1

Ik volg dit topic maar even. Zie namelijk hier ook ineens (na update & reboot eigen OPNsense router/firewall afgelopen zaterdagnacht) een leasetijd van 900 seconden en renewals van 450 seconden. Verbinding lijkt er verder geen last van te hebben, ping streams en netflix, youtube, e.d. lopen gewoon door. Morgen eens zien met Teams meetings. Voor nu heb ik er, buiten log vervuiling (:wink: ), weinig last van.

Reputatie 7

Hi @vjslof, heel goed dat je dit aangeeft! Ik ben heel blij dat @Waqqas jou al verder heeft geholpen in jouw eigen topic: 

Spreken we jou daar verder? Ook wil ik aan je meegeven dat het plaatsen van twee topics/reacties over hetzelfde onderwerp óf met exacte dezelfde inhoud niet toegestaan: Hoe gaan wij binnen de Community met elkaar om? | T-Mobile Community. Probeer het een volgende keer bij maximaal één topic te houden, zo blijft het overzichtelijk en kunnen wij je nóg sneller helpen, thanks! 😄

 

Reputatie 1

Hier nog steeds 900 seconden. Er lijkt wel iets veranderd, een aantal dagen geleden had ik een lease van 900 seconden maar steeds een renewal om de 450 seconden. Nu is de renewal in sync met de leasetijd, 900 seconden. Ik weet niet wat deze verandering ten grondslag ligt; een verandering in de DHCP server aan de T-mobile kant, een reboot van mijn router, geen idee.

Weinig last verder, zoals eerder aangegeven lopen streams e.d. hier gewoon door. Lang leve buffering. Het enige waarbij ik het merk is wanneer ik een remote ssh-sessie open heb staan; steeds met de renewal hangt de connectie even, dwz keyboard-input verschijnt een fractie van een seconde later, scrollende output van bijv een cmake hapert even. Verbinding blijft verder wel in stand. Net zoals het was bij de 3600 sec renewal, ‘t is nu alleen 4x zo irritant. :upside_down:

TV heb ik geen idee van, ik neem alleen internet af.

Maar goed, dat ik er verder weinig last van heb doet niks af van het feit dat anderen wel last hebben van de 900 seconden lease. Daarnaast ben ik nieuwsgierig ingesteld, dus zou ik graag horen wat de reden is van deze korte leasetijd.

bovenstaande vragen aan @Jason of collega

@Sander 

  1. Bij mij is het wereldbol lampje rood, van de rest zal ik binnenkort een foto maken
  2. Ik heb alleen internet van t-mobile
  3. 1x per dag of soms vaker
  4. 2 minuten of soms 5 maar dan start ik zelf het modem opnieuw op via de web interface omdat het niet over gaat.
Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @p_vdb, top dankjewel! Het probleem kan worden veroorzaakt door het vernieuwen van de IP lease, dit kan inderdaad ontstaan wanneer externe apparatuur aangesloten wordt. De oorzaak kan echter ook liggen in het netwerk en dan met name de BNG gateway.

Dit is precies wat de technische dienst kan onderzoeken. Zo heb jij straks de oplossing die het meest geschikt is in jouw situatie. 

Op dit moment kan ik wederom niets uitlezen, dat komt doordat het Zyxel modem niet aangesloten is. Dit is natuurlijk volkomen begrijpelijk gezien het feit dat ik later reageer dan de bedoeling was. Ik zal dit topic vandaag in de gaten blijven houden, mocht jij reageren, dan zal ik de reprovisie alsnog uitvoeren. Indien dit geen verschil maakt in de lease time, dan wachten we het rapport van de techneuten af. 

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @LarsF87, graag controleer ik voor je waas het misgaat. Ik zie momenteel echter geen Zyxel modem aangesloten, klopt het dat je jouw eigen router hebt aangesloten? Zo ja, zou je deze tijdelijk willen vervangen voor de Zyxel? Dan kan ik de lijn meten en alles uitlezen en kunnen we wellicht concluderen of het om een BNG-serverissue gaat. Thanks alvast!

Reputatie 1

ha @Jason,

 

ik heb nu weer de zyxel router eraan gehangen. Bedankt dat je er naar kijkt!

 

 

gr Pieter

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @p_vdb, welkom op de Community!

Dit is een zogeheten lease time error en zal ook als zodanig opgepakt moeten worden, dat is ook waarom mijn collega van de Klantenservice het doorgezet heeft naar de technische dienst. Ik wil graag nog één optie proberen, dat is een reprovisie van het modem. Soms forceert dat één en ander, het is geen garantie, maar die voer ik wel graag uit. Jij zult er aan jouw kant niet veel van merken, tenzij het toevallig de oplossing blijkt te zijn natuurlijk. 

Het antwoord van Brian is gerelateerd aan een specifieke BNG-server, dan vooral op het moment dat een eigen modem aangesloten is. Heb jij het Zyxel modem momenteel wel aangesloten op het FTU (Glasvezelaansluitpunt)? Ik kan in de lijnmeting niets uitlezen namelijk en kan zodoende ook geen reprovisie uitvoeren. Alvast bedankt voor je antwoord!

@Sander Ik bedenk me net dat de syslog info ook wel nuttig is om te hebben

Jan  1 16:33:15 kern.debug udhcpc: Sending discover...
Jan  1 16:33:30 kern.debug udhcpc: Sending renew...
Jan  1 16:33:30 kern.err udhcpc: FATAL: couldn't listen on socket on [nas10_4, -1], Address already in use

Reputatie 1

Ha @Jason, bedankt voor je antwoord.

Op dit moment heb ik een eigen router eraan hangen, maar ik zal de Zyxel nu weer terug zetten (kost me een minuut of 2, momentje). Triggert het aansluiten van een eigen modem dit probleem? 

 

gr Pieter

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @sjokotof, de exacte onderbouwing moet ik je jammer genoeg vooralsnog schuldig blijven, maar doorgaans is de lease op apparatuur 60 minuten als ik me niet vergis, dus daar zit al te veel speling in inderdaad! 

Ik ga het modem reprovisionen zodat er een nieuw signaal aangemaakt wordt en alles opnieuw naar het modem verstuurd wordt. Kun je aan jouw kant straks checken of dit geholpen heeft, alsjeblieft? Thanks voor je medewerking!

UPDATE: omdat het e-mailadres bij ons niet bekend is, kan ik jouw klantprofiel niet opzoeken en de reprovision uitvoeren. Kun je mij een privébericht (de link is klikbaar) sturen met jouw postcode, huisnummer, geboortedatum en de laatste vier cijfers van je IBAN, alsjeblieft?

@Sander  momenteel zit ik op eens in de vier minuten. Gaat lekker zo 😜

 

Hij geeft wel aan: lease time 3600 maar vier minuten later krijg ik weer een nieuwe.

Vandaag waren mijn nest thermostaat en beveiligingssysteem niet bereikbaar van buitenaf.

Reputatie 3

@p_vdb , is er trouwens al een reactie vanuit de technische dienst gekomen?

In het andere topic blijft het ook stil en gaat de melder over naar KPN.

Reputatie 7
Badge +3

Hier een TMT DHCP request en daarmee een 100% uptime zonder ook maar 1 glitch gezien via mijn pfSense firewall

Zoals we kunnen zien is de interval 450 sec (7.5 min), zonder dat er ook maar een split second een probleem is met intern of externe netwerk verbindingen.

Reputatie 1

Ha @Jason,

 

ik blijf dit probleem onverminderd zien en ervaren. Support heeft niet contact opgenomen ondanks herhaalde beloftes en de ter compensatie aangeboden unlimited data op mobiel is ook alweer op. Ik ga maar weer eens op zoek naar een goeie internet provider, jammer... 

 

gr Pieter 

Reputatie 7
Badge +16

Perfect, dankjewel @p_vdb, ik heb de reprovisie uitgevoerd. Als het goed is, zal je zo direct een verschil moeten zien.

Reputatie 3

Hoi Jason, Bedankt voor je reactie. Aangezien ik thuis geen problemen ervaar met de verbinding en zit met het thuiswerken van zowel mijzelf als mijn vrouw, zit ik er eigenlijk niet op te wachten de Zyxel aan te gaan sluiten. Ik draai eigenlijk vanaf het begin dat ik bij jullie zit op een eigen router.

Ik heb alleen dus 2 weken geleden meegemaakt dat de verbinding s’nachts 2uur weg was. Want ik krijg een mailtje als de WAN verbinding weer up komt. Toen ik verder ging onderzoeken zag ik dus dat ik een lease heb van 15min i.p.v. een uur wat ik eerder had (en ook standaard is volgens mij).

Er zijn meer topics over dit probleem, lijkt mij het echt een issue aan jullie kant.

 

Reputatie 7
Badge +5

Uit de link van @Pieter_B 

Example case

If you have a coffee bar and you get 400 visitors a day. They stay on average 30 to 60 minutes and you have a DHCP Pool of 200 IP Address (192.168.0.10 – 192.168.0.210 for example).
When you leave the DHCP Lease Time on the default 24 hours (1440 minutes) after 200 guest no other guest can use the free wifi network. Because all the 200 IP Addresses are reserved for the first 200 guests.

Ik had niet het idee dat ik met mijn TmThuis abonnement een coffeeshop, oeps koffiebar, met 400 bezoekers van internet hoef te voorzien. Dus lease tijden van 15 minuten lijken mij veel nutteloos verkeer te creëren. Of dat ook hikkende videostreams kan opleveren is buiten mijn kennisgebied.

Reageer