Bestaat de mogelijkheid om mijn DrayTek Vigor2132FVn te laten vervangen door een ander/nieuwer model (zonder een nieuw abonnement aan te gaan)?
Het modem stopt er ca. 1-2x per dag mee. Het is puur bekabeld gebruik (van de DrayTek). Ik heb zelf een losse WiFi access point die apart is ingeregeld. De snelheid is (wanneer het modem werkt) ook gewoon prima, ik haal met m’n desktop en laptop op m’n gigabit abbo vrijwel altijd wel 900+ Mbps.
Inmiddels heb ik er de gewoonte van gemaakt om eerst te pingen naar m’n losse access point (die reageert altijd) en daarna de DrayTek (ping geeft time-outs) voordat ik wéér naar de meterkast loop.
Als ik de DrayTek vervolgens een power-cycle geef is het weer tijdelijk verholpen, maar de frequentie lijkt toe te nemen, tot een jaar geleden was ‘t misschien 1x per week, de laatste 2 maanden minstens 1x per dag en soms om de 1 of 2 afleveringen op Netflix of Disney+.
Ook al een aantal keer gehad dat ik thuis kwam en eerst het modem moest herstarten voor de rest het weer deed, waarbij het vooral irritant was dat m’n slimme verlichting dan ineens niet meer zo slim is. M’n Hue bridge inmiddels ook verplaats naar de switch bij m’n acces point en een vast IP gegeven, zodat ik in ieder geval “van binnenuit” daar wél bij kan.
Ik zou echter graag ook zaken als domotica (Hue Bridge en lampen) “van buitenaf” willen gebruiken en bedienen. Dat heb ik vrij recent allemaal maar uitgezet tijdens het troubleshooten, maar ook omdat de verbinding - of eigenlijk het modem - met hoge regelmaat wegvalt.
In ieder geval alvast bedankt voor het lezen.
Beste antwoord door Jason van Odido
Bekijk origineel