Beantwoord

Draytek Vigor Vigor2132FVn loopt meerdere keren per dag vast, enkel powercycle helpt.

  • 9 January 2024
  • 3 reacties
  • 32 Bekeken

Bestaat de mogelijkheid om mijn DrayTek Vigor2132FVn te laten vervangen door een ander/nieuwer model (zonder een nieuw abonnement aan te gaan)?

Het modem stopt er ca. 1-2x per dag mee. Het is puur bekabeld gebruik (van de DrayTek). Ik heb zelf een losse WiFi access point die apart is ingeregeld. De snelheid is (wanneer het modem werkt) ook gewoon prima, ik haal met m’n desktop en laptop op m’n gigabit abbo vrijwel altijd wel 900+ Mbps.

Inmiddels heb ik er de gewoonte van gemaakt om eerst te pingen naar m’n losse access point (die reageert altijd) en daarna de DrayTek (ping geeft time-outs) voordat ik wéér naar de meterkast loop.

Als ik de DrayTek vervolgens een power-cycle geef is het weer tijdelijk verholpen, maar de frequentie lijkt toe te nemen, tot een jaar geleden was ‘t misschien 1x per week, de laatste 2 maanden minstens 1x per dag en soms om de 1 of 2 afleveringen op Netflix of Disney+.

Ook al een aantal keer gehad dat ik thuis kwam en eerst het modem moest herstarten voor de rest het weer deed, waarbij het vooral irritant was dat m’n slimme verlichting dan ineens niet meer zo slim is. M’n Hue bridge inmiddels ook verplaats naar de switch bij m’n acces point en een vast IP gegeven, zodat ik in ieder geval “van binnenuit” daar wél bij kan.

Ik zou echter graag ook zaken als domotica (Hue Bridge en lampen) “van buitenaf” willen gebruiken en bedienen. Dat heb ik vrij recent allemaal maar uitgezet tijdens het troubleshooten, maar ook omdat de verbinding - of eigenlijk het modem - met hoge regelmaat wegvalt.

In ieder geval alvast bedankt voor het lezen.

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 10 January 2024, 14:56

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @narainvs, heel hartelijk welkom op de Community! 🙋‍♂️

Dit probleem ontstaat doordat de Draytek modems end-of-life zijn. Hierdoor komen er vaker problemen op en wordt niet alles automatisch meer gefixt. Herkenning van andere apparaten, uitvallende Wifi en overall performance problemen zijn de grootste gevolgen hiervan. Graag ruil ik de Draytek om naar een Zyxel modem + ONT (network terminal) zodat alles weer als een zonnetje draait en jij gewoon je domotica kunt bedienen. Is dat een ideetje?

@Jason van OdidoHi Jason, thanks! Dat verklaart een hoop (en bevestigt m’n vermoedens).

Als dat kan, graag! Nog steeds de werkwijze dat ik het het Modem + ONT dan toegezonden krijg, waarna ik zelf een afspraak met de monteur/Guidion mag inplannen? Bedankt voor je hulp!

Reputatie 7
Badge +5

Toppie @narainvs! Het is bij deze geregeld. Je hoeft het oude modem niet retour te sturen, deze kun je bijvoorbeeld afgeven bij een milieupunt bij jou in de buurt. Ik heb de switch naar het nieuwe modem geregeld en ook de afspraak met Guidion. Je kunt deze later (over zeven dagen) inplannen omdat we rekening moeten houden met de levering van het modem. Zo komt dit helemaal goed! 😀

Reageer