Elke minuut ping spikes tot 600ms

  • 19 January 2024
  • 30 reacties
  • 1018 Bekeken

Reputatie 1

Ik heb vandaag Odido geinstalleerd gekregen, maar ik heb last van flinke ping spikes tot wel 600ms. Dit is zeer irritant tijdens online gaming. Deze spikes gebeuren namelijk exact elke minuut.

Hieronder is een screenshot van de ping tijden over tijd geplot (ping naar 1.1.1.1 en google.com). De ping tests zijn bekabeld uitgevoerd met een PC die direct op de Zyxel is aangesloten.

Ook diagnostische ping in de Zyxel T-56 webinterface laat dit probleem zien:

Ik heb zojuist de Huawei media converter en Zyxel router gereset, maar dat mocht niet baten. DOS “bescherming” uitschakelen mag ook niet baten. Ik heb dan het vermoeden dat dit probleem buiten de thuisinstallatie ligt, ook getuige van vele andere posts die er op dit forum over te vinden zijn.

Graag advies over hoe deze kwestie ZSM*1 opgelost kan worden, want dit zou wel een dealbreaker voor mij zijn.

*1: Ik overweeg het abonnement te herroepen mocht ik volgende week geen oplossing hebben.

Tommie van Odido 3 maanden geleden

Hey @hdj1234, bedankt voor het aanmaken van dit topic.

Ik wilde meteen voor je aan de slag gaan maar toen zag ik dat je al contact gehad hebt met onze klantenservice. Zij hebben Guidion voor je aangestuurd. Wil je mij op de hoogte houden van het proces? Dan kan ik een oogje in het zeil houden voor je! Thanks. 

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 4
Badge

Met mijn Zyxel T-56 had ik dit ook. Niet gecontroleerd of het ook exact om de minuut was, maar het patroon van doorgaans lage ping met ~ 1% uitschieters tot boven de 500 ms was hetzelfde.

Zyxel vervangen door Fritzbox, en het probleem was over.

Er zit een nieuwe firmware van de T-56 aan te komen.
Misschien is dit probleem daarin ook verholpen.
Bij anderen was het probleem ook weg toen de T-56 was vervangen door een eerder model Zyxel (T-54 of T-52?)

Reputatie 1

Bedankt voor de tip. Ik heb de T-56 vervangen met mijn vorige router (pfSense omgeving), en de grootste ping spikes zijn nu verdwenen.

Jammer dat daarvoor VLANs moeten worden ingesteld (voor minder technische aangelegden die meelezen), maar het is in ieder geval nu een stuk beter dan het al was:

Ik hoef voor en na niet aan te wijzen denk ik.

Ik zal het e.e.a wel even in de gaten houden de komende dagen.

Reputatie 1

klopt het dat je alsnog voor een glas verbinding een veel te hoge ping hebt? bij tweak zat ik continue tussen de 9 en 20

Reputatie 1

Dat komt denk ik door de speedtests die ook nog op de ‘achtergrond’ liepen tijdens de volledige duur van mijn vorige figuur.

Het lijkt er op dat de Zyxel router daar extra gevoelig voor is, maar ondanks dat, liet het ook met onbelaste verbinding dus op een vast interval hoge ping spikes zien.

Hieronder de latency van afgelopen weekend (vanaf vrijdag 20:00), waarna ik zaterdag ochtend de speedtests uit heb gezet en ook weinig gebruik heb gemaakt van het internet. De latency is dan vergelijkbaar met wat je noemt van Tweak (dat ik voorheen ook had).

(elk horizontaal vakje = 1 uur)

 

Reputatie 1

hmm ben zelf op dit moment ook niet echt blij met het spul van zyxel. De wifi punten worden er ook uitgegooid soms. en dan krijgen ze met moeite een ip via dhcp. Dat heb ik maar met statisch dhcp moeten oplossen.

 

Zal mijn ubiquity van kantoor eens aansluiten en kijken of ik deze problemen dan ook nog heb.

 

Ik mag wel van geluk spreken dat ik tot nu toe een goede stabiele verbinding lijkt te hebben vergelijkbaar met tweak. mijn netwerkbeheerder is kpn en ik zit ook dicht bij de wijkcentrale.

Reputatie 2

Ook ik heb hier last van tijdens het gamen, ping spikes die naar de 500+ MS gaan.
Er is ook gewoonweg geen oplossing dan te kijken naar een andere router die weer extra kosten met zich meebrengt. Ik heb alle tests uitgevoerd die ze aan mij vragen en ze komen tot geen conclusie echt frusterend.

Reputatie 1

Of erger nog.. vandaag zelfs veel packet loss:

Ping statistics for 1.1.1.1:
    Packets: Sent = 500, Received = 487, Lost = 13 (2% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 5ms, Maximum = 42ms, Average = 9ms

Ik zou toch eens een reactie van Odido zelf verwachten op dit festijn, anders stap ik over naar KPN.

Reputatie 2

Of erger nog.. vandaag zelfs veel packet loss:

Ping statistics for 1.1.1.1:
    Packets: Sent = 500, Received = 487, Lost = 13 (2% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 5ms, Maximum = 42ms, Average = 9ms

Ik zou toch eens een reactie van Odido zelf verwachten op dit festijn, anders stap ik over naar KPN.

Ik heb zelf geen packet loss maar wel random hoge pings : 
Ping statistics for 1.1.1.1:
    Packets: Sent = 500, Received = 500, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 5ms, Maximum = 377ms, Average = 6ms

Reputatie 7
Badge +9

Hey @hdj1234, bedankt voor het aanmaken van dit topic.

Ik wilde meteen voor je aan de slag gaan maar toen zag ik dat je al contact gehad hebt met onze klantenservice. Zij hebben Guidion voor je aangestuurd. Wil je mij op de hoogte houden van het proces? Dan kan ik een oogje in het zeil houden voor je! Thanks. 

Reputatie 1

De monteur is vanmiddag geweest. Die heeft de dempingsproblemen verholpen, maar dezelfde ping en/of packet loss problemen blijven bestaan. De monteur had hier ook geen oplossing voor, want verder kon hij niet zoveel. Hij vond het niet zinvol om apparatuur te vervangen.

Ik denk dat de ping latency problemen door de Zyxel T-56 komen, omdat ik deze ook zie als ik het LAN IP ping vanaf een laptop bekabeld. Vandaar ook mijn overstap naar eigen router, maar die heeft weer packet loss.

Ik kan nog 1 ding bedenken waarom die packet loss mogelijk kan ontstaan: ik gebruik een 1Gbit router met een 2Gbit abonnement. Mijn hypothese is dat de ONT meer pakketten binnen krijgt(@2Gbit/s) dan het kwijt kan (@1Gbit/s), dus dan zal er ongetwijfeld een keer iets omvallen. Een TCP verbinding heeft flow control om daar mee om te gaan, maar UDP of ping (ICMP) niet.

Kan mijn abonnement met directe ingang worden teruggezet naar 1Gbit? Als er dan nog steeds packet loss voor komt, dan is mijn hypothese onjuist en geef ik het op (tenzij jullie nog hele goede ideëen hebben).

Reputatie 2

Ik heb een 1gb abonnement met 1gb router.

Zelfde issues net als tientallen anderen op dit forum. PAckage loss en ping spikes liggen aan Odido, een monteur in huis gaat hier niets aan oplossen.

Reputatie 6
Badge +2

@hdj1234 Ik had graag gelezen dat de monteur dit had kunnen oplossen, mijn excuses! Je kunt de internetsnelheid aanpassen in jouw Mijn Odido omgeving. Je vindt dit onder abonnementen > internet > snelheid wijzigen. Echter durf ik niet met zekerheid te zeggen of dit verschil zal maken, @alexsdam geeft namelijk aan hetzelfde issue te ervaren met een lagere snelheid. 

Op dit moment weet ik echt niet hoe ik dit voor jullie kan oplossen, ik heb daarom dit topic opgeslagen en ga hier a.s. maandag gelijk weer mee aan de slag. Alvast heel erg bedankt voor jullie geduld! 

@alexsdam Ik heb gereageerd in het andere topic. 

Reputatie 1

Ik ben benieuwd.

Ik heb even verder gereageerd in:

 

Ik heb sinds een maand glasvezel 1000gbps en heb exact dit probleem (bedraad).

Odido moet de problemen met de Zyxel ex5601-T1 nu eens echt gaan oplossen, ik zie op het forum dat deze problemen nu al maanden spelen, ik heb nu maar een fritz!box 5590 besteld en ik hoop dat dit de problemen gaat oplossen, het is natuurlijk van de zotte dat een klant dit zelf moet gaan oplossen door een eigen router te gaan kopen van 229 euro.

Daarnaast merk ik ook dat sommige routeringen belabberd zijn waardoor je in sommige games een ping van 177 naar bijvoorbeeld Frankrijk heb. en naar de eastcoast van Amerika soms een ping van 300+ terwijl dit bij ziggo bijvoorbeeld 110 was. dit is op te lossen door een vpn aan te zetten, wederom van de zotte dat ik een vpn naar londen moet opzetten om van de gekke routering van odido af te komen. iets wat in theorie dus eigenlijk alleen maar extra hops en latency zou introduceren.

Tevens valt soms mijn hele verbinding weg, mijn vermoeden is dat dit komt omdat hij elke 30 minuten een nieuwe dhcp-renew vraagt en dat de lease van je ip-adres maar een uur is. en als de dhcp renew dus precies in zo’n lagspike window valt krijgt het modem geen nieuw ip en valt de hele verbinding dus weg. verhoog de lease van de dhcp gewoon naar een dag of hoger, deze modems staan 24/h per dag aan.

Reputatie 2

Ik heb sinds een maand glasvezel 1000gbps en heb exact dit probleem (bedraad).

Odido moet de problemen met de Zyxel ex5601-T1 nu eens echt gaan oplossen, ik zie op het forum dat deze problemen nu al maanden spelen, ik heb nu maar een fritz!box 5590 besteld en ik hoop dat dit de problemen gaat oplossen, het is natuurlijk van de zotte dat een klant dit zelf moet gaan oplossen door een eigen router te gaan kopen van 229 euro.

Daarnaast merk ik ook dat sommige routeringen belabberd zijn waardoor je in sommige games een ping van 177 naar bijvoorbeeld Frankrijk heb. en naar de eastcoast van Amerika soms een ping van 300+ terwijl dit bij ziggo bijvoorbeeld 110 was. dit is op te lossen door een vpn aan te zetten, wederom van de zotte dat ik een vpn naar londen moet opzetten om van de gekke routering van odido af te komen. iets wat in theorie dus eigenlijk alleen maar extra hops en latency zou introduceren.

Tevens valt soms mijn hele verbinding weg, mijn vermoeden is dat dit komt omdat hij elke 30 minuten een nieuwe dhcp-renew vraagt en dat de lease van je ip-adres maar een uur is. en als de dhcp renew dus precies in zo’n lagspike window valt krijgt het modem geen nieuw ip en valt de hele verbinding dus weg. verhoog de lease van de dhcp gewoon naar een dag of hoger, deze modems staan 24/h per dag aan.

Dag Remco, 

Ik sta precies op het zelfde punt om een 5590 aan te schaffen. Echt jammer dat het maar zo moet maarja…. wel een investering en als de spikes dadelijk weg zijn vind ik het waard. Heb je dan ook geen gezeik met OEM firmware of routers later. Weet jij toevallig hoe jij die 5590 gaat aansluiten? Er zjin dus 3 varianten van wat ik zie, kan je ook gewoon de goedkoopste kiezen en dan de kabel uit de mediaconverter in de WAN poort steken zoals dat nu is met de Zyxel of weet je dat niet?

Ik heb sinds een maand glasvezel 1000gbps en heb exact dit probleem (bedraad).

Odido moet de problemen met de Zyxel ex5601-T1 nu eens echt gaan oplossen, ik zie op het forum dat deze problemen nu al maanden spelen, ik heb nu maar een fritz!box 5590 besteld en ik hoop dat dit de problemen gaat oplossen, het is natuurlijk van de zotte dat een klant dit zelf moet gaan oplossen door een eigen router te gaan kopen van 229 euro.

Daarnaast merk ik ook dat sommige routeringen belabberd zijn waardoor je in sommige games een ping van 177 naar bijvoorbeeld Frankrijk heb. en naar de eastcoast van Amerika soms een ping van 300+ terwijl dit bij ziggo bijvoorbeeld 110 was. dit is op te lossen door een vpn aan te zetten, wederom van de zotte dat ik een vpn naar londen moet opzetten om van de gekke routering van odido af te komen. iets wat in theorie dus eigenlijk alleen maar extra hops en latency zou introduceren.

Tevens valt soms mijn hele verbinding weg, mijn vermoeden is dat dit komt omdat hij elke 30 minuten een nieuwe dhcp-renew vraagt en dat de lease van je ip-adres maar een uur is. en als de dhcp renew dus precies in zo’n lagspike window valt krijgt het modem geen nieuw ip en valt de hele verbinding dus weg. verhoog de lease van de dhcp gewoon naar een dag of hoger, deze modems staan 24/h per dag aan.

Dag Remco, 

Ik sta precies op het zelfde punt om een 5590 aan te schaffen. Echt jammer dat het maar zo moet maarja…. wel een investering en als de spikes dadelijk weg zijn vind ik het waard. Heb je dan ook geen gezeik met OEM firmware of routers later. Weet jij toevallig hoe jij die 5590 gaat aansluiten? Er zjin dus 3 varianten van wat ik zie, kan je ook gewoon de goedkoopste kiezen en dan de kabel uit de mediaconverter in de WAN poort steken zoals dat nu is met de Zyxel of weet je dat niet?

Zover ik het heb begrepen is het het makkelijkst om het via de wan poort aan te sluiten, dan hoef je schijnbaar geen contact op te nemen met odido. anders moet je namelijk gaan kijken wat voor glasvezel aansluiting je hebt , daar dan de apparatuur voor je 5590 router voor kopen, en daarna moet je ook nog contact met odido opnemen om je apparaat te registreren op hun netwerk.

ook iets om rekening mee te houden, als je de 5590 neemt heeft het geen zin meer om je snelheid van 1000mbit naar 2500mbit te verhogen. omdat de 5590 geen 2.5gbps lan poort heeft. (merkwaardig genoeg wel een 2.5gbps wan poort)

Reputatie 2

Ik heb sinds een maand glasvezel 1000gbps en heb exact dit probleem (bedraad).

Odido moet de problemen met de Zyxel ex5601-T1 nu eens echt gaan oplossen, ik zie op het forum dat deze problemen nu al maanden spelen, ik heb nu maar een fritz!box 5590 besteld en ik hoop dat dit de problemen gaat oplossen, het is natuurlijk van de zotte dat een klant dit zelf moet gaan oplossen door een eigen router te gaan kopen van 229 euro.

Daarnaast merk ik ook dat sommige routeringen belabberd zijn waardoor je in sommige games een ping van 177 naar bijvoorbeeld Frankrijk heb. en naar de eastcoast van Amerika soms een ping van 300+ terwijl dit bij ziggo bijvoorbeeld 110 was. dit is op te lossen door een vpn aan te zetten, wederom van de zotte dat ik een vpn naar londen moet opzetten om van de gekke routering van odido af te komen. iets wat in theorie dus eigenlijk alleen maar extra hops en latency zou introduceren.

Tevens valt soms mijn hele verbinding weg, mijn vermoeden is dat dit komt omdat hij elke 30 minuten een nieuwe dhcp-renew vraagt en dat de lease van je ip-adres maar een uur is. en als de dhcp renew dus precies in zo’n lagspike window valt krijgt het modem geen nieuw ip en valt de hele verbinding dus weg. verhoog de lease van de dhcp gewoon naar een dag of hoger, deze modems staan 24/h per dag aan.

Dag Remco, 

Ik sta precies op het zelfde punt om een 5590 aan te schaffen. Echt jammer dat het maar zo moet maarja…. wel een investering en als de spikes dadelijk weg zijn vind ik het waard. Heb je dan ook geen gezeik met OEM firmware of routers later. Weet jij toevallig hoe jij die 5590 gaat aansluiten? Er zjin dus 3 varianten van wat ik zie, kan je ook gewoon de goedkoopste kiezen en dan de kabel uit de mediaconverter in de WAN poort steken zoals dat nu is met de Zyxel of weet je dat niet?

Zover ik het heb begrepen is het het makkelijkst om het via de wan poort aan te sluiten, dan hoef je schijnbaar geen contact op te nemen met odido. anders moet je namelijk gaan kijken wat voor glasvezel aansluiting je hebt , daar dan de apparatuur voor je 5590 router voor kopen, en daarna moet je ook nog contact met odido opnemen om je apparaat te registreren op hun netwerk.

ook iets om rekening mee te houden, als je de 5590 neemt heeft het geen zin meer om je snelheid van 1000mbit naar 2500mbit te verhogen. omdat de 5590 geen 2.5gbps lan poort heeft. (merkwaardig genoeg wel een 2.5gbps wan poort)

Zal ik ook nooit doen waarschijnlijk, 1gbps meer dan genoeg. We gaan het zien heb zojuist ook besteld. Heb gewoon de AON versie gekocht omdat die het goedkoopst was. Fingers crossed zijn morgen de spikes weg na instellen.

Reputatie 2

Ik heb sinds een maand glasvezel 1000gbps en heb exact dit probleem (bedraad).

Odido moet de problemen met de Zyxel ex5601-T1 nu eens echt gaan oplossen, ik zie op het forum dat deze problemen nu al maanden spelen, ik heb nu maar een fritz!box 5590 besteld en ik hoop dat dit de problemen gaat oplossen, het is natuurlijk van de zotte dat een klant dit zelf moet gaan oplossen door een eigen router te gaan kopen van 229 euro.

Daarnaast merk ik ook dat sommige routeringen belabberd zijn waardoor je in sommige games een ping van 177 naar bijvoorbeeld Frankrijk heb. en naar de eastcoast van Amerika soms een ping van 300+ terwijl dit bij ziggo bijvoorbeeld 110 was. dit is op te lossen door een vpn aan te zetten, wederom van de zotte dat ik een vpn naar londen moet opzetten om van de gekke routering van odido af te komen. iets wat in theorie dus eigenlijk alleen maar extra hops en latency zou introduceren.

Tevens valt soms mijn hele verbinding weg, mijn vermoeden is dat dit komt omdat hij elke 30 minuten een nieuwe dhcp-renew vraagt en dat de lease van je ip-adres maar een uur is. en als de dhcp renew dus precies in zo’n lagspike window valt krijgt het modem geen nieuw ip en valt de hele verbinding dus weg. verhoog de lease van de dhcp gewoon naar een dag of hoger, deze modems staan 24/h per dag aan.

Dag Remco, 

Ik sta precies op het zelfde punt om een 5590 aan te schaffen. Echt jammer dat het maar zo moet maarja…. wel een investering en als de spikes dadelijk weg zijn vind ik het waard. Heb je dan ook geen gezeik met OEM firmware of routers later. Weet jij toevallig hoe jij die 5590 gaat aansluiten? Er zjin dus 3 varianten van wat ik zie, kan je ook gewoon de goedkoopste kiezen en dan de kabel uit de mediaconverter in de WAN poort steken zoals dat nu is met de Zyxel of weet je dat niet?

Zover ik het heb begrepen is het het makkelijkst om het via de wan poort aan te sluiten, dan hoef je schijnbaar geen contact op te nemen met odido. anders moet je namelijk gaan kijken wat voor glasvezel aansluiting je hebt , daar dan de apparatuur voor je 5590 router voor kopen, en daarna moet je ook nog contact met odido opnemen om je apparaat te registreren op hun netwerk.

ook iets om rekening mee te houden, als je de 5590 neemt heeft het geen zin meer om je snelheid van 1000mbit naar 2500mbit te verhogen. omdat de 5590 geen 2.5gbps lan poort heeft. (merkwaardig genoeg wel een 2.5gbps wan poort)

Zal ik ook nooit doen waarschijnlijk, 1gbps meer dan genoeg. We gaan het zien heb zojuist ook besteld. Heb gewoon de AON versie gekocht omdat die het goedkoopst was. Fingers crossed zijn morgen de spikes weg na instellen.

Hoop dat jij ook geen spikes meer krijgt na morgen! Fingerscrossed

Ik heb sinds een maand glasvezel 1000gbps en heb exact dit probleem (bedraad).

Odido moet de problemen met de Zyxel ex5601-T1 nu eens echt gaan oplossen, ik zie op het forum dat deze problemen nu al maanden spelen, ik heb nu maar een fritz!box 5590 besteld en ik hoop dat dit de problemen gaat oplossen, het is natuurlijk van de zotte dat een klant dit zelf moet gaan oplossen door een eigen router te gaan kopen van 229 euro.

Daarnaast merk ik ook dat sommige routeringen belabberd zijn waardoor je in sommige games een ping van 177 naar bijvoorbeeld Frankrijk heb. en naar de eastcoast van Amerika soms een ping van 300+ terwijl dit bij ziggo bijvoorbeeld 110 was. dit is op te lossen door een vpn aan te zetten, wederom van de zotte dat ik een vpn naar londen moet opzetten om van de gekke routering van odido af te komen. iets wat in theorie dus eigenlijk alleen maar extra hops en latency zou introduceren.

Tevens valt soms mijn hele verbinding weg, mijn vermoeden is dat dit komt omdat hij elke 30 minuten een nieuwe dhcp-renew vraagt en dat de lease van je ip-adres maar een uur is. en als de dhcp renew dus precies in zo’n lagspike window valt krijgt het modem geen nieuw ip en valt de hele verbinding dus weg. verhoog de lease van de dhcp gewoon naar een dag of hoger, deze modems staan 24/h per dag aan.

Dag Remco, 

Ik sta precies op het zelfde punt om een 5590 aan te schaffen. Echt jammer dat het maar zo moet maarja…. wel een investering en als de spikes dadelijk weg zijn vind ik het waard. Heb je dan ook geen gezeik met OEM firmware of routers later. Weet jij toevallig hoe jij die 5590 gaat aansluiten? Er zjin dus 3 varianten van wat ik zie, kan je ook gewoon de goedkoopste kiezen en dan de kabel uit de mediaconverter in de WAN poort steken zoals dat nu is met de Zyxel of weet je dat niet?

Zover ik het heb begrepen is het het makkelijkst om het via de wan poort aan te sluiten, dan hoef je schijnbaar geen contact op te nemen met odido. anders moet je namelijk gaan kijken wat voor glasvezel aansluiting je hebt , daar dan de apparatuur voor je 5590 router voor kopen, en daarna moet je ook nog contact met odido opnemen om je apparaat te registreren op hun netwerk.

ook iets om rekening mee te houden, als je de 5590 neemt heeft het geen zin meer om je snelheid van 1000mbit naar 2500mbit te verhogen. omdat de 5590 geen 2.5gbps lan poort heeft. (merkwaardig genoeg wel een 2.5gbps wan poort)

Zal ik ook nooit doen waarschijnlijk, 1gbps meer dan genoeg. We gaan het zien heb zojuist ook besteld. Heb gewoon de AON versie gekocht omdat die het goedkoopst was. Fingers crossed zijn morgen de spikes weg na instellen.

Hoop dat jij ook geen spikes meer krijgt na morgen! Fingerscrossed

de Fritz!box 5590 geïnstalleerd, (was in 5 minuten gepiept), en de lag-spikes zijn volledig verdwenen.

Dit betekend dus dat het 100% aan de odido firmware van de zyxel ligt.

Reputatie 4
Badge

Wat mij hier het meest stoort:

 

Als er 1 klant is met een bepaald probleem, ga je proberen uit te vinden waar het probleem ligt. Je vraagt om het modem te resetten, doet een lijnmeting, kijkt of er verschil is tussen WiFi/bekabeld, splitst 2.4/5 GHz, etc. Dat helpt om de oorzaak te vinden 

 

Als er tientallen klanten met hetzelfde probleem zijn helpt dat niet meer. Als je bij de eerste 5 zo de oorzaak niet hebt kunnen vinden is de rest tijdverspilling, zowel voor de klant als voor de technische dienst. Het enige dat het op zou kunnen leveren is dat de klant het vertrouwen zou kunnen krijgen dat zijn probleem serieus genomen wordt, maar dat vertrouwen verdwijnt als sneeuw voor de zon na de derde keer meten/opnieuw instellen als de eerste twee keer ook tot niets geleid hebben.

 

Ook als er duidelijke aanwijzingen zijn wat het probleem ligt (bij die-en-die regel in de logfile zijn er bepaalde apparaten die niet willen verbinden; bij vervanging van de router door een ander type verdwijnen ping spikes als sneeuw voor de zon) blijft Odido lijnmetingen doen en WiFi-instellingen veranderen. Bij klanten die connectieproblemen hebben wordt niet in de logfile gekeken of die bepaalde regel terugkeert. Als dat namelijk wel zo is, zit het probleem in de dhcp-bug en helpt waarschijnlijk een firmware-update. Zo niet, dan moet je verder zoeken. Met de aanwijzingen die worden aangedragen lijkt niets gedaan te worden, met heel veel tijdverspilling en ergernis tot gevolg.

 

Mensen sturen hun apparatuur terug naar de fabriek voor reparatie, met onnodige kosten tot gevolg, terwijl met even kijken in de logfile van de router direct gezien kan worden dat het probleem elders ligt

 

Let wel: ik heb de hoogste waardering voor de service medewerkers die hun uiterste best doen iedereen zo goed mogelijk te helpen. Het zal hoogstwaarschijnlijk company policy zijn dat het zo moet en niet anders. Maar het zou nuttig zijn als degenen die die policy maken zouden ervaren hoeveel onnodige ergernis dit oplevert.

 

</rant>

Ik snap de rant, het probleem is dat dit issue niet goed word onderkent en blijft de helpdesk hun gebruikelijke routines toepassen om het probleem op te lossen wat dus niet gaat lukken zolang ze dezelfde zyxel routers/firmware blijven gebruiken.

mijn vermoeden is dat dit bij elke Zyxel modem van toepassing is. Alleen dat niet elke gebruiker dezelfde dingen doet met hun verbinding zodat het hun niet opvalt (Streaming gaat prima, gamen ook  als het niet zeer ping gevoelig is).

Dit issue moet geëscaleerd worden naar de makers van de Zyxel firmware, en ik weet niet of de helpdesk medewerkers dit wel door hebben of dat ze dit überhaupt wel kunnen.

Ik hoop dat ze meelezen in de threads op het forum.

Zover ik het kan zien draait er op de Zyxel een proces elke minuut die de hele modem laat hangen. het gebeurd namelijk exact elke minuut, soms gaat het goed, maar het is op de seconde af elke minuut.

hieronder een pingplot toen ik de Zyxel nog gebruikte.

 

en dit is de pingplot met de fritz!box als router

 

Ik weet niet of dit hetzelfde probleem is als het dhcp probleem dat speelt.

dus een nieuwe firmware die de dhcp oplost zal de ping issue waarschijnlijk niet oplossen.

Reputatie 2

@Tommie van Odido enig idee wanneer we iets kunnen verwachten van jullie? 
Ik heb zelf contact met jullie opgenomen en werd toch vriendelijk gevraagd om te wachten.. Dat binnen 3 dagen terugbellen had beter weggelaten kunnen worden bij de mail…

Zoals je kunt lezen heeft iedereen met een “eigen'” router dus geen problemen meer…

When t-56 fixxxxx

Reputatie 4
Badge

Ik snap de rant, het probleem is dat dit issue niet goed word onderkent en blijft de helpdesk hun gebruikelijke routines toepassen om het probleem op te lossen wat dus niet gaat lukken zolang ze dezelfde zyxel routers/firmware blijven gebruiken.

mijn vermoeden is dat dit bij elke Zyxel modem van toepassing is. Alleen dat niet elke gebruiker dezelfde dingen doet met hun verbinding zodat het hun niet opvalt (Streaming gaat prima, gamen ook  als het niet zeer ping gevoelig is).

Dit issue moet geëscaleerd worden naar de makers van de Zyxel firmware, en ik weet niet of de helpdesk medewerkers dit wel door hebben of dat ze dit überhaupt wel kunnen.

Ik hoop dat ze meelezen in de threads op het forum.

Zover ik het kan zien draait er op de Zyxel een proces elke minuut die de hele modem laat hangen. het gebeurd namelijk exact elke minuut, soms gaat het goed, maar het is op de seconde af elke minuut.

hieronder een pingplot toen ik de Zyxel nog gebruikte.

 

en dit is de pingplot met de fritz!box als router

 

Ik weet niet of dit hetzelfde probleem is als het dhcp probleem dat speelt.

dus een nieuwe firmware die de dhcp oplost zal de ping issue waarschijnlijk niet oplossen.

Exact mijn gedachten.

Dat probleem van het niet kunnen verbinden van bepaalde apparaten had ik een maand geleden vrij snel gespot als niet een probleem van de dhcp-server zelf (dnsmasq wordt veelvuldig gebruikt, en is gewoon goed), maar van de schil eromheen (zie hier voor analyse). Die ene terugkerende regel in de logs “dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses” geeft het weg: dat is een herstart die alleen voorkomt bij apparaten die een langere versie van het DHCP-request gebruiken.

Bij de lange ping-tijden dacht ik aan bufferbloat, maar dat klopt niet met het optreden exact om de minuut. Jouw analyse is spot on: dit moet een proces in de router zijn dat iedere minuut optreedt en de zaak voor een halve seconde lamlegt.
Je ziet die lange ping-tijden zelfs terug als je de router zelf pingt, dus het probleem zit in de router.

Dit lijkt me allebei enorm nuttige informatie voor degenen die het probleem moeten oplossen, maar ik heb geen idee hoe die info daar te krijgen. Is de firmware van Zyxel zelf, of is die aangepast door Odido (ik vermoed het laatste, gezien de manier waarop bepaalde dingen ingericht zijn).
@Tommie van Odido heb jij enig idee hoe we deze info verder kunnen krijgen? Jij leek contact te hebben met de afdeling die de firmware maakt.

@RemcoCap Update: ik zie nu berichten dat bij mensen met game-problemen de update van de firmware ook helpt. Wellicht zijn daarmee ook de ping-spikes verholpen. Zet even je klantnummer in je profiel, en vraag aan @Sven-Odido of hij de update voor je wil pushen.

@RemcoCapUpdate: ik zie nu berichten dat bij mensen met game-problemen de update van de firmware ook helpt. Wellicht zijn daarmee ook de ping-spikes verholpen. Zet even je klantnummer in je profiel, en vraag aan @Sven-Odido of hij de update voor je wil pushen.

 

Mijn klantnummer staat in mijn profiel maar ik blijf de Fritz!box gebruiken, ik gebruikte bij ziggo ook een fritz!box (wel achter hun modem) en hiermee kan ik ook mijn mesh netwerk weer gebruiken. Tevens is de web interface vele male fijner dan die van zyxel/odido.

Het is een zeer energiezuinige router en wat mij ook op valt is dat de ping 0.7ms lager is met de fritzbox dan met de zyxel.

Ik hoop dat ze de update voor de rest van de klanten wel snel gaan pushen, ik denk dat vele dit probleem hebben maar dat ze het niet weten te traceren naar hun zyxel router en de weg naar het forum hebben gevonden.

Reputatie 7
Badge +4

Bij de lange ping-tijden dacht ik aan bufferbloat, maar dat klopt niet met het optreden exact om de minuut. Jouw analyse is spot on: dit moet een proces in de router zijn dat iedere minuut optreedt en de zaak voor een halve seconde lamlegt.
Je ziet die lange ping-tijden zelfs terug als je de router zelf pingt, dus het probleem zit in de router.

Samen met @Tommie van Odido zijn we de afgelopen weken druk bezig geweest met dit probleem en hebben goede progressie geboekt. We hebben op de achtergrond al een aantal mogelijke oplossing getest bij sommige klanten die het probleem hadden gemeld. In afwachting van nog een aantal resultaten en testen kunnen hopelijk snel een oplossing beschikbaar hebben voor iedereen. 

Reageer