Enorme bufferbloat op 2gbit lijn?

  • 19 March 2024
  • 1 reactie
  • 55 Bekeken

Geachte lezers,

 

Wij zijn hier vrij recentelijk overgestapt van Caiway/Delta 1gbit naar Odido 2gbit en het valt ons enorm op hoe veel last we nu van bufferbloat hebben. Normaalgesproken treed dergelijke problematiek op wanneer je heel dicht richting de maximaal haalbare snelheid aan gaat zitten, maar ook met een enkele gigabit (bekabeld uiteraard) client heeft men hier er fors last van. Nu kan ik natuurlijk SQM gebruiken op onze UDM-SE maar die gaat dan niet meer harder dan (een toch vrij riante) 1gbit. Maar dan heeft het afnemen van een 2gbit lijn natuurlijk helemaal geen nut. Doet Odido überhaupt aan een vorm van SQM of zijn we op onze eigen hardware aangewezen in deze? Bijgevoegd een paar screenshots ter “bewijs”.

 

 

Zonder SQM (client bekabeld en rechtstreeks aangesloten op de UDM-SE)
 
Met SQM (client bekabeld en rechtsreeks aangesloten op de UDM-SE)

Een percentuele toename van 220% lijkt me toch wat aan de gortige kant en niet iets wat je zou verwachten wanneer de hoofdsaansluiting in theorie maar 50% verzadigd is tijdens deze speedtests.

 

 

En tot slot nog even een kleine melding over die gehaalde snelheden van de hoofdaansluiting. Die lijken namelijk ook niet geheel aan de norm te voldoen.

 

Download lijkt aardig okay, maar de upload laat structureel te wensen over. Dit is ten alle tijde reproduceerbaar. Vroeg, laat, weekend, doordeweekse dag.

De meegeleverde T56 had hier uiteraard ook last van, evenals de welbekende “elke minuut een ping spike naar 800” problemen dus die hebben we keurig weer in de doos gedaan.

 

Groetjes,

MarnickV

Teresa van Odido 1 maand geleden

Welkom op onze Community! @MarnickV 

Goed dat je hierover aan de bel trekt. Ik help je graag verder, zodat je binnenkort kan genieten van super snel Glasvezel. 

Wil je het modem dat je van ons hebt ontvangen weer aansluiten en alle andere randapparatuur loskoppelen? Dan kan ik gelijk een meting doen om uit te zoeken waar het probleem precies ligt. 

Geef je mij een seintje als je zo ver bent? Dan ga ik direct voor je aan het werk!

Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 6
Badge +2

Welkom op onze Community! @MarnickV 

Goed dat je hierover aan de bel trekt. Ik help je graag verder, zodat je binnenkort kan genieten van super snel Glasvezel. 

Wil je het modem dat je van ons hebt ontvangen weer aansluiten en alle andere randapparatuur loskoppelen? Dan kan ik gelijk een meting doen om uit te zoeken waar het probleem precies ligt. 

Geef je mij een seintje als je zo ver bent? Dan ga ik direct voor je aan het werk!

Reageer