[Fiber] Traag internet op netwerk KPN (Alkmaar)

  • 18 March 2024
  • 41 reacties
  • 584 Bekeken

Vanavond een support case aan laten maken bij Odido, aangezien wij hier traag internet op de glasvezel ervaren. Het verbinding maken naar servers of websites duurt heel lang en dan ook niet werkbaar. Het lijkt te gaan om over capaciteit. 

Gelukkig is mijn DSL nog actief en heb ik mijn oude modem bewaard. Ik heb gevraagd mijn DSL actief te houden totdat het glasvezel netwerk in Alkmaar is gefixed. 

Helaas heb ik uit andere topics vernomen en op Tweakers dat Odido het probleem nog niet snel genoeg oppakt en dat de mensen die deze problemen hebben op het KPN netwerk, waarvan Odido een gedeelte huurt overstappen naar KPN.

Zolang mijn DSL actief blijft en ik dus goed internet kan gebruiken, sta ik open voor het testen van het glasvezel netwerk. Desnoods een node er achter te installeren zodat monteurs zelf kunnen ervaren/meten wat er speelt met de fiber verbinding.

Ik zie heel vaak het standaard riedeltje voorbij komen met doe een speedtest/pingtest, maar het netwerk is vanavond op mijn DSL nog steeds snel. Terwijl ik afgelopen 3 weken (sinds 1 maart) elke avond problemen heb ervaren op mijn glasvezel. Het probleem ligt in ieder geval niet intern.

Tommie van Odido 1 maand geleden

Hey @Pineapple2607, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik ben meteen voor je gaan kijken, echter zie ik dat de oplevering nog niet voltooid is. Het kan zijn dat er administratief nog iets aangepast moet worden. Echter ben ik wel benieuwd hoe je verbinding er op dit moment uit ziet. Zou je het modem op DSL willen uitschakelen en een bekabelde speedtest willen aanleveren op je glasvezelverbinding? 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

Bekijk origineel

41 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Pineapple2607, dat kan ik voor je in gang zetten. 18 maart is het eerste moment van contact geweest en ik zie dat je abonnement op 3 mei is stopgezet, klopt dit? Dan zal ik 18 maart tot en met 3 mei voor je vergoeden!

@Pineapple2607

Ik kan voorzichtig zeggen dat het bij mij de oplossing ís geweest.

Dat is fijn, helaas voor mij te laat, heb twee maanden Odido de kans gegeven om dit op te lossen met derde partijen.

@Tommie van Odido kan je nog een update geven over een tegemoetkoming voor twee maanden geen bruikbaar internet.

Reputatie 7
Badge +15

@Pineapple2607 

Ik kan voorzichtig zeggen dat het bij mij de oplossing ís geweest.

@Pineapple2607

Al een week had ik wat meer last van dit probleem dus ik heb alle vereiste testen aangeleverd en KPNNetwerkNL was aangestuurd, die hebben op afstand wat gedaan. Dit was in de ochtend gedaan en tot nu toe geen hoge latency, hopelijk blijft het zo.

Was dit ook bij jou gedaan?

Nee, ze hebben zover ik weet geen KPN aangestuurd.

 

Reputatie 7
Badge +15

@Pineapple2607 

Al een week had ik wat meer last van dit probleem dus ik heb alle vereiste testen aangeleverd en KPNNetwerkNL was aangestuurd, die hebben op afstand wat gedaan. Dit was in de ochtend gedaan en tot nu toe geen hoge latency, hopelijk blijft het zo.

Was dit ook bij jou gedaan?

@Tommie van Odido de problemen ervaar ik niet met KPN, dus ik hoop dat je het mee kan nemen in je onderzoek dat het dus niet in het klantdomein ligt maar bij Odido zelf in het netwerk. Helaas werd er twee maanden lang niet de juiste acties ondernomen om het probleem goed te onderzoeken. 

Ik zie graag voor afgelopen twee maanden een credit tegemoet, aangezien het internet nauwelijks heb kunnen gebruiken in de avond. Helaas de energie die ik er in heb gestoken om samen tot een oplossing te komen en mijn lijn zelf ter monitoring aangeboden heeft allemaal niet mogen baten. 
 

Ook nog goed om te weten dat het niet aan de ONT ligt want die is nog steeds hetzelfde.

Hoi @Pineapple2607, ik kamp met exact dezelfde problemen - al meerdere maanden.

Even een check, is bij jou de ONT uiteindelijk nog aangekomen? En welk type was je beloofd?

thanks voor je tijd!

Helaas kon Odido na een week nog geen duidelijkheid geven over de ONT wanneer die geleverd/vervangen kon worden, dus toen heb ik mijn diensten opgezegd en KPN fiber aangevraagd. 

@Ronaldvm dank voor de update, ik ga je advies opvolgen

Ik heb het idee dat Odido gewoon tijd rekt ipv het echt oplost. Alle berichten op het forum en Tweakers wijzen daar wel op. Sinds vandaag overgestapt op het KPN netwerk en eindelijk normaal internet. Geen ONT vervangen, alleen een nieuwe router. Zie mijn speedtest van zojuist, eindelijk een strakke ping :)

 

 

@Waqqas 

los van wie de ONT komt installeren, ik ben vooral benieuwd of de installatie van de Nokia ONT het probleem van ping spikes/time outs in de avonduren heeft opgelost bij andere mensen.

Zo niet, dan zit ik nog 2 weken te wachten op een ONT dat het probleem ook niet gaat oplossen…

Reputatie 7
Badge +15

@Paulw1 

Normaal stuurt Odido de ONT op en Guidion komt hem vervangen 🤷

Hoi @Waqqas , dank voor je reactie! 

Ah, ja mijn ONT is al een keer vervangen en de problemen blijven aanhouden. Nu heb ik ook een GNXS050 maar het internet is elke avond echt waardeloos.

Er wordt nu via de netwerkbeheerder eentje van Nokia gestuurd maar ik vraag me ten zeerste af of dit het gaat verhelpen…

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Paulw1 

Hier had ik hetzelfde maar de problemen  zijn vanzelf veel minder geworden, in de avond nog wel eens een spike van ~120ms maar verder een goede snelheid en de verbinding is stabiel.

Heb een ONT beginnend met GNXS050.

Hoi @Pineapple2607, ik kamp met exact dezelfde problemen - al meerdere maanden.

Even een check, is bij jou de ONT uiteindelijk nog aangekomen? En welk type was je beloofd?

thanks voor je tijd!

3 mei wordt ik aangesloten op het netwerk van KPN. Als dit ook mijn problemen oplost betekent het dat het niet in mijn meterkast ligt, maar bij Odido en ontvang ik graag een compensatie voor afgelopen 2 maanden.

Goedemorgen,

Zoals alle andere precies dezelfde problemen gehad. Nu overgestapt op KPN en alle problemen zijn magisch verdwenen, Zou het dan toch niet aan mijn apparaten hebben gelegen?!?!?!?!?! Zonde dat Odido de klachten niet serieus oppakt en alles op de klant afschuift.

Reputatie 7
Badge +15

@Pineapple2607

Als ik zo alles hier op de community en op Tweakers lees lijkt het niet in het klantdomein te liggen, ik snap dat Odido alles eerst wilt controleren maar hiervoor zal er denk ik toch echt gekeken moeten worden naar het netwerk..

Zojuist nog een poging gewaagd telefonisch en die mevrouw gaf aan als je de WiFi Spots van Odido neemt dan verdubbel jij je snelheid en zullen de problemen hoogst waarschijnlijk weg zijn. Meermaals aangegeven dat alle belangrijke apparaten op de kabel zitten aangesloten en dat dit dus niets te maken heeft met de WiFi, alleen gaf de mevrouw aan dat ik dat alleen kon weten als ik het had geprobeerd.

Helaas wil Odido het probleem niet erkennen en heb ik vandaag een nieuwe abonnement bij KPN aangevraagd. De mevrouw gaf wel aan doordat ik twee sim kaarten bij Odido hebt dat ik mijn klantvoordeel behoud, dus met mijn mobiele abonnementen blijf ik bij Odido waar ik ook tevreden over ben en tot voorkort ook over het internet toen het nog op de DSL zat.

Hopelijk weet Odido het probleem in de toekomst aan te pakken, maar na 1,5 maand geen internet 's avonds is wat mij betreft een nogo. Helaas pakt Odido dit probleem nog heel erg individueel aan en zien ze niet in dat dit probleem groter is dan alleen bij de klant in de meterkast.

Reputatie 7
Badge +15

@Pineapple2607 

Ik kan ermee leven het is niet al te erg nu. We hebben thuis geen online gamers, gewoon browsen, social media en streamen etc. Dit gaat allemaal wel.

Mocht het verergeren dan ga ik dit zeker aankaarten.

Voor mij gaat het allemaal natuurlijk niet snel genoeg, maar helaas nog geen update wanneer KPN of Odido komt om de ONT te vervangen. 

De ONT krijg je thuis van Odido en daarnaast zal er dan ook een Guidion monteur komen om hem te vervangen, niet KPN.

En welke stappen heb jij nu al ondernomen om het probleem aan te kaarten?

Reputatie 7
Badge +15

Voor mij gaat het allemaal natuurlijk niet snel genoeg, maar helaas nog geen update wanneer KPN of Odido komt om de ONT te vervangen. 

De ONT krijg je thuis van Odido en daarnaast zal er dan ook een Guidion monteur komen om hem te vervangen, niet KPN.

@Tommie van Odido ik snap dat jullie je best doen, maar een antwoord wanneer ik de nieuwe ONT kan verwachten blijft uit. Al meerdere malen contact gehad deze week, maar dit is voor ons niet te doen.

Nu weer een nieuwe case omdat de vorige was afgewezen en nu weer een aantal werkdagen wachten. 

En de vraag is natuurlijk of dit wel het probleem gaat verhelpen, omdat je natuurlijk verwacht met slechte hardware dat dit niet elke keer alleen ‘s avonds problemen geeft. Zoals eerder vermeld in het topic, ik had jullie vanaf 1 maart al de kans gegeven om te troubleshooten. Na geen gehoor een community topic aangemaakt. En nu 1,5 maand verder, als we nu geen concreter acties kunnen ondernemen. Wil ik al mijn diensten opzeggen per direct en dat komt door te kortkoming van uit Odido om het probleem serieus aan te pakken met vele andere hier op de community

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Pineapple2607 

Ik heb sinds vorig jaar april een vervangende Genexis ONT gekregen die begint met GNXS050 en hierbij mijn ervaring :

Tot 19 december 2023 een zeer snelle en stabiele verbinding gehad.

20 december tot 16 februari 2024 op vakantie, bij terugkomst elke avond tussen 17:00 en 23:00 een hoge jitter, ping spikes, websites die amper tot traag laden en applicaties die maar blijven laden.

Ik vraag me af waarom de verbinding buiten deze tijden goed is, het is namelijk dezelfde ONT die overdag goed werkt.

Na ongeveer 20 maart ging het in de avonduren vanzelf een stuk beter, bovenstaande problemen verdwenen niet maar het ging wel een stuk beter dan eerst.

Dit is nu met WiFi 6 en een 400 Mbps abonnement :

Gisteren in de avond was de jitter 112ms.

Router is een Zyxel-T56 met B10 firmware, andere Zyxel van Odido geeft dezelfde problemen.

Edit - een paar minuten later :

 

Voor mij gaat het allemaal natuurlijk niet snel genoeg, maar helaas nog geen update wanneer KPN of Odido komt om de ONT te vervangen. 

Bedankt voor de terugkoppeling @Pineapple2607. Ik ben blij om te horen dat ze de oorzaak hebben kunnen vinden. Hopelijk kan KPN NetwerkNL nu snel schakelen. Alvast een prettig weekend! 

Het is nog wel de vraag of het DE oorzaak is, want het blijft natuurlijk gek dat deze serie ONT's wel op de KPN verbinding goed werken en niet op die van Odido. Zoals @kalpik heeft ervaren. 

Dus we gaan het meemaken en ik houd jullie op de hoogte. Hopelijk kunnen ze deze op korte termijn vervangen.

Reageer