Fritzbox 5590 AON of XGS-PON

  • 9 January 2023
  • 40 reacties
  • 2899 Bekeken

Goedemiddag, ik heb glasvezel internet zonder tv en wil graag de Fritzbox 5590 aanschaffen.

Er worden twee versies aangeboden, de XGS-PON en de AON versie. Welke heb ik nodig als t-mobile klant en weten jullie waarom XSG-PON 50 euro duurder is?

 

Alvast bedankt voor jullie reactie!

 

Met vriendelijke groet,

Arjan Vermeulen


40 reacties

Reputatie 2

Goedemiddag, ik heb glasvezel internet zonder tv en wil graag de Fritzbox 5590 aanschaffen.

Er worden twee versies aangeboden, de XGS-PON en de AON versie. Welke heb ik nodig als t-mobile klant en weten jullie waarom XSG-PON 50 euro duurder is?

 

Alvast bedankt voor jullie reactie!

 

Met vriendelijke groet,

Arjan Vermeulen

Een AON-glasvezel gaat maar tot 1 Gb/s en XGS-PON tot 10 Gb/s en daar zit het prijsverschil in. XGS-PON is momenteel wat toekomst zekerder dan AON-glasvezel. Voor hoe lang dat duurt………...

Reputatie 7
Badge +16

@gensnet Het is mooi om te zien dat T-Mobile nog altijd met alle gerenommeerde partijen kan concurreren en niet alleen op prijs! 😄 

Nu zit je op het AON netwerk.

Voor de fritz AON module heb je wel een andere patchkabel nodig.

SC/APC groen naar LC/APC groen (mini stekker)

Ik neem aan dat Uw doel is de Fritzbox 5590 direct op glasvezel aansluiten.

Patchkabel

Waarom XGS-PON duurder is komt dat de XGS-PON module een stuk duurder is als de AON en GPON modules.

 

Hallo peter-keetfm

Ik heb dezelfde mediaconverter en zojuist contact gehad met t-mobile. Ik zit op het netwerk van kpn WBA Fiber PtP. Weet jij of ik dan ook AON aansluiting heb?

 

@KenDaemen

Grijze Mediaconverter is AON.

 

Ik heb een FRITZ!Box 5590 VB Fiber Modem.

Ik krijg met geen mogelijkheid dit modem verbonden met mijn actieve glasvezelaansluiting.

Ik krijg wel verbinding via mijn oude FRITZ!Box 7590 modem via de WAN aansluiting op de Huawei omvormer/modem/ONT. Ook krijg ik verbinding met mijn FRITZ!Box 5590 VD modem via de WAN aansluiting op de Huawei omvormer/modem/ONT.

Een directe optische aansluiting van de FRITZ! SFP GPON module op de ODF (Open Dutch Fiber) FTU geeft mij geen internet verbinding. De ower/Fiber LED van de FRITZ!Box 7590 blijft knipperen.

Ik heb de nieuwste firmware FRITZ!OS 7.59 in de FRITZ!Box 7590 gezet, maar dat gaf geen positief resultaat.

T-Mobile heeft mij per e-mail laten weten, dat zij mijnFRITZ!Box 7590 hebben geactiveerd met het Modem-ID van FRITZ!Box 7590.

Heeft iemand hetzelfde probleem, of is er iemand, die met deze FRITZ!Box 7590 wel internet heeft gerealiseerd met een directe optische verbinding van de FRITZ!Box 7590 met de ODF (Open Dutch Fiber) FTU?

Graag een reactie.

Robert Pollack@iCloud.com

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Robert Pollack 

Ben je ook naar deze link gegaan en heb je het serienummer van de Huawei ONT daar overgenomen bij GPON PLOAM SN?

http://fritz.box/support.lua

Staan de instellingen voor T-Mobile thuis verder goed?

Hallo Waggas,

bedankt voor je reactie. Volgens Fritz! Support van AVM is het overnemen van het serienummer van de Huawei ONT niet meer mogelijk. Ik heb dat ook geprobeerd, maar dat werkt ook niet.

Mijn FRITZ!Box 5590 Fiber modem/router heeft de meest recente firmware 7.56, maar ik krijg hem met behulp van het Backoffice van T-Mobile niet werkend op het T-Mobile glasveel netwerk van Open Dutch Fiber (ODF) in het Zijlweg-Kwartier in Haarlem.

Heeft iemand en werkend 5530 of 5590 FRITZ!Box Fiber modem/router op het glasve4zelnet van T-Mobile?

 

Reputatie 7
Badge +15

@Robert Pollack 

@peter-keetfm heeft een Fritzbox 5590 direct op GPON door het serienummer te klonen.

@Robert Pollack 

Zoals @Waqqas al zij werkt het bij mij perfect.

Heeft U wel het GPON netwerk.?

De Huawei HN8010Ts is voor XGS-PON.

De Huawei HG8010G is voor GPON.

Je hebt dus verschillende Huawei ONT,s

Mijn verbinding op GPON.

 

 

Reputatie 1

Interessant over de Fritzbox 5590.

Ik wil deze ook later gaan gebruiken of de nieuwste die nog uit moet komen 5690.

Alleen ik moet nog wachten op de monteur die het aan komt sluiten. (26-9)

Vandaag het pakket gehad, en zag in de doos de Huawei optiXstar hn8010Ts XGS-PON terminal.

En de Zyxel modem... 

Nu was mijn vraag is het niet zelf mogelijk het aan te sluiten en activeren.

Heb alleen internet glasvezel, in de meterkast zit open dutch Fiber... Zal het dan zo moeilijk zijn de glasvezel patch kabel sc spc /sc spc er in de pluggen 😅

Alles is al volgens de mail actief, alleen de gegevens door geven blijkt mij bij odido voor activatie. 

Of is het niet zo makkelijk als kabeltje in  Huawei en in de odf en patch kabel naar de Zyxel T 56

Omdat ik toch later liever de Huawei kwijt ben en rechtreeks op fritzbox.

Of is dit niet mogelijk! 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Reelben 

Het is beter om te wachten op de monteur die alles voor je gaat installeren, eventueel activeren en de verbinding aanmelden.

De Fritzbox zal je achter de Huawei moeten aansluiten. Met XGSPON gaat de verbinding niet werken als je hem aansluit middels een SFP module.

Reputatie 1

Hallo @Reelben 

Het is beter om te wachten op de monteur die alles voor je gaat installeren, eventueel activeren en de verbinding aanmelden.

De Fritzbox zal je achter de Huawei moeten aansluiten. Met XGSPON gaat de verbinding niet werken als je hem aansluit middels een SFP module.

Hallo @Waqqas

bedankt 👍

Dan wachten we het rustig af., alleen kan altijd moeilijk wachten 😅

Maar ik zag het bij fritzbox dat het niet werkt met de XGSPON

Alleen is het ook niet  mogelijk met een gpon. (Module) 

Of denk ik te makkelijk, zoals met me vdsl aansluiting en fritzbox 7590.

Zelf hou ik niet zo van Huawei er tussen. 

Maar ja we wachten de monteur dan eerst af, bedankt voor de info 👍

 

Wat mij betreft is dit tegen de vrije router keuze.

Wat wettelijk niet mag.

T-mobile gaat niet mee met het acm.

 

Reputatie 1

Wat mij betreft is dit tegen de vrije router keuze.

Wat wettelijk niet mag.

T-mobile gaat niet mee met het acm.

 

Ja wel jammer dat dit weer zo moet zijn. 

Met dat Huawei 😅

Maar ik kijk het even aan hoe alles  werkt. 

Ik hou ook mijn oude provider er naast (freedom)

Daarna eens kijken na een jaar 🔆

Wat mij betreft is dit tegen de vrije router keuze.

Wat wettelijk niet mag.

 

Klopt, Odido is verplicht om ook een vrije keuze van de ONT toe te staan en dat geldt dan uiteraard ook voor XGS-PON aansluitingen.

Persoonlijk zie ik de meerwaarde niet van het gebruik van een eigen ONT maar goed, die keuze moet ieder voor zich maken. Ik zou kiezen voor de FRITZ!Box 4060 en deze gewoon aansluiten op de door Odido geleverde ONT.

Reageer