Beantwoord

Geen internet door DHCP storing? - op eigen router en Zyxel T-50


Reputatie 1

Probleem:
ik heb op het moment geen internet verbinding. De router die ik gebruik Asus RT-AX56U geeft aan dat het een probleem is bij de DHCP van de ISP. Het WAN ledje (met de wereldbol) brand rood. Hetzelfde gebeurt bij de de ZYXEL router die ik van T-mobile gekregen heb, als ik deze weer aansluit.

Context:

  • Ik heb de glasvezel verbinding en de router heb ik altijd direct in de media converter zitten. Ik heb geen TV, alleen internet.
  • Gisteren ook nog gebeld met de klantenservice, maar vanaf die kant leek alles normaal. De mevrouw die me hielp kon alleen niet mijn ZYXEL router op afstand herstarten. Ik heb alles herstart naar haar instructies, maar dat had allemaal niet mogen baten.
  • Hiervoor gebeurde af en toe ook wel eens dat het ledje rood werd en in de router portal  (ASUS router) stond dan “disconnected”. Dat was altijd opgelost door de stroom even van de router en/of de media converter te halen. Dat werkt nu alleen helaas niet. Ik weet niet of deze problemen aan elkaar gerelateerd zijn.

Mogelijke oplossing:
Onder de blogpost van T-mobile over eigen routers aansluiten zag ik in de comments iemand met hetzelfde probleem als ik (sorteer comments op oudeste eerst, dan de bovenste: peter.krijgsman). Hem werd aangeraden om een MAC release aan te vragen of je MAC adres te clonen. De mevrouw van de klantenservice zei dat ze dit niet voor me kon aanvragen, omdat alles er goed uitzag van haar kant. Weet niet wat daar precies van klopt. Weet iemand hier meer over?

 

Foto’s:
 

Zou iemand me kunnen helpen dit probleem te verhelpen?

icon

Beste antwoord door GeertRo 13 April 2022, 13:05

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

34 reacties

Reputatie 6
Badge +3

Hi @GeertRo 

Welke lampjes branden er op de MediaConverter? 

Reputatie 1

Hi @GeertRo 

Welke lampjes branden er op de MediaConverter? 

groen,     groen (bijna uit)
oranje,     oranje
uit,           groen

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @GeertRo, welkom op de Community!

Een MAC-release kan alleen worden uitgevoerd op aansluitingen die via WBA (het KPN-netwerk) lopen, dat kan op ODF jammer genoeg niet. Wat ook kan helpen, is om de dip switches op de converter van 1 en 6 naar 3 en 4 te schakelen, zodat die aanstaan - en vice versa. Doe dit alleen wanneer zowel modem als converter van de stroom gehaald is.

De dip switches zijn vaak verborgen achter een sticker en kun je herkennen aan het rode rechthoekje waarin de witte schakelaars geplaatst zijn. Ze zien er zo uit:

 

Reputatie 1

Hoi @GeertRo, welkom op de Community!

Een MAC-release kan alleen worden uitgevoerd op aansluitingen die via WBA (het KPN-netwerk) lopen, dat kan op ODF jammer genoeg niet. Wat ook kan helpen, is om de dip switches op de converter van 1 en 6 naar 3 en 4 te schakelen, zodat die aanstaan - en vice versa. Doe dit alleen wanneer zowel modem als converter van de stroom gehaald is.

De dip switches zijn vaak verborgen achter een sticker en kun je herkennen aan het rode rechthoekje waarin de witte schakelaars geplaatst zijn. Ze zien er zo uit:

 

Heey Jason, ik zit toevallig wel op het KPN glasvezel netwerk. Zal ik alsnog de methode van de dip switches uit proberen?

Reputatie 6
Badge +3

Hi @GeertRo 

Welke lampjes branden er op de MediaConverter? 

groen,     groen (bijna uit)
oranje,     oranje
uit,           groen

Als de FO Link uit is, staat er geen licht op de glasvezel 😞. Er is dan geen verbinding met de wijkcentrale waar de glasvezel kabel op uit komt. 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @GeertRo 

Op WBA zou 3 & 4 moeten aanstaan, anders moet er misschien een monteur langskomen.

Reputatie 1

Hallo @GeertRo 

Op WBA zou 3 & 4 moeten aanstaan, anders moet er misschien een monteur langskomen.

Dat gaat dan over de dip switches?

Reputatie 7
Badge +15

@GeertRo

Ja, 1 & 6 staan aan wanneer je op ODF zit, 3 en 4 op WBA.

Maar je betaalt dus 60 euro exclusief klantvoordeel voor 1000 Mbps? Dan heb je WBA.

Reputatie 1

@GeertRo

Ja, 1 & 6 staan aan wanneer je op ODF zit, 3 en 4 op WBA.

Ik heb even gekeken en mijn dip switches staan inderdaad op 1 en 6. Maar nu heb ik even gekeken of ik in mijn regio ODF of WBA heb en volgens deze post heeft mijn regio ODF
 

 Dus ik heb nog even niks gedaan aan de dip switches

Reputatie 7
Badge +15

@GeertRo

Hoeveel betaal je voor 1000 Mbps, hieruit kan je ook concluderen of je op WBA of ODF zit, maar je kan de dip switches eens omwisselen.

Reputatie 1

@GeertRo

Hoeveel betaal je voor 1000 Mbps, hieruit kan je ook concluderen of je op WBA of ODF zit, maar je kan de dip switches eens omwisselen.

 

 

Ik heb geen gigabit snelheid. Ik heb 100Mbps voor €35.

Kan het geen kwaad om de dip switches om te wisselen? Wil geen storing voor anderen veroorzaken of extra kosten maken 😅

Reputatie 7
Badge +15

@GeertRo

Het kan geen kwaad om de switches te wisselen, gewoon stroom van de mediaconverter halen, 1 en 6 uit, dan 3 en 4 aan en opstarten.

Anders weer stroom eraf en terugzetten.

Reputatie 1

@GeertRo

Het kan geen kwaad om de switches te wisselen, gewoon stroom van de mediaconverter halen, 1 en 6 uit, dan 3 en 4 aan en opstarten.

Anders weer stroom eraf en terugzetten.

Allright, ik heb het even uitgeprobeerd zoals je het zei, maar het gaf geen verandering helaas.

Zoals @Jason al zei, kan er geen MAC release gedaan worden op ODF.

Het ligt waarschijnlijk aan dat FO link uit staat zoals @TechRacing93 al had gezegd?

Dus ik weet niet wat er verder gedaan kan worden. Moet ik een monteur bellen of kan ik nog iets proberen?

Reputatie 7
Badge +15

@GeertRo

@Jason  kan een monteur voor je inplannen en je een voucher voor 7 dagen unlimited internet  aanbieden, hiervoor heb je een T-Mobile simkaart nodig (mag ook prepaid zijn).

Reputatie 7
Badge +16

@GeertRo Je zit op het ODF-netwerk, oftewel Glasvezel van T-Mobile en daarom kan een MAC-release niet worden uitgevoerd inderdaad. Ik ga een monteursbezoek aanvragen en zal je een Unlimited Internet voucher toesturen per privébericht!

 

UPDATE: ik zie dat de WAN al 15 uur aanstaat, dit zou moeten betekenen dat er wel licht op het FTU binnenkomt. Brandt het wereldbolletje op de Zyxel?

Reputatie 1

@GeertRo Je zit op het ODF-netwerk, oftewel Glasvezel van T-Mobile en daarom kan een MAC-release niet worden uitgevoerd inderdaad. Ik ga een monteursbezoek aanvragen en zal je een Unlimited Internet voucher toesturen per privébericht!

 

UPDATE: ik zie dat de WAN al 15 uur aanstaat, dit zou moeten betekenen dat er wel licht op het FTU binnenkomt. Brandt het wereldbolletje op de Zyxel?

Het licht van het wereldbolletje op de ZYXEL brand rood. De kabel is verbonden tussen de media converter en de wanpoort van de ZYXEL

Reputatie 7
Badge +16

@GeertRo Kun je eens alleen de Zyxel aansluiten op de converter, zonder de ASUS alsjeblieft - of was dat al het geval? Ik krijg toch echt te zien dat er een actieve verbinding is vanuit de WAN en DHCP. Ik wil je absoluut niet tegenspreken trouwens, meer dat ik nu niet zo goed snap waar dit vandaan komt. Voordat ik er een monteur op afstuur, wil ik eerst nog eens met je testen of geen kruising betreft: kun je de Zyxel 20 seconden stroomloos houden en me dan een seintje geven zodra deze weer helemaal opgestart is? Dan kijk ik of de meting de uptime op 0 heeft gezet.

Reputatie 1

@Jason 
Tijdens mijn vorige bericht had ik alleen de Zyxel aan de media converter hangen. De Asus is niet aangesloten en staat uit.

Ik heb de Zyxel nu 20 seconden stroomloos gehouden en hij is weer volledig opgestart. De media converter heb ik in het stroom gehouden. Toen de Zyxel weer volledig opgestart is was het wan lampje (met de wereldbol) nog steeds rood.

EDIT:
hier een foto van de ZYXEL portal
 

 

Reputatie 6
Badge +3

EDIT:
hier een foto van de ZYXEL portal
 

 

 

Kijkend naar deze foto is er geen verbinding tussen de Zyxe en de converter. Staat hier altijd “Geen Verbinding”  Zit de UTP in the WAN poort van de Zyxel

Reputatie 3

Als je weer verbinding hebt met het Zyxel modem, kun je nog iets aan je ASUS veranderen. Ik heb hetzelfde model als jij hebt RT-AX58U

Mijn instelling wijkt iets af van jouw instelling namelijk bij IPTV:

 

Enable Multicast Routing: Enable

Default IGMP: IGMPv2

Fast Leave: Disable

UDPproxy: 0

 

En….

Bij WAN > Internet Connection > DHCP query frequency:

Daar heb je de ‘normal mode’ gekozen. Dat is in principe de juiste instelling. Als je ‘aggressive’ of ‘continuous’ kiest krijg je op den duur problemen.

 

Nadeel is in de ‘normal’ mode dat het heeeeeeeel erg lang duurt voor je een IP en dus verbinding krijgt. Echt je tenen gaan krom staan als je er op wacht. Maar in de agressieve mode krijg je wel vrij snel een IP adres dat echter met enige regelmaat een verbroken verbinding oplevert. Dat is een ASUS bug waar ik meerdere gebruikers over heb zien klagen. Het wordt bovendien automatisch geselecteerd na een firmware update of reset.

 

Echter om nadat de verbinding tot stand is gekomen met de ZYXEL even snel te checken of de ASUS het ook doet, zou je dan even ‘Agressieve’ kunnen inschakelen. Als je verbinding dan een keer per week ofzo verbreekt, schakel je weer terug naar ‘normal’ om te zien of dat beter werkt.

 

Reputatie 1

 @TechRacing93 De UTP kabel zit er goed in en in de WAN poort van de Zyxel direct vanuit de media converter. De glasvezel kabel lijkt ook goed aan te sluiten op media converter en het kastje waar het mn huis binnen komt.

Reputatie 1

@lemonkid 
Dankjewel voor de tips! Zeer handig om te weten :)

Ik heb echter op meerdere forum posts gezien dat juist de IGMP proxy (Multicast Routing in Asus) uit moet staan.

Reputatie 1

@GeertRo Kun je eens alleen de Zyxel aansluiten op de converter, zonder de ASUS alsjeblieft - of was dat al het geval? Ik krijg toch echt te zien dat er een actieve verbinding is vanuit de WAN en DHCP. Ik wil je absoluut niet tegenspreken trouwens, meer dat ik nu niet zo goed snap waar dit vandaan komt. Voordat ik er een monteur op afstuur, wil ik eerst nog eens met je testen of geen kruising betreft: kun je de Zyxel 20 seconden stroomloos houden en me dan een seintje geven zodra deze weer helemaal opgestart is? Dan kijk ik of de meting de uptime op 0 heeft gezet.

@Jason 
ik heb zojuist de ZYXEL nog eens opnieuw opgestart, maar het wan lampje blijft rood.
Heb je al de mogelijkheid gehad om een meting uit te voeren?

Reputatie 7
Badge +16

@GeertRo Kun je me alsjeblieft het MAC-adres en serienummer van het Zyxel modem toesturen in een privébericht? Ik vermoed dat hier sprake is van een kruising aangezien aan onze kant jouw verbinding al een dag en 18 uur online is. Thanks alvast! Je kunt een privébericht sturen door op mijn naam te klikken en dan “Stuur bericht” te volgen! 😊

Sinds vanochtend 10:30 uur heb ik ditzelfde probleem. Rood lampje bij wereldbol op Zixel modem.

Blijkbaar heeft het T-Mobile systeem gedetecteerd dat er een storing ontstond want ik kreeg op datzelfde moment een mail waarin aangegeven dat er een storing was en dat er alles aan gedaan wordt om het op te lossen. Alles aan gedaan….?

Wat kan ik doen?