Beantwoord

Geen internet (rood bolletje op modem)

  • 12 March 2024
  • 7 reacties
  • 79 Bekeken

Goedemorgen,

Ik maak nu sinds 2 maanden gebruik van Odido. Dat gaat op zich prima.
Er is wel een ding wat nogal storend is.
Als ik 's morgens het modem inschakel dan gaat dat meestal goed, binnen een paar minuten internet.
Maar het gebeurt ook nogal 's dat het bolletje rood blijft, dus geen internet.
Dan zet ik het modem + converter uit en aan, en soms vaak komt het internet dan wel op.
Maar het gebeurt ook dat ik het modem een fabrieksreset moet geven. En dat lijkt me erg raar, en bovendien zeer onhandig en kost me onnodig veel tijd. (ik werk vanuit huis).

Kan iemand mijn lijn 's uitmeten? Of kan iemand verklaren waarom de internetverbinding vaak NIET meteen tot stand komt na inschakelen modem? Moet eerst de media converter opstarten voordat het modem mag worden ingeschakeld oid?

icon

Beste antwoord door MichelvE_ 22 March 2024, 09:26

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 3

Begrijp ik het goed dat je elke dag je modem + convertor uitzet en dan in de ochtend weer aan?
Het is niet echt de bedoeling maar goed het kan wel maar dan moet je om nagenoeg zeker te zijn dat het werkt eerst je ONT aanzetten en pas als die gestart is je modem. Een fabrieksreset is eigenlijk nooit nodig maar zorgt er wel voor dat je modem pas start als je ONT al gestart is.

Oplossing die het meest makkelijk is: Gewoon aan laten staan en anders ze netjes na elkaar starten.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @MichelvE_ 

Indien je een zwarte XGSPON ONT hebt dan kan door het telkens stroomloos maken van de ONT de ONT defect raken.

Begrijp ik het goed dat je elke dag je modem + convertor uitzet en dan in de ochtend weer aan?
Het is niet echt de bedoeling maar goed het kan wel maar dan moet je om nagenoeg zeker te zijn dat het werkt eerst je ONT aanzetten en pas als die gestart is je modem. Een fabrieksreset is eigenlijk nooit nodig maar zorgt er wel voor dat je modem pas start als je ONT al gestart is.

Oplossing die het meest makkelijk is: Gewoon aan laten staan en anders ze netjes na elkaar starten.

Ik maak al jaren 's nachts het huis stroomloos.
Scheelt in de straling en in de energiekosten.

Hallo @MichelvE_ 

Indien je een zwarte XGSPON ONT hebt dan kan door het telkens stroomloos maken van de ONT de ONT defect raken.

Dat moet je me toch 's verder uitleggen.
Dat zou het eerste apparaat zijn dat ik tegenkom dat defect raakt door hem aan te zetten.

Reputatie 7
Badge +15

@MichelvE_ 

Welke ONT heb je thuis en heb je de internetkabel tussen ONT en router al eens vervangen? Wellicht gaat het dan beter.

Reputatie 3

Begrijp ik het goed dat je elke dag je modem + convertor uitzet en dan in de ochtend weer aan?
Het is niet echt de bedoeling maar goed het kan wel maar dan moet je om nagenoeg zeker te zijn dat het werkt eerst je ONT aanzetten en pas als die gestart is je modem. Een fabrieksreset is eigenlijk nooit nodig maar zorgt er wel voor dat je modem pas start als je ONT al gestart is.

Oplossing die het meest makkelijk is: Gewoon aan laten staan en anders ze netjes na elkaar starten.

Ik maak al jaren 's nachts het huis stroomloos.
Scheelt in de straling en in de energiekosten.

Hallo @MichelvE_ 

Indien je een zwarte XGSPON ONT hebt dan kan door het telkens stroomloos maken van de ONT de ONT defect raken.

Dat moet je me toch 's verder uitleggen.
Dat zou het eerste apparaat zijn dat ik tegenkom dat defect raakt door hem aan te zetten.

Ieder zijn geloof zou ik zeggen. Je koelkast/vriezer elke nacht stroomloos maken lijkt me ook niet heel handig maar goed.
Sommige apparatuur vind het niet zo leuk om elke keer uit en weer aan gezet te worden maar dat ligt een beetje aan de componenten die erin gebruikt zijn. Die werken nu eenmaal beter wanneer er spanning op blijft staan. Of dat bij dat specifieke ONT ook het geval is durf ik niet te zeggen, ik zie de reden niet zo in waarom dat zou zijn. Een piekspanning zoals je die wel eens hebt na stroomuitval is ernstiger voor die dingen.

Ieder zijn geloof zou ik zeggen. Je koelkast/vriezer elke nacht stroomloos maken lijkt me ook niet heel handig maar goed.

Oke, op de koelkast na dan.

Ik heb zelf gedegen kennis van elektronica.
Daarom ben ik benieuwd naar de gegronde technische reden om de ONT niet 1x per 24u te mogen uitschakelen. Er zit een microprocessor in met wat interfaces. Wat zou daar zo spannend aan zijn?

Begrijp ik het goed dat je elke dag je modem + convertor uitzet en dan in de ochtend weer aan?
Het is niet echt de bedoeling maar goed het kan wel maar dan moet je om nagenoeg zeker te zijn dat het werkt eerst je ONT aanzetten en pas als die gestart is je modem. Een fabrieksreset is eigenlijk nooit nodig maar zorgt er wel voor dat je modem pas start als je ONT al gestart is.

Oplossing die het meest makkelijk is: Gewoon aan laten staan en anders ze netjes na elkaar starten.

Intussen is het probleem opgelost door deze tip.
Eerst de ONT opstarten, daarna pas het modem.

Dank je wel voor het meedenken!

Reageer