Beantwoord

Geen WAN IP adres op pfSense+

  • 19 November 2022
  • 28 reacties
  • 563 Bekeken


Toon eerste reactie

28 reacties

Reputatie 2

Gister nacht in bed bedacht ik mij dat een vriend de netwerk instelling van mijn pc had veranderd, van automatic DHCP naar manual.

De hele dag sta ik te popelen om dit aan te passen, ik start mijn laptop en hij doet het!

Zonder de netwerk instelling aan te passen.

Ik begrijp niet hoe maar de goden hebben mijn gebeden gehoord denk ik.

 

Allemaal bedankt voor het helpen! Ten eerste voor het krijgen van een WAN IP en daarna met het meedenken over de volgende uitdaging.

 

Komende tijd ga ik lekker spelen en leren!

Reputatie 6
Badge

@louisL@yalerta 

Mijn subnet Mask IPv4 van mijn WAN interface is 255.255.248.0

 

Ik zie op internet verschillende dingen voorbij komen.

Moet intetfaces/WAN(vlan300)/IPv4 configuratie Type op Static IPv4 staan of DHCP? En als het Static IPv4 is, wat moet ik dan invullen bij IPv4 address en IPv4 Upstream gateway?

 

Ik ben te lui om die 248.0 te checken maar klinkt ok.

Interface op vlan 300 moet op DHCP staan

Reputatie 7
Badge +3

Gister nacht in bed bedacht ik mij dat een vriend de netwerk instelling van mijn pc had veranderd, van automatic DHCP naar manual.

 

@beer9382 

Fijn dat alles nu werkt, maar toch zou ik die betreffende fixed IP setting even nalopen. Want mocht er ergens in je netwerk een lease ontstaan op dat fixed IP, heb je kans dat je netwerk wederom uitvalt.

Advies is gewoon, laat alle devices met DHCP werken, behalve die devices waar je bijv. intern / externe toegang tot moet hebben. Denk dan bijv. aan een webservertje in je netwerk, die je via SSH wil aanspreken. Dan is het heel vervelend als je die dus op DHCP laat staan, want dan is de kans groot dat hij dus uit de pool plots een ander IP krijgt … en jij er dus niet meer op het oude IP bij kan komen.

Veel plezier met het spelen en leren .. en geen dank vanaf mijn kant, graag gedaan.

Reageer