Beantwoord

Glasvezel binnenkomend naar switch doormiddel van SFP

  • 26 March 2024
  • 3 reacties
  • 64 Bekeken

Is het volgende mogelijk:
 

Het binnekoment glasvezel eerst naar een switch/firewall te laten lopen via SFP.
Vervolgens isoleer je 1 poort op de firewall voor de modem om de tv en vaste lijn aan te op te kunnen sluiten.
Tenslotte sluit je alle hardware aan op de firewall en laat je hem de dhcp regelen.

Klinkt omslachtig, maar dan kan ik de volledige glasvezel kabel benutten en een firewall gebruiken bij binnenkomend netwerk.

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 26 March 2024, 17:40

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @lucf3. 

Welke ONT heb je gekregen van Odido? Daaraan is te zien of je een XGSPON verbinding hebt of iets anders.

Bij een Huawei XGSPON ONT is het nog niet mogelijk om een eigen SFP module te gebruiken maar dit zal spoedig mogelijk moeten zijn.

Reputatie 3

@lucf3.

Als ik het goed begrijp wil je de Zyxel achter een andere router hangen. Als je dit probeert, zul je zien dat dit niet zomaar werkt. Ik vermoed dat dat komt omdat de Zyxel vlan=300 verwacht. Veel routers kunnen dit niet aanbieden denk ik (mijn Fritzbox 5530 i.i.g. niet v.z.i.w.). Als de router in bridge mode zou staan, dan zou het wel moeten werken, maar dat kan weer niet als je er ook nog andere apparaten op aan wilt sluiten, zoals je schrijft.

P.S. Als ik er tijd voor heb, dan wil ik bij wijze van experiment mijn linux PC een keer zo instellen dat ik de Zyxel daar dan met vlan=300 achter kan hangen. Ik vermoed dat dat wel te realiseren is.

Ik vermoed dat er ook wel managed switches te krijgen zijn waarmee zoiets kan.

Reputatie 7
Badge +15

@harmenzo 

Als je op een managed switch 1 poort VLAN 300 meegeeft dan zal de Zyxel werken 🙂

Reageer