Beantwoord

Glasvezel internetsnelheid van 1000Mbps niet haalbaar

  • 21 May 2020
  • 6 reacties
  • 2284 Bekeken

Hallo,

Recentelijk overgestapt naar 1 Gbps glasvezel. Helaas haal ik maar de helft van deze snelheid. Direct gemeten vanaf mijn TP Link router die direct met een CAT8 kabel is aangesloten op de Draytek modem, hiervoor geprobeerd met een CAT5E kabel en daar ook dezelfde down en upload snelheden. Nu is tussen 300 en 550 Mbps niet langzaam, maar als ik een abonnement heb voor 1 Gbps dan zou ik daar toch dichter in de buurt moeten zitten?

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 27 May 2020, 23:06

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Beste @patrickdewinter8 

Test als volgt: Installeer de Windows 10 Ookla Speedtest app uit de Windows store en start vervolgens de pc in veilige mode om het aantal achtergrond processen te minimaliseren. Meet nu via de app.

Meet niet via je browser of wat dan ook!

Groet, Folkert

Zeker moet je minimaal 800 halen.

Dus even anders testen dan je nu doet om er achter te komen waar het mis gaat.

Om goed te meten alles van de Draytek loshalen, 1 goede kabel (min cat 5e, liever een 6)er in en direct naar laptop of PC met een 1 Gb netwerkkaart en dan met de Ookla desktop app testen in veilige modus, niet in een browser en dan heb je de goede meeting  deze een paar keer herhalen.

Nu met een TP er achter heb je al een bottleneck er extra tussen.

 

@Folkert was net iets sneller.

Bedankt, helaas heb ik dat als eerste geprobeerd met een CAT5E kabel:-(. De TPlink archer5400 heeft een ingebouwde speedtest applicatie en is zelfs wat sneller. De factory reset op de modem heb ik ook al een aantal keer uitgevoerd, dynamic ip en static ip gebruikt, wifi helemaal uitgeschakeld.  Wel een aantal keer gemerkt dat de modem af en toe geen internet verbinding heeft, terwijl ik wel gewoon met kabel en wifi de modem kan bereiken. Nadat ik het modem uit en weer aan zet werkt deze weer. Ik zie ook wat jitter op de lijn wanneer ik de speedtest uitvoer. 

Reputatie 7
Badge +4

Dot gebeurt wel vaker met een eigen modem. schakel de firewall eens uit en bekijk de nat acceleratie eens.

Bedankt, het is de standaard Draytek Vigor modem van T Mobile thuis glasvezel. Nog steeds hetzelfde probleem, op de speedtest app direct met kabel nog steeds maar op de helft vd snelheid:-(.

Reputatie 7
Badge +4

Het kan natuurlijk dat je de snelheid niet kan halen. maar in 95% van de gevallen zit het probleem na het modem. 

Test met de speedtest.net desktop app in veilige modes. dan start hij zo schoon mogelijk. schakel de (windows) firewall uit. test op verschillende test servers.

test rechtstreeks op het modem. met een enkele kabel aangesloten. test ook eens met een andere kabel op een andere poort.

test met een ander apparaat (geen gameconsole)

soms kan een gigabit netwerkkaart helemaal geen gigabit aan.

Reageer