Glasvezel Zeist - 3704 in de avond traag en instabiel - ‘s avonds

  • 15 October 2023
  • 47 reacties
  • 579 Bekeken

Reputatie 1

Overdag goed internet. In de avond heel instabiel tot geen internet.

Getest met:

  • Zyxel EX5601-T1
  • Wifi op modem uitgeschakeld
  • Geen andere netwerkkabels dan kabel naar laptop met speedtest geïnstalleerd
  • Geen test mogelijk, tot erg traag. Geen pijl op te trekken
  • Herstart modem etc geen effect
  • Begint na ~18.00 uur tot ~22.00 uur
  • Overdag stabiel en goed (geen constante meeting, maar geen last ondervonden)
  • Overgestapt van KPN Glasvezel 1Gb naar T-Mobile / Odido 1Gb
  • Heeft in de avond nog nooit goed gewerkt
  • Al ticket geopend, screenshots gestuurd naar service@odido.nl. Nooit meer iets van gehoord

Veel topics hier gezien met zelfde probleem. Zelfs mensen die overstappen omdat ze na 3 maanden nog geen oplossing hebben en Odido blijft volharden dat het aan de ‘binnenaansluiting’ ligt.

Ik hoop heel erg dat inmiddels bekend is en dat die ellende mij en vele anderen bespaard blijft!

Dus Odido: Help!!! Wat kan / moet ik doen!

 

Tommie van Odido 7 maanden geleden

Hey @HansPoffer, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. Ik kan de speedtesten niet omhoog halen, heb je de testen uitgevoerd met alleen de Zyxel aangesloten op je netwerk? Dus zonder eigen router/switch? Zo niet, dan wil ik je vragen om al je randapparatuur los te koppelen en opnieuw een volledige speedtest uit te voeren en graag de speedtesten hier in het topic met mij delen. Dan kan ik het voor je onderzoeken!

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

Bekijk origineel

47 reacties

Reputatie 1

@HansPoffer: Het valt mij ook inderdaad op dat er nog al wat klachten zijn die bij meerdere mensen uit zelfs verschillende gebieden overeen komen. Zo heb ik ook al een hele tijd deze problemen zie mijn post.

 

je geeft zelf al aan dat @asdf123321 ook deze problemen heeft. @jaflo@d-v-d-k@Archspijkenisse 

Hebben deze problemen ook. Ik hoop dat het snel word opgelost want het is wel erg vervelend allemaal zo. 

hier ook nog een heel topic met dezelfde problemen. 

 

Erg veel mensen die hun contract stoppen. Ik begin me toch lichtelijk zorgen te maken of het echt opgelost word. Voor nu geef ik ze de voordeel van de twijfel. 

Groet, Jan.L

 

Reputatie 1

@Tommie van Odido , Ik ben er klaar mee. Zie ook bovenstaande berichten van andere klanten. Overstappen lijkt het probleem te verhelpen. 

 

Geef me aub de mogelijkheid om mijn contract open te breken, op te zeggen en naar KPN terug te verhuizen.

Dan ga ik wel meer betalen voor.mijm mobiele abonnement van Ben, maar dat is dan maar zo.

Ik wacht nog even de oplossing van de grote storing af (zie andere post), maar is er dan nog niets gewijzigd in de stabiliteit en snelheid, dan wil ik echt opzeggen aangezien jullienhet niet kunnen oplossen en het contract niet waarmaken en dus in gebreke blijven. 

Met vriendelijke groet,

Hans

 

 

 

 

Reputatie 1

@Tommie van Odido   en de rest… sorry voor het spammen… betreft dezelfde screenshots, maar bij de eerste post leek het fout te gaan en nu ik klaar ben zie ik de post met alle screenshots wel staan! Was niet de bedoeling en ik kan ze niet verwijderen….

Reputatie 1

Ik ben sinds gisteren overgestapt naar KPN; een verademing! Strakke pingtijden van 2ms en geen hoge jitter meer. In de avonden werkt het allemaal prima in tegenstelling tot mijn laatste maand bij Odido.

Bij Odido hebben ze klachten nooit serieus genomen (zie mijn andere topic), dus ik zou zeggen stap net als ik snel over. Binnen 36u na de aanvraag (via breedbankwinkel) had ik KPN-modem op de mat liggen en kon ik verder internetten (en nu ook snel in de avond).

Reputatie 1

@Tommie van Odido , OK, dank voor je antwoord. Ik zal bij thuiskomst bekijken of de storing van KPN opgelost is en de uitkomst laten weten.

Reputatie 1

Bij mij is het nog niet opgelost. Ook vanavond is het glasvezel internet weer om te huilen. Gelukkig is mobiel internet van Odido prima en mijn databundel groot genoeg. Wie had dat 10 jaar geleden kunnen denken. 

En dezelfde stappen die je overal terugziet in de community, nu ook bij mij….: nog een keer tests uitvoeren omdat ze een modem achter het modem hebben gedetecteerd (mesh), terwijl ik alle tests losgekoppeld uitgevoerd heb (dus zonder mesh).

Ik heb voorgesteld dat zij 3 dagen achter elkaar 's avonds testen of de verbinding stabiel is…. Het kost tijd en frustratie.

Echt ontzorgen doet Odido tot op heden niet echt. Als je het voordeel van overstappen naar Odido afzet tegenover mijn uurtarief, dan is dat voordeel al lang weg helaas. Ze lijken wel hun best te doen, maar tot een oplossing komen ze niet…. en ik denk echt dat er in de wijkkasten geknepen wordt. Dat er 10 aansluitingen op kunnen om volledige snelheid te garanderen maar dat er 100 op aangesloten worden omdat er toch zelden tegelijkertijd zo intensief van de verbinding gebruikt gemaakt wordt. Of dat de glasvezelbeheerder dit doet….

Heb dan liever dat ze dat aangeven en dat de oplossing er binnen nu en 4 maanden is en ze tot die tijd zorgen voor wat compensatie. Dat scheelt een hoop tijd en frustratie.

Reputatie 1

Het heeft even geduurd voordat ik het kon uploaden. In de avond vaak te traag of te veel hickups, maar nu lijkt het even goed te zijn:

  • Alleen mijn laptop bedraad op het modem, verder niets
  • Wifi op het modem uitgeschakeld

Bij een herstart: Stekker van modem en glasvezel kasje er uit. Eerst glasvezel erin en wachten tot beide lampjes constant groen branden. Daarna model er in en wachten tot de juiste lampjes branden, opnieuw modem pagina laden om te bekijken of de verbinding UP is. Daarna Speedtest weer uitvoeren

2023-10-16 1839 Download OK, upload maar de helft
2023-10-16 1841 Download OK, Upload maar de helft, geen ander beeld
2023-10-16 1917 Download OK, Upload maar de helft, geen ander beeld
2023-10-16 2135 Geen verbinding mogelijk, duurt te lang
2023-10-16 2137 Download weer OK, maar upload helemaal niet
2023-10-16 2141 Helemaal geen reactie meer
2023-10-16 2153 Na herstart. Geen verbinding mogelijk
2023-10-16 2155 Nu met systemtray display om aan te geven dat er geen andere programma's daar actief zijn die verbinding kunnen opslokken.
2023-10-17 0759 In de ochtend nog steeds niet OK
2023-10-17 0801 Hertest en nog steeds niet OK
2023-10-17 1744 Bij thuiskomst. Nu geen reactie meer
​​​​​
2023-10-17 1751 Na een herstart zoals aan het begin omschreven. Upload nog steeds 'de helft’

En zo gaat het een beetje door. Sommige avonden valt het mee, andere avonden kan je niet het internet op of is het zo instabiel dat je maar een boek gaat lezen. Dat is op zich dan wel goed, maar zou niet een gedwongen keuze moeten zijn natuurlijk….

 

Dus ik hoop dat je er wat mee kunt @Tommie van Odido !

Reputatie 1

Potverdikkie… alles in 1 bericht gezet: duplicated content not allowed. Was helemaal geen duplicated content! Ik ga het 1 voor 1 doen dan….. Zijn behoorlijk wat screenshots @Tommie van Odido , succes er mee !

Ter info:

  • Laptop als enige bedraad op het modem. Geen andere aansluitingen
  • Wifi op het modem uitgezet
  • Alle actieve apps in systemtray welke data zouden kunnen consumeren (OneDrive, Google Drive etc) gestopt

Als er bij een foto een herstart staat:

  • Stekker van glasvezel kastje er uit
  • Stekker van modem er uit
  • Minimaal 20 seconden gewacht
  • Stekker glasvezelkastje er in en wachten totdat de 2 groene lampjes continu branden
  • Stekker van modem er in en wachten tot deze volledig is opgestart
  • Naar beheerpagina van modem om te kijken of de verbinding up is

Groet,

Hans

Reputatie 1
2023-10-16 1839 Download is OK, maar upload is niet wat het zou moeten zijn. Zou vergelijkbaar moeten zijn.

 

Reputatie 1
2023-10-16 1841  Voor de consistentie. Nog hetzelfde beeld.
2023-10-16 1917 Nog steeds hetzelfde beeld

 

Reputatie 1
2023-10-16 2135 Geen verbinding meer
2023-10-16 2137 Wel weer verbinding, maar upload eigenlijk niets

 

Reputatie 1
2023-10-16 2138 Hertest en time out / geen verbinding
2023-10-16 2141 Blijft hangen

 

Reputatie 1
2023-10-16 2153 Na herstart (zie methodiek in andere post) Nog geen verbinding
2023-10-16 2155 Hertest maar met systemtray in beeld. Wel resultaat, maar dramatisch

 

Reputatie 1
2023-10-17 0759 Nog steeds zeer trage verbinding
2023-10-17 0801 Hertest geeft hetzelfde beeld

 

Reputatie 1
2023-10-17 1744 Loopt vast / doet niets
2023-10-17 1751 Na herstart (zie methode in andere post) Lijkt 'normaal’ afgezien van upload snelheid

 

Reputatie 1

@Tommie van Odido  De dagen erna ook nog hickups ervaren, beeld zal niet anders zijn. Ook altijd de testserver van Odido Amsterdam gebruikt. Hoop dat je er wat mee kunt en dat het opgelost wordt. Niets is zo frustrerend van een instabiele verbinding.. dan heb ik liever stabiel met 200 Mbps up/down….

 

Groet,

 

Hans

Reputatie 1

@Tommie van Odido , storing infra is opgelost, maar snelheid is nog niet volgens contract. Zie mijn screenshot (direct model bekabeld aan laptop, geen andere kabels in modem, onedrive, google drive, teams, onenote etc uitgezet):

Download nu overdag dus goed, upload nog steeds maar grofweg de helft. Dit is steeds het beeld overdag met soms een uitzondering (slechter).

Belangrijk: dit is overdag. Nog geen idee of dit zo blijft gedurende de avond (daar waar voornamelijk het probleem zit). Als de technische dienst dus overdag gaat testen (zoals al eerder gedaan is) zullen ze zien dat alles online is en dat ik een mesh actief heb. Deze heb ik dus voor de test losgekoppeld, maar kan op verzoek, als men wel testen, ook uit (maar heb het nodig voor het werk als ik thuis werk, vandaar op aanvraag).

Feit blijft dat download snelheid niet volgens contract is.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @HansPoffer, ik moet dit onderzoek eerst afwachten, als we nu binnen 30 dagen het niet voor je kunnen oplossen dan kan ik je contract kosteloos ontbinden. Omdat de monteur van Guidion alles goed gekeurd heeft kan ik het abonnement nu niet kosteloos opzeggen. Zou je voor de zekerheid een factory reset willen uitvoeren en niet aan de instellingen willen komen van het modem? Dan kunnen we dat in ieder geval uitsluiten. Het onderzoek loopt verder nog bij onze techneuten. 

 

Erg veel mensen die hun contract stoppen. Ik begin me toch lichtelijk zorgen te maken of het echt opgelost word. Voor nu geef ik ze de voordeel van de twijfel.

 

En elke topic dat ik op dit forum kan vinden met dezelfde klachten (extreme traagheid in de avonduren) eindigt bijna altijd hetzelfde; contract opgezegd, en naar KPN toe. Dan zijn opeens alle problemen verdwenen.

Beide providers maken gebruik van dezelfde glasvezelkabel, dus ik niet anders dan constateren dat er een groot probleem in het netwerk van Odido zit, en dat ze het niet willen of niet kunnen oplossen.

Voor andere gebruikers die exact dit probleem ervaren; Bespaar jezelf de moeite om maanden lang met klantenservice en monteurs te heen-en-weren, ze lossen het toch niet op. Overstappen is wel de oplossing.

 

Als ICT'er zou ik zelf gokken dat het probleem ligt aan de ONT die Odido gebruikt, die gewoon niet goed kan omgaan met het type glasvezel waar meerdere klanten tegelijk op zitten (volgens mij wordt dit standaard gelegd sinds 2021). Zo niet, dan wellicht ergens in de routing (heb ooit eens gelezen dat T-Mobile/Odido al het verkeer via Duitsland routeert).

Reputatie 6
Badge +2

@HansPoffer Dank je wel voor je terugkoppeling! Ik had graag gelezen dat een nieuwe ONT de oplossing was geweest, maar dit mocht helaas niet baten. 

Ik begrijp goed dat je hier geen zin meer in hebt, ik maak de opzegging dan ook graag in orde. Er zijn twee opties:

  1. Het abonnement wordt per direct kosteloos stopgezet. De lijn wordt dan gelijk de volgende dag inactief. 
  2. Je doet een aanvraag bij een nieuwe provider met Overstapservice, zodat je niet helemaal zonder diensten komt te zitten. Het systeem zal denken dat er een afkoopsom in rekening moet worden gebracht, maar dit kan ik systematisch voor je aanpassen. 

Laat je mij weten in welke optie jij je het beste kunt vinden? Ik sta in ieder geval klaar om je verder te helpen!

en ik denk echt dat er in de wijkkasten geknepen wordt. Dat er 10 aansluitingen op kunnen om volledige snelheid te garanderen maar dat er 100 op aangesloten worden omdat er toch zelden tegelijkertijd zo intensief van de verbinding gebruikt gemaakt wordt. Of dat de glasvezelbeheerder dit doet….

Maar toch heeft de klant er geen last meer van bij KPN, terwijl hun van dezelfde glasvezel en dezelfde wijkkasten gebruikmaken. Daarom vermoed ik zelf dat het aan de routering ligt die Odido gebruikt voor het verkeer.

Ik ga ook overstappen naar KPN, wat een klote verbinding via Odido zeg. In de avonduren is het gewoon om te janken zo slecht is de verbinding, schiet van 22 kbps naar 200mbps. Maar vanavond kom ik niet boven de 720kbps. Drama

Reputatie 7
Badge +9

Zou je het vanavond nog een keer willen testen @HansPoffer? Dan kan ik het namelijk nog een keer voor je doorzetten! 

Reputatie 1

@HansPoffer Dank je wel voor je terugkoppeling! Ik had graag gelezen dat een nieuwe ONT de oplossing was geweest, maar dit mocht helaas niet baten. 

Ik begrijp goed dat je hier geen zin meer in hebt, ik maak de opzegging dan ook graag in orde. Er zijn twee opties:

  1. Het abonnement wordt per direct kosteloos stopgezet. De lijn wordt dan gelijk de volgende dag inactief. 
  2. Je doet een aanvraag bij een nieuwe provider met Overstapservice, zodat je niet helemaal zonder diensten komt te zitten. Het systeem zal denken dat er een afkoopsom in rekening moet worden gebracht, maar dit kan ik systematisch voor je aanpassen. 

Laat je mij weten in welke optie jij je het beste kunt vinden? Ik sta in ieder geval klaar om je verder te helpen!

Optie nr 2 graag! Ik moet eerst nog richting KPN en wil niet zonder diensten komen te zitten. Ben er wel van afhankelijk voor mijn werk. Zou je een bevestiging kunnen sturen naar mijn mailadres dat ik mijn abonnement kosteloos kan opzeggen en dat eventuele afkoopsommen niet in rekening worden gebracht? Heel graag en heel dankbaar als dat lukt!

Reputatie 1

@Tommie van Odido Ik zal vanavond testen, maar je kunt m sowieso al doorzetten aangezien de upload niet klopt. 

Reageer