Beantwoord

Glasvezelaansluiting niet bekend


Hallo,

Op 10 juli is bij mij thuis glasvezel geïnstalleerd door KpnNetwerk. Nu bijna 2 weken later kan ik nog steeds geen glasvezel aanvragen, omdat dit "nog niet beschikbaar" is. Ik ben al trouwe klant met een mobiel en thuis abonnement en ik wil alleen mijn internet upgraden van DSL naar glasvezel.

Via de helpdesk chat werd mij verteld dat dit een maand duurt, terwijl de glasvezel monteur vertelde dat dit 1 á 2 weken duurt.

Vervolgens heb ik contact opgenomen met KpnNetwerk en die vertellen mij dat de glasvezelaansluiting al sinds 10 juli beschikbaar is voor alle providers.

Dus ik weer bellen even met de klantenservice van T-mobile. Daar wordt mij doodleuk verteld dat ze nog geen abonnement verkopen, omdat ze willen "wachten tot het helemaal klaar is". De glasvezel monteur heeft na de montage gebeld om de verbinding door te meten en hij kwam uitstekend binnen. KpnNetwerk heeft de verbinding beschikbaar gesteld. Wat moet er dan nog afgemaakt worden?

Kan iemand mij alsjeblieft vertellen waarom ik nu nog geen glasvezel kan afnemen? En wanneer wel? Want niemand kan mij een datum geven...

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 23 July 2020, 12:00

Bekijk origineel

14 reacties

Dan is de vraag, welke glasvezel verbinding heb je gekregen, het nieuwe Gpon wat KPN uitrolt leverd T-Mobile nog helemaal niet op, nu niet volgende maand nog niet en het is de vraag of het ooit gaat gebeuren.

Reputatie 7
Badge +15

Voorlopig kan je voor een glasvezel aansluiting met gpon technologie alleen een abonnement nemen bij KPN.

Alle andere providers kunnen hier wel over diensten leveren maar dan moeten ze deze techniek eerst zelf ondersteunen en dat is nog wachten inderdaad.

Sinds kort levert Tweak ook over GPON, om maar even aan te duiden dat ook niet KPN providers er prima op kunnen leveren als ze willen. 

Bedankt voor jullie reactie en uitleg!

Wel vreemd dat er dan op de site van KpnNetwerk een lijst staat, met zo'n beetje alle providers, waar ik uit zou kunnen kiezen.

Kan ik ergens zien welke glasvezel verbinding ik thuis heb, of moet ik KpnNetwerk daar voor benaderen?

Reputatie 7
Badge +15

@bartbreukelman 

KPNnetwerkNL zou wel moeten weten welke technologie er is toegepast denk ik maar omdat je hier geen glasvezel kan nemen is de kans groot dat het gpon is, je kan ook een paar andere providers checken.

Zoals eerder gezegd is het netwerk volgens KPN voor iedereen gewoon open enkel mist de ondersteuning hiervan nog bij andere providers.

Dat is spijtig nieuws. Ik zag de snelheidsverhoging al helemaal zitten met mijn uit & thuis voordeel :( ik kan via de vdsl maar een snelheid van 100/30 halen en dat is net te weinig.

Wordt het dus iets langer wachten dan de 2 weken die mij verteld is door de klantenservice. Ze konden trouwens wel zien dat er bij mij glasvezel aangelegd is.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @bartbreukelman, welkom op de Community, we helpen elkaar hier graag zo goed mogelijk! 😄

Ik ben dieper de materie ingedoken en heb KPN Netwerk ingeschakeld om via hun Beschikbaarheid Checker te controleren op welke Glasvezeltechnologie jij aangesloten bent. Op jouw adres is de (G)PON-technologie beschikbaar. Zoals onze toppers in dit topic al hebben aangestipt, is er vooralsnog een zeer beperkte groep aanbieders die wel over deze technologie kan leveren. KPN heeft het netwerk opengesteld, maar er is inderdaad nog geen ondersteuning waardoor het (nog) niet mogelijk is om hierover te leveren. 

Om het nog wat dieper te trekken, heb ik ook gecheckt wat er bij jouw aanvraag staat in ons systeem en dat is dat ODF (ons eigen Glasnetwerk) momenteel niet beschikbaar is op je adres. Een plandatum staat hier jammer genoeg niet bij. Sorry voor het mindere nieuws, maar zo heb je wel wat meer duidelijkheid!

Bedankt voor de uitleg @Jason !

Ik heb zelf ook nog even contact gehad met Kpn Netwerk, omdat ik bij geen enkele provider glasvezel kan aanvragen. Zelf vinden ze het ook vreemd en het enige waar het aan kan liggen volgens hun, zijn de werkzaamheden aan de wijkcentrale. Deze zijn eind juli klaar.

Ik heb ook even gevraagd hoe het zit met de GPON. De medewerkster van Kpn Netwerk zegt het volgende hier over: 

"Ik snap de frustratie, maar wij hebben geen verdere werkzaamheden. De enige verklaring die ik voor je heb ik dat er nog werkzaamheden in de wijkcentrale zijn waardoor en nog niet geleverd kan worden. GPON heeft hier verder geen invloed op en zodra er eenmaal provider op kunnen leveren kan T-mobile dit ook."

Wel vreemd toch? 

Reputatie 7
Badge +16

Heel graag gedaan en klasse dat je nog navraag hebt gedaan bij KPN! De reden dat er nog geen verbinding beschikbaar is bij ons op Glasvezel hangt van twee zaken af: 

  1. Er ligt nog geen ODF-netwerk → ODF is het eigen Glasvezelnetwerk van T-Mobile Thuis. Hierop kunnen we maximale snelheden van 1000 Mbit/s garanderen - afhankelijk van de maximaal haalbare snelheid op je adres. 
  2. GPON geeft ons nog niet de mogelijkheid om qua techniek op dat netwerk te kunnen leveren. Daar zullen we ondersteuning op moeten krijgen vanuit onder andere KPN. Ook al is het netwerk vrijgegeven, ontbreekt nog een stukje support waardoor er nog geen aansluitingen gerealiseerd kunnen worden. Wanneer dit wel gebeurt, is nog niet bekend.

De werkzaamheden in een wijkcentrale zijn technisch gezien inderdaad reden om nog niet aan te kunnen leggen, maar daar komt de ondersteuning vooral bij kijken. Hopelijk heb zo je vraag beantwoord! 😊

Daar zit de kneep, om over Gpon te kunnen leveren is er een andere techniek nodig, daar is T-Mobile nog niet in het bezit van, en denk dat het wel even duurt, kosten zijn hoog en het aantal potentiele klanten laag.

Dan is dus wachten tot Kpn de GPON verder in Nederland heeft aangelegd, zodat er meer potentiële klanten bijkomen.

Zodra ik wel glasvezel kan afsluiten bij andere providers, zal ik nog eens kijken of het lukt. En anders Kpn weer benaderen en vragen waarom het niet kan.

@bartbreukelman , dit is een mooi stukje om te lezen aangaande Gpon, weet je ook gelijk dat die KPN medewerker ook maar wat verteld wat uit die dikke duim komt.

https://www.totaaltv.nl/nieuws/pon-maakt-eenheidsworst-van-kpn-glasvezel/

Reputatie 7
Badge +3

Met pon wordt deze glasvezelader gesplitst en over meerdere woningen verdeeld. Goedkoper in de aanleg dus. Maar in praktijk betekent dit een aderlating voor de consument omdat de daadwerkelijk geleverde internetsnelheid afhankelijk is van het gelijktijdig gebruik van klanten die op dezelfde glasvezelader zijn aangesloten. Een abonnement van 1Gbps internet kan dus in de drukkere avonduren leiden tot een daadwerkelijk geleverde internetsnelheid – waarvan down- en upload ook afwijkend kunnen zijn – van tientallen tot honderden Mbps lager.

Het ‘oude’ probleem wat we hadden op de koperlijn (ADSL) is dus weer terug, maar nu op glasvezel.

Tweakers : GPON is niet magisch, of beter dan P2P

Wat is het verschil tussen EPON- en GPON-glasvezelnetwerken?

Zo zou je het kunnen zeggen @Pieter_B , Als iedereen op die lijn vol.op 1000Mbps wil downloaden heeft iedereen mischien max 100 Mbps tot zijn beschikking of nog veel minder.

Is te vergelijken met Ziggo, dat systeem is vergelijkbaar.

Ben blij dat ik al jaren glasvezel heb, ik heb zelfs 2 lijnen liggen, in theorie kan ik 2 providers een lijn aan laten leggen, alleen KPN kan dat niet verwerken.

Reageer