Beantwoord

Growatt ShineLanBox

  • 28 October 2021
  • 24 reacties
  • 1775 Bekeken

Sinds kort heb ik zonnepanelen en een Growatt omvormer. Hierbij heb ik een ShineRFStick-X en een ShineLanBox ontvangen. Deze geïnstalleerd. De ShineLanBox zie ik wel staan in mijn router, maar ik ontvang geen data. Het lampje bij het internet knippert, dit betekent dat er geen verbinding is. Ik heb begrepen dat ik de portforwarding moet aanzetten. Heb ik geprobeerd, maar het werkt nog steeds niet. Mijn router is een Zyxel T-50. Graag hulp hoe dit op te lossen.

icon

Beste antwoord door Annette7 19 November 2021, 12:35

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

24 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Annette7 

Hier een uitleg over hoe poort forwarding te doen in het Zyxel modem :

https://community.t-mobile.nl/vast-internet-492/port-forwarding-zyxel-t50-met-glasvezel-wil-echt-niet-werken-323803/index2.html

Vergeet niet om een statische IP adres toe te wijzen. Is de ShineLanBox verder bedraad aangesloten?

Dank je wel. Ik zag dat ik alles goed heb gedaan. Wat ik niet zeker weet is het statische IP adres. Is dat de server IP adres? Dit is het adres van de ShineLanBox?

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Annette7 

Ja, het server IP adres moet een statische IP zijn, dus het IP adres die je toegewezen krijgt van de Zyxel-T50 (192.168.1.XX).

Je kan het IP adres statisch maken dmv statische DHCP. Menu, netwerkinstellingen, thuisnetwerk, statische DHCP, voeg een regel toe en selecteer het IP van de ShineLanBox onder apparaat informatie en de rest wordt dan automatisch ingevuld.

Dit staat allemaal goed. Dan ligt het probleem waarschijnlijk ergens anders. Hartstikke bedankt voor je hulp.

Reputatie 7
Badge +15

@Annette7 

Misschien helpen deze stappen?

https://www.4blue.nl/troubleshootingshinelink

Die stappen had ik eerder doorlopen. Ik heb nu weer de installateur benaderd. Blijkt nu dat ik codes moet krijgen van hun. Dat is tot nu toe de stand…….

Reputatie 7
Badge +5

Die stappen had ik eerder doorlopen. Ik heb nu weer de installateur benaderd. Blijkt nu dat ik codes moet krijgen van hun. Dat is tot nu toe de stand…….

Slechte leverancier die een niet afgewerkt product bij je achter laat.

Helaas zijn er veel van dit soort cowboys actief die op deze wijze de boel achterlaten.
Maar dat vertellen ze niet als ze met een big smile komen vertellen hoe geweldig ze bezig zijn ...

Ik heb de portforwarding gedaan, met een programma (yougetsignal.com) heb ik gecheckt of deze poort nu openstaat. Deze staat niet open. Wat heb ik niet goed gedaan?

Reputatie 7
Badge +5

@Annette7 

Graag ter controle een foto of een schermdump van de instellingen zoals jij ze in de Zyxel gemaakt hebt

Hier een foto

 

 

Reputatie 7
Badge +5

@Annette7 

Je hebt een Tmobile glasvezel aansluiting? Dan staat het zo te zien goed.

Als het een VDSL aansluiting is moet de “WAN interface” op VD INternet staan.

 

Ik heb glasvezel inderdaad

 

Jij ziet dus ook niet wat er misgaat? De poort zou open moeten staan?

 

Reputatie 7
Badge +5

De poort kan open staan maar als die Shine LAN box niet ingesteld is om op een ping te reageren weet je nog niks.

Dus gaan we ons eerst maar verdiepen over de Shine RF-X en LAN box. (kan wat langer duren)
(Ik ben nog steeds van mening dat dit een installateurs dingetje is)

Oh, de router heb je natuurlijk al een keer herstart :kissing_smiling_eyes: ? (just in case)

En dit had je ook allemaal bekeken

Zeker, ik heb de router herstart.

De installateurs vertelde dat de poort open moest staan op de router. Volgens TMobile  kan dat met mijn modem niet.

De 1e x zei de installateur dat ik portforwarding moest doen. Dit blijkt dus goed te staan. 

Tof dat je helpt. 

Volgens https://www.yougetsignal.com/tools/open-ports/ staat de poort niet open. Is dat niet gek?

 

Reputatie 7
Badge +5

https://solarnrg.nl/downloads/handleidingen/solarnrg-handleiding-growatt-shinelink.pdf

nogmaals, misschien had je de link gemist

Reputatie 7
Badge +5

De poort kan open staan maar als die Shine LAN box niet ingesteld is om op een ping te reageren weet je nog niks.

 

Ik heb een ShineLink-X, een zwarte ShineRFStick-X en een ShineLanBox. 

De ShineRFStick-X knippert langzaam, dat is goed. Geeft aan dat hij verbinding heeft met de ShineLanBox.

De ShineLanBox zit op de stroom en heeft verbinding met de ShineRFStick-X. Eerste lampje brand en de derde knippert af en toe. De middelste lampje knippert. Deze moet continue branden. Dit geeft aan dat hij geen verbinding heeft met het internet. 

Volgens de installateur heeft de ShineLanBox geen verbinding met het internet omdat er een poort niet openstaat op de router.

 

Heb je wat aan deze informatie?

Reputatie 7
Badge +5

En nog een handleiding.

Nergens een indicatie dat je een poort moet openen.

PV installatie aangemeld met de juiste credentials?

 

Dit ga ik uitzoeken. Kom ik morgen op terug.

Voor nu alvast hartelijk bedankt.

De codes waren goed ingevuld.

Het lijkt erop dat ik het probleem heb opgelost. Ik kijk even deze dag aan of het inderdaad nu werkt.

Zoals ik het nu kan inschatten hoeft inderdaad geen poort opengezet te worden.

@yalerta Nogmaals bedankt voor het meedenken. Het heeft mij onwijs geholpen.

 

Het is dus gelukt! De monitoring werkt. De GroWatt heeft verbinding met het internet/modem.

 

Wat je zei klopt. De portforwarding/poort openzetten hoeft niet. Heb ik inmiddels weer dichtgezet.

Ook de koppeling van mijn account(gegevens) met de GroWatt klopt.

 

Door wat je zei over de ShineLanBox ben ik verder gaan kijken op internet. De ShineLanBox moet ergens zijn info kwijt. Sorry, ben geen it-er dus de woordkeus is niet helemaal juist. Op deze interne pagina van de ShinLanBox moest ik zetten dat de server domein server.growatt.com is.

Met deze informatie is het mij gelukt om het werkend te krijgen. 

https://cdn.webshopapp.com/shops/252094/files/351631059/solar-bouwmarkt-handleiding-growatt-shinelink-2021.pdf

Reputatie 7
Badge +5

En weer een topic dat in de toekomst anderen kan helpen.

Ook geeft het weer hoe lastig het kan zijn om begrippen duidelijk en voor een leek begrijpelijk uit te leggen. 

Applaus voor onszelf \o/