Beantwoord

Haal internet snelheid 1gbit niet Glasvezel

  • 7 July 2022
  • 9 reacties
  • 214 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 2 reacties

Nu sinds enkele weken overgestapt op t-mobile. Glasvezel via GPON (T54 modem). Helaas haal ik niet mijn bestelde 1gbit snelheid niet. Gemiddeld 400/500 mbit down (afhankelijk van de test, ik heb via meerder bronnen wat getest (file downloads en diverse speedtesten), de upload zit wel aardig in de buurt rond 890 mbit. 

Wat heb ik inmiddels gedaan:

Modem herstart (geen effect)
PC rechtstreeks op het modem aangesloten ipv eigen switch (geen effect)

Verder is het wel stabiel, maar haal de bestelde snelheid niet. Wat kan dit zijn? 

 

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 7 July 2022, 15:48

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

9 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @zagosch 

Test je snelheid met een pc rechtstreeks bekabeld op de router middels de Ookla speedtest app dus niet via de website en gebruik minimaal een CAT5E kabel.

Testen in veilige modus kan helpen om alle snelheid verminderende factoren te verminderen. Een andere internetkabel of testen met een andere apparaat zou je ook kunnen proberen.

Test je snelheid ook met meerdere testservers.

Zojuist getest met de Ookla app op mijn PC, eveneens mijn laptop die bekabeld is aangesloten. Rechtstreeks op de router (hierboven ook al benoemd). Alle kabels zijn CAT6A, nieuwbouw aangelegd en getest. 

Kleine verbetering qua download snelheid, maar lang niet voldoende. Beide systemen download rond de 550 Mbit, upload rond de 880Mbit.

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @zagosch, welkom op de Community! 🙋‍♂️

Om je snelheid goed te kunnen inschatten en te achterhalen wat er aan de hand is, ontvang ik graag enkele screenshots van snelheidstesten. Zou je onderstaande stappen goed willen volgen? Als de testen niet aan onderstaande eisen voldoen, kunnen we geen onderzoek starten.

- Ga via een browser naar www.speedtest.net/apps en download de app voor het device waarop je de speedtest wil uitvoeren

- Sluit alle programma's af voordat je de snelheidstesten start, vergeet niet een eventuele VPN uit te schakelen

- De computer of laptop dient bekabeld te zijn aangesloten, een speedtest van een TV of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken

- Voer de speedtest uit. Voor een goed beeld is het het beste om op verschillende doelservers te testen. Onder de grote GA knop kun je een server kiezen. Is de snelheid ver onder wat het zou moeten zijn? Voer dan nogmaals een speedtest uit op hetzelfde device met minimaal vijf minuten tussen de speedtests.

- Maak minimaal twee screenshots, van speedtesten op verschillende doelservers en zorg dat je hele bureaublad zichtbaar is inclusief je verbindingstype (het is belangrijk om te kunnen zien dat er bekabeld getest is)

- Maak een screenshot van het taakbeheer (Task Manager, op Windows) of activiteitenmonitor (Activity Monitor op iOS): In Windows vind je deze door op CTRL+ALT+DEL te drukken; kies voor meer details als deze niet direct zichtbaar zijn In Apple MacOS kan je zoeken op "Activity Monitor" vanuit het Spotlight zoekvenster

- Maak een screenshot van de IPconfiguratie: Windows: Via de zoekfunctie onder sneltoets “Windows + R", typ in: ‘’cmd’’ en druk op enter (of zoek naar Opdrachtprompt/Command Prompt in het Startmenu). Typ na het openen in: ipconfig/all en druk op Enter Apple MacOS: Via de Finder of het Spotlight zoekvenster de Terminal app openen. Typ in: /sbin/ifconfig en druk op enter. Dit geeft alle verbindingen weer die het device op dat moment heeft.

 

Wil je mij de screenshots in één keer toesturen in dit topic en ervoor zorgen dat bovenstaande punten worden gevolgd?

Reputatie 7
Badge +15

@zagosch

Zou je ook eens kunnen testen in veilige modus?

Reputatie 3

@Waqqas,

testen in veilige modus is zo 2002!

Men kan beter een stap verder gaan en CTRL+Alt+Del doen en dan naar Taakbeheer gaan. Zie je gelijk welke processen een hoge CPU en/of Netwerk belasting hebben. Deze info dient men dan te delen en vanuit daar verder gaan kijken waar een en of wat het probleem is.

 

ps: Toch wel wel weer bijzonder dat het antwoord van een T-Mobile medewerker @Jason het antwoord is! Normaal is het @Lisa die altijd het “Antwoord” heeft terwijl dit zo niet is.

Reputatie 7
Badge +16

@Timo78 Het antwoord dat hierboven beschreven staat, is wat wij rechtstreeks geleverd krijgen vanuit de technische dienst. Dit is het meest volledige qua speedtest-informatie. Daar staat ook het CTRL+Alt+delete stukje in! 😄

 

Reputatie 7
Badge +15

@zagosch

Er zijn wel wat topics waar ook een lage download ervaren werd, na testen in veilige modus was de volledige snelheid terug. Het bleek aan een antivirussoftware te liggen en na verwijderen was er geen probleem meer.

Proberen kan geen kwaad 🙂

Proberen kan zeker geen kwaad, hoewel ik het ook eens ben met @Timo78 , is veilige modus wel een beetje achterhaald. 

Maar geluk is met de dommen zeggen ze, ik krijg nu goede resultaten. Wat er gebeurd is weet ik niet, maar gisteravond en ook vanmorgen haal ik snelheden van 920/950 Mbit down/up. Zowel op mijn PC als mijn laptop bekabeld. 

Ik ga komende dagen met vakantie, ik zal daarna nog weer eens weer testen. Ik heb deze snelheden sinds installatie nog niet mogen ervaren. Downloaden van een 10gb testfile gaat nu ook als de brandweer. 

Reputatie 7

Hoi @zagosch,

Dat is zeker fijn om te horen! Mocht de snelheid toch een dip hebben, dan raden we de manier die mijn collega Jason heeft gedeeld aan. Voor nu in ieder geval een hele fijne vakantie toegewenst!