Beantwoord

Hoe snel schakelt easymesh over van router naar versterker en andersom (Zyxel setup)?


Reputatie 1
  • is een Master Poster
  • 16 reacties

Ik heb een zyxel router en een zyxel versterker, allemaal bekabeld aangesloten met easymesh. 

 

VOlgens mij moet easymesh automatisch overschakelen naar het sterkste signaal, maar dat lijkt niet heel soepel te gaan.

Kan iemand uitleggen hoe dat precies werkt en hoe snel dat is?

icon

Beste antwoord door Hidden.nld 9 July 2020, 14:33

Bekijk origineel

12 reacties

Ik heb begrepen dat het ook niet werkt met de Zyxel combi, het is aan de technische ontwikkelaars doorgegeven dus zal misschien ooit gaan werken.

Reputatie 7
Badge +4

@robvds easy mesh werkt alleen in de laatste firmware versie. je kan dit controleren door in te loggen met de mpro app.

 

bij easy mesh word er gebruik gemaakt van een controller, dit is meestal de T50, je apparaat hoeft dan niet opnieuw te verbinden omdat de handshake gedaan worden op de controller. deze  beslist dan ook van welk wifi punt gebruik gemaakt word. bij een gewone repeater met het zelfde ssidblijft de verbinding net zo lang staan tot er helemaal geen verbinding meer is.

Reputatie 1

De T50 heeft:

V5.50(ABPY.1)B11

Reputatie 1

mpro app geeft netjes mijn zyxel t50 met daarin een mesh, maar mijn apparaat verbind met de t50, terwijl de versterker er vlakbij staat. 

 

Hij schakelt dus niet automatisch over. De versterker staat in agent mode, met easymesh aan in AP mode. Zelfde SSID’s. 

Reputatie 7
Badge +4

@robvds 

en wat geeft de mpro app aan bij de signaalsterkte van je apparaat ?

 

Reputatie 1

Mpro geeft signaalssterkte GOOD aan, dus daar zit het niet in. apparaten verbinden gewoon niet altijd met het sterkste apparaat, de versterker staat op 1,5 meter, de router op 15 meter en pakt toch de router. 

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @robvds, goed dat je het aankaart, de Community is er om je te helpen! 

Zijn er apparaten thuis die wel verbinding maken met de Wifi-versterker? Top dat je de versterker al in access point modus hebt gezet, dit is sowieso aan te raden, hij kan wel in repeater modus maar dat werkt niet altijd en is lastig in te stellen. Kun je onderstaande stappen eens doorlopen om hem opnieuw in te stellen, alsjeblieft?

Zet de wap aan en wacht totdat het bovenste en het onderste lampje branden. Druk dan 4x vlot achter elkaar op de knop. Na enige tijd wordt het bovenste lampje oranje. De wap staat nu in access point mode.

Verbind een utp kabel tussen een internetpoort op je modem en 1 van de poortjes op de wap.

Je kunt nu inloggen op de wifi van de wap, of een bedrade verbinding maken met de wap. 

Zoek het ip adres op met een ip scan tool zoals "Fing". Type het gevonden adres van de wap in op je browser en login met de admin gegevens die op de wap staan.

Je kan de wifi naam en wachtwoord nu aanpassen en eventueel gelijk maken aan je huidige wifi gegevens. Ik zou adviseren om 2.4 G en 5G een afwijkende naam te geven.

Met alle dank aan @Marcel MCi! Zie voor verdere uitleg: WAP instellen als AP

Indien dit ook niet werkt en er nog steeds verbinding wordt gemaakt met het modem in plaats van de AP, kunnen we een factory reset uitvoeren. We stoppen niet voordat we een oplossing hebben gevonden! 😎

Reputatie 1

de T50 en de WAP staan goed ingesteld, ook in Mpro, staan ze goed, en in een mesh opstelling.

Reputatie 7
Badge +16

Top dan kunnen we dat ook definitief uitsluiten! Zijn er wel apparaten die kunnen verbinden met de WAP of gaat elk apparaat via het Zyxel modem? Heb je een factory reset geprobeerd? 

Houd de Reset-knop ingedrukt terwijl je de WAP inschakelt om deze terug te zetten naar de standaard fabrieksinstellingen. Zorg ervoor dat je de knop ingedrukt houdt totdat de WAP de opstartprocedure begint (wanneer de groene en gele lampjes beginnen te knipperen). Dit zou moeten werken!

Reputatie 1

Ik kan wel gewoon verbinden met de WAP, dat is het probleem niet, maar ik moet telkens mijn wifi uitschakelen en weer opnieuw inschakelen. 

Doormiddel van MESH, zou hij automatisch moeten overschakelen naar het sterkste signaal?

@robvds ,

Ik ervaar iets gelijkwaardigs, maar niet helemaal. Het lijkt er op dat mijn apparaat wel overschakelt, maar dat dit pas zichtbaar is na +- 15 minuten in de Mpro-app.

Als ik b.v. van beneden naar boven loop, zie ik dat mijn wifi signaal (van b.v. de iPad) heel even bijna weg valt, maar dan direct weer terug komt. Ik haal op dat moment ook prima resultaten met een speedtest, maar als ik in de Mpro-app kijk staat hij nog geregistreerd op de T-50 i.p.v. de extender.  

Ik vermoed dat het apparaat gewoon op de extender zit omdat ik zonder hulpmiddelen boven echt geen wifi dekking in mijn huis heb.

Heb je, ondanks dat de Mpro-app iets anders zegt, wel een stabiele verbinding?

Reputatie 6
Badge +3

@robvds Een App als Network Anyalyzer laat zien met welke BSSID je verbonden bent. 

BSSID staat gelijk aan het mac adres van het wifi punt. Deze zal, op het laatste karater na, gelijk moeten zijn met het mac adres achterop de WAP of het modem. Afhankelijk waarmee je verbonden bent. 

 

Reageer