Beantwoord

Hoge latency via glasvezel KPN

  • 1 November 2023
  • 5 reacties
  • 183 Bekeken

Sinds deze week heb ik glasvezelinternet van Odido via een pas aangelegde KPN glasvezelkabel. Het valt mij op dat de latency (bekabeld gemeten door een ping naar 8.8.8.8 bijv.) voor glasvezelbegrippen best hoog is, namelijk 11ms of 12ms. De monteur gaf aan dat 7ms aannemelijker is en heeft ook op de werkbon geschreven dat de latency hoog is. Hij vertelde mij echter er zelf niets aan te kunnen doen.

 

 

 

Is deze latency normaal en zo nee, wat kan er aan gedaan worden?

icon

Beste antwoord door Sven-Odido 2 November 2023, 15:12

Bekijk origineel

5 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Kurzweil 

Dan zou je dus een XGSPON verbinding hebben als het net is aangelegd. Ik heb hier ook XGSPON via het KPN netwerk, toen ik bij KPN zat was de latency 2-3ms maar nu bij Odido is dit 10-11ms.

Dit is normaal en je kan er verder niks aan doen, een ping van onder de 20ms is verder gewoon prima dus je hoeft je er niet veel zorgen over te maken.

Reputatie 2

Hier ook last van, vooral in de avonduren krijg ik steeds meer spikes met hoge latency.
Heel frusterend en na bijna een maand nog altijd niet opgelost.

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Chapeaubas92 

Wat voor een verbinding heb jij? AON, GPON of XGSPON?

Als je overdag geen problemen ervaart dan zou dat misschien iets met drukte te maken hebben dus dat iedereen op het internet zit bijvoorbeeld.

Reputatie 7
Badge +4

Hi @Kurzweil

Je hebt aangesloten via het netwerk van KPN WBA. Helaas is dan een latency van 12ms normaal. Dit komt omdat er een netwerk van KPN tussen jou en Odido zit. 

Reputatie 2

Hallo @Chapeaubas92 

Wat voor een verbinding heb jij? AON, GPON of XGSPON?

Als je overdag geen problemen ervaart dan zou dat misschien iets met drukte te maken hebben dus dat iedereen op het internet zit bijvoorbeeld.

Ik denk gpon met zo’n huawei kastje.

ik ervaar op de dag/avond/nacht problemen. Ben nu al bijna een maand onderweg om het op te lossen. Moest zelf bellen naar open dutch fiber omdat ze”vergeten” waren ticket te maken voor de onderaannemer? Ik begin het nu best wel zat te worden om constant spikes van 200-600 ms te krijgen dag in dag uit. Shooting games zoals cs:go kan ik gewoonweg niet spelen. 

Reageer