Beantwoord

Huawei HG659 internet valt vaak 1 seconden weg


Reputatie 1

Goedemiddag,

 

Ik heb de laatste weken last dat mijn wifi verbinding meerdere keren per dag even 1 seconden verbroken wordt en daarna weer actief uit zichzelf. 

Nou merk je dat normaal niet zo snel omdat een telefoon bijvoorbeeld gelijk overschakelt naar 4G maar als je nu in deze tijd thuis werkt en je internetradio stopt er meerdere keren per dag mee en je netwerk van je werk valt weg begint het op te vallen.

De meeste verbindingen in huis zitten op het 5Ghz wifi en het lijkt erop dat de 2.4Ghz er geen of nauwelijks last van heeft. Het modem zit rechtstreeks in de meterkast aangesloten op de hoofdaansluiting.

Ik heb het modem al een paar keer gereset maar dat maakt eigenlijk geen verschil. 

Ligt dit wegvallen aan het modem of weten jullie wat we er aan kunnen doen.

icon

Beste antwoord door Jason van Odido 18 May 2020, 15:51

Bekijk origineel

20 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @marcoenmarenka 

Raar dat de 2,4 GHz wifi het wel goed doet, misschien omdat 5 GHz meer wordt gebruikt? Werkt bedraad internet wel goed?

Probeer de modem eens terug te zetten naar de dabrieksinstellingen door het reset knopje achter de modem voor ongeveer 10 seconden in te drukken.

Reputatie 7
Badge +3

Beste @marcoenmarenka 

Kijk eens naar de instelling van je 5 GHz Wifi kanaal, staat dit wellicht op automatisch met DFS kanalen? Kies eens kanaal 36 vast en kijk of dat beter gaat. DFS kanalen is een technisch verhaal…

Groet, Folkert

Reputatie 1

Hoi @Waqqas en @Folkert 

 

Dank voor de informatie.

Ik ga eerst het modem nogmaals naar fabrieksinstellingen resetten en mocht dit niet werken het kanaal naar 36 vast zetten. Dit staat inderdaad nog standaard op auto maar blijkbaar is dat toch niet zo goed als ik het zo lees.

Ik hou jullie op de hoogte van hoe of wat er gebeurd.

Reputatie 7
Badge +15

Vaste kanalen werkt iets beter dan automatisch merk ik.

Reputatie 1

Goedemorgen,

 

Helaas dient het probleem zich gelijk weer voor.

Ik heb het modem gereset en daarna bij geen gewenst resultaat het kanaal op 36 gezet.

Ik merk nu alleen wel dat als de verbinding weg valt het ook langer duurt voor hij weer verbinding heeft normaal was het 1 tot 3 sec maar nu zeker 20 sec. Maar dat zal er misschien mee te maken hebben dat hij anders overschakelt naar ander kanaal en nu hetzelfde kanaal aanhoud maar das puur mijn logica.

Hierbij de setpoint zoals het nu staat:

 

Reputatie 7
Badge +15

@marcoenmarenka 

En als je de bandwith verlaagd van 80 naar 40 bijvoorbeeld?

Reputatie 1

Hoi @Waqqas 

Ik heb 20/40 geprobeerd en ook 20 maar allemaal geen verbetering helaas.

Reputatie 7
Badge +15

@marcoenmarenka

Heb je dit ook met de bekabelde verbinding of enkel het 5 GHz wifi?

Gaat het trouwens om glasvezel of DSL? Wellicht zit er een storingsbron in je ISRA bij DSL.

Reputatie 1

Hoi @Waqqas 

Ik zit draadloos op 5 GHz. Voor mijn idee is het met de kabel niet althans ik hoor niemand over dat de spelcomputer internet verliest.

Het gaat om glasvezel in een nieuwbouwhuis. Een monteur heeft pas al eens de kabel tussen glasvezel en media converter vervangen omdat deze niet goed was. Maar toen waren er problemen met tv signaal die steeds vast liep. Dat is nu 95% verminderd.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @marcoenmarenka, goed dat je aan de bel trekt, we gaan er gelijk mee aan de slag! Gelukkig hebben Folkert en Waqqas je al van tips voorzien, dat maakt het wachten wat draaglijker. Zou je eens het volgende willen nalopen, alsjeblieft?

Controleer of het modem en eventuele repeater(s) vrij geplaatst zijn zonder obstakels er omheen.

- Een Wifi modem onder of achter de bank verstoppen oogt opgeruimd maar dempt veel Wifi signaal.
- Heb je het modem in de meterkast gezet? Controleer dan of er niets in de weg staat zoals een gas- of watermeter, schoonmaakspullen etc.
- Het modem een halve meter verplaatsen kan in bepaalde situaties al veel verschil maken.

Ideaal gezien, wordt het modem zo ver mogelijk bij de vloer vandaan geplaatst.

Geen zorgen! Als dit ook niet bijdraagt aan een oplossing, dan heb ik een alternatief voor je. Samen komen we eruit! 😄

Reputatie 1

Hoi @Jason 

 

Dank je voor je meedenken.

Ik heb onderstaande antwoorden voor je:

Controleer of het modem en eventuele repeater(s) vrij geplaatst zijn zonder obstakels er omheen. Deze had ik al even weggehaald om te kijken of dit een verschil zou maken maar helaas. Ik heb een Fritzbox van T-mobile.


- Een Wifi modem onder of achter de bank verstoppen oogt opgeruimd maar dempt veel Wifi signaal. Hij hangt bij het glasvezel aansluitpunt in de meterkast.


- Heb je het modem in de meterkast gezet? Controleer dan of er niets in de weg staat zoals een gas- of watermeter, schoonmaakspullen etc. Ja in de meterkast en er hangt of staat niets voor hij is helemaal vrij.


- Het modem een halve meter verplaatsen kan in bepaalde situaties al veel verschil maken. Dat is lastig in de meterkast.
 

Ideaal gezien, wordt het modem zo ver mogelijk bij de vloer vandaan geplaatst. Hij hangt op 1.50m boven de grond.

 

Het rare is gewoon dat alles even 1 tot 3 seconden wifi verbreekt en daarna zonder problemen weer gewoon verbinding maakt.

 

Reputatie 7

Hi @marcoenmarenka, dank voor de toelichting! Als je de repeater ook aansluit dan doet het zich dus ook voor op de 5 Ghz frequentie? Je geeft aan de modem al een aantal keer herstart te hebben, heb je hem ook al een complete fabrieksreset gegeven? Als dit ook niet werkt is het dan mogelijk om de Fritzbox bekabeld als Acces Point aan te sluiten en de Wifi op de modem uit te zetten? Op die manier kunnen we even testen of het de Wifi van de modem zelf is dat inderdaad de problemen veroorzaakt. Ik hoor het graag!

Reputatie 1

Hoi @Brian 

 

Ja ik heb hem al compleet gereset zoals beschreven op jullie site maar helaas geen oplossing.

Ik kan de Fritzbox niet bekabeld aansluiten dus dat word lastig testen maar het is wel zo dat als ik de Fritzbox aan laat staan je wel eraan blijft hangen maar je krijgt dan in Windows een driehoek van geen internet te zien dus je blijft wel hangen. En als ik die Fritzbox uitzet verbreekt hij compleet de verbinding dus dat verschil zie je wel dat het uit het modem zelf komt. 

Reputatie 7
Badge +15

@marcoenmarenka 

Valt de wifi ook kort weg bij bijvoorbeeld YouTube kijken? Wat je dan zou kunnen doen is eens de wifi van de Zyxel testen dus zonder de Repeater en kijken hoe het dan gaat.

Mocht dat goed gaan dan is het denk ik beter om de repeater bekabeld aan te sluiten, als het helemaal niet kan dan houd het op natuurlijk.

2,4 Ghz heeft een groter bereik en gaat makkelijker door muren/vloeren, 5 GHz heeft dan wel misschien een hogere snelheid maar ook een mindere bereik en gaat niet zo makkelijk door muren/vloeren.

Reputatie 7

Hi @marcoenmarenka, hmm waar ik even benieuwd naar ben is of het Wifi signaal van de modem zelf wel goed is (even los van of het bereik hiervan wel voldoende is). Als het Wifi signaal van de modem zelf namelijk niet goed is dan zal ook de verbinding met de repeater niet goed zijn. Zou je de 2.4 Ghz en 5 Ghz eens willen scheiden door ze een andere naam te geven om te testen hoe het dan gaat?

Reputatie 1

Hoi @Brian 

 

Ze hebben beide al een andere naam.

Zonder repeater doet hij het ook die problemen geven dus die zal het probleem niet zijn.

Kan ik het niet om het makkelijker te maken loggen ofzo in het modem. Dan zou je toch moeten zien dat hij het verbreekt de verbinding. Want dit gaat nog wel even duren voor we iets gevonden hebben. 

Reputatie 7

Hey @marcoenmarenka,

Bedankt voor je toelichting. Je hebt al veel zaken kunnen uitsluiten zo te lezen. Ik heb daarom gelijk een monteursverzoek ingediend om je zo te hulp te schieten. Binnen enkele ogenblikken ontvang je een sms'je waarmee je een afspraak kunt inplannen. Let wel op dat in deze bizarre tijden het iets langer kan duren eer je een afspraak kunt inplannen, maar gelukkig is er hulp aanstaande.

Reputatie 1

Hoi @Piotr 

 

Dank je voor het regelen van de monteur. Ik laat jullie weten wat de uitkomst gaat zijn

Reputatie 1

Goedemiddag @Piotr 

 

Van de week is de monteur van Gideon langs geweest en heeft gekeken en uiteindelijk het modem vervangen. 

Dit heeft alleen geen effect gehad. Het probleem zit er nog steeds in helaas. 

Dus ik dacht ik contact Gideon dat het helaas niet geholpen heeft maar was niet de bedoeling dat moest ik weer met T-Mobile opnemen. Dus bij deze wat is de vervolg stap?

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @marcoenmarenka, bedankt voor je terugkoppeling! Jammer genoeg heeft de modemswap niet geholpen. Wat we dan gaan doen is jou een Zyxel Wifi-extender toesturen. 

Hiermee kun je het signaal uitbreiden en opnieuw uitsturen. De handleiding hiertoe stuur ik je alvast per e-mail toe. Zo kun je de extender straks gelijk goed instellen. Één gouden tip: Zorg ervoor dat wanneer je de extender plaatst, je de Wifi van het Huawei modem uitzet (WPS-knopje op het modem gedurende 2 seconden indrukken). 

Het mooie aan de Zyxel WAP-extender is dat deze zelf ook 2 LAN-poorten heeft. Zo kost het je ook geen extra poort! 😉

Mocht het niet lukken met installeren, of bots je ergens tegenaan. Geen zorgen! Geef een seintje, dan schieten we je te hulp.

De extender heb je gedurende het restant van jouw contractperiode in bruikleen. Houd alsjeblieft rekening met een gemiddelde levertijd van zo'n vier tot zeven werkdagen. Stay safe! 💪😎

Reageer