In de avond traag internet

  • 18 September 2023
  • 38 reacties
  • 2566 Bekeken

 
Ik ben recent (Juni/Juli) klant bij Odido geworden en heb momenteel een 1Gbps internet-only abbonnement.
Ik ervaar een aantal problemen en ik hoop dat jullie mij daarbij kunnen adviseren/helpen.
 
Probleem 1:
Op willekeurige momenten maar vooral in de avond is het internet heel traag. De meeste websites laden extreem langzaam of helemaal niet en het spelen van online games is onmogelijk. Het bekijken van streams lukt soms in een lagere kwaliteit maar de stream wordt regelmatig onderbroken. Het is niet zo dat er helemaal geen internet meer is. Ik kan bijvoorbeeld nog steeds een ping sturen naar verschillende endpoints op het internet (8.8.8.8 & 1.1.1.1). Maar het 'normaal' browsen van het internet is tijdens deze problemen niet mogelijk.
 
Het uitvoeren van een test via Speedtest.net lukt soms wel tijdens deze problemen. Ik zie alleen dat de latency heel hoog is en er zijn ook regemaltig momenten waarop ik deze test niet kan uitvoeren.
 
Ik ervaar deze problemen zowel bekabeld als via de Wi-Fi. Om uit te sluiten dat het te maken heeft met mijn netwerk apparatuur heb ik mijn computer direct aangesloten op de Zyxel. Ook in deze opstelling ervaar ik de problemen. Als de problemen zich voor doen heb ik ook wel eens de Zyxel herstart maar dit maakt geen verschil. Daarnast heb ik ook de DNS servers aangepast maar dit maakt ook geen verschil.
 
Om beter inzicht te krijgen wanneer de problemen zich exact voor doen heb ik een server bekabeld aangesloten op de Zyxel. De server voert elke 15 minuten een test uit middels de officiële Speedtest.net CLI application en deze resultaten sla ik op in een database. De speedtests worden uitgevoerd naar de Odido server. Zie hieronder een aantal grafieken van de afgelopen dagen. Sommige grafieken laten een aantal 0 resultaten zien. Op dat moment was het niet mogelijk om een Speedtest uit te voeren.

 

Probleem 2:
Zoals in de bovestaande grafieken te zien is haal ik regelmatig niet de upload snelheid waarvoor ik betaal. Hebben jullie een idee waar dit aan zou kunnen liggen?
 
Naar mijn idee zit dit probleem niet in mijn netwerk. Het kan nog te maken hebben met de Zyxel maar deze functioneert prima buiten de avond uren zoals te zien op de grafieken.

Tommie van Odido 7 maanden geleden

Hey @Jirennor, welkom op onze Community!

Bedankt voor het delen van je testen. Graag wil ik je vragen om nog een aantal testen te doen, door middel van deze testen kan ik een onderzoek voor je starten en hopelijk ervoor zorgen dat je kunt genieten van de gewenste snelheid!

 

Open CMD en voer deze twee commands uit: Ping -n 50 1.1.1.1 & Ping -n 50 8.8.8.8, zou je een screenshot kunnen sturen van de resultaten na 50 hops? Graag alle testen uitvoeren zonder eigen apparatuur aangesloten, zag dat je een router/switch hebt aangesloten.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen. Alvast bedankt voor je moeite!

Bekijk origineel

38 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Jirennor, welkom op onze Community!

Bedankt voor het delen van je testen. Graag wil ik je vragen om nog een aantal testen te doen, door middel van deze testen kan ik een onderzoek voor je starten en hopelijk ervoor zorgen dat je kunt genieten van de gewenste snelheid!

 

Open CMD en voer deze twee commands uit: Ping -n 50 1.1.1.1 & Ping -n 50 8.8.8.8, zou je een screenshot kunnen sturen van de resultaten na 50 hops? Graag alle testen uitvoeren zonder eigen apparatuur aangesloten, zag dat je een router/switch hebt aangesloten.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen. Alvast bedankt voor je moeite!

Hoi @Tommie van Odido,

Bedankt voor je reactie.

Ik wil nog even benadrukken dat het oplossen van het latency probleem in de avond voor mij belangrijker is dan het niet halen van de upload snelheid. Momenteel moet ik elke avond de hotspot van mijn telefoon gebruiken om maar iets te kunnen doen op het internet.

Zie hieronder de resultaten van de testen. De ping testen voer ik al een langere tijd uit. De onderstaande resultaten zijn van gisteravond rond 19:00 toen ik weer problemen had. De Speedtest heb ik zojuist gemaakt en op dat moment was mijn PC direct verbonden met de Zyxel en de switch was losgekoppeld van de Zyxel.

Ik zal vanavond proberen nog een keer een Speedtest te maken wanneer ik weer problemen heb en zal deze resultaten hier delen.

Ping

PING 8.8.8.8 (8.8.8.8) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=1 ttl=60 time=10.7 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=2 ttl=60 time=8.51 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=3 ttl=60 time=10.7 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=4 ttl=60 time=8.55 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=5 ttl=60 time=10.8 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=6 ttl=60 time=8.76 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=7 ttl=60 time=10.8 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=8 ttl=60 time=9.17 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=9 ttl=60 time=8.06 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=10 ttl=60 time=10.6 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=11 ttl=60 time=8.92 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=12 ttl=60 time=10.9 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=13 ttl=60 time=8.91 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=14 ttl=60 time=8.11 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=15 ttl=60 time=10.9 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=16 ttl=60 time=9.43 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=17 ttl=60 time=11.8 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=18 ttl=60 time=9.93 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=19 ttl=60 time=9.57 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=20 ttl=60 time=11.7 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=21 ttl=60 time=9.31 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=22 ttl=60 time=12.2 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=23 ttl=60 time=10.6 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=24 ttl=60 time=8.73 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=25 ttl=60 time=10.9 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=26 ttl=60 time=10.5 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=27 ttl=60 time=9.40 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=28 ttl=60 time=8.51 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=29 ttl=60 time=11.8 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=30 ttl=60 time=10.9 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=31 ttl=60 time=11.7 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=32 ttl=60 time=10.3 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=33 ttl=60 time=9.43 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=34 ttl=60 time=8.95 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=35 ttl=60 time=8.74 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=36 ttl=60 time=8.25 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=37 ttl=60 time=11.8 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=38 ttl=60 time=10.7 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=39 ttl=60 time=9.54 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=40 ttl=60 time=9.01 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=41 ttl=60 time=9.57 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=42 ttl=60 time=11.3 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=43 ttl=60 time=9.92 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=44 ttl=60 time=11.5 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=45 ttl=60 time=561 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=46 ttl=60 time=8.68 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=47 ttl=60 time=7.71 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=48 ttl=60 time=9.47 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=49 ttl=60 time=11.7 ms
64 bytes from 8.8.8.8: icmp_seq=50 ttl=60 time=9.39 ms

--- 8.8.8.8 ping statistics ---
50 packets transmitted, 50 received, 0% packet loss, time 49064ms
rtt min/avg/max/mdev = 7.714/20.957/560.505/77.087 ms

 

PING 1.1.1.1 (1.1.1.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=1 ttl=59 time=10.7 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=2 ttl=59 time=8.83 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=3 ttl=59 time=10.5 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=4 ttl=59 time=8.53 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=5 ttl=59 time=10.8 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=6 ttl=59 time=8.78 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=7 ttl=59 time=10.9 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=8 ttl=59 time=9.20 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=9 ttl=59 time=11.8 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=10 ttl=59 time=9.38 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=11 ttl=59 time=7.95 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=12 ttl=59 time=10.9 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=13 ttl=59 time=8.94 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=14 ttl=59 time=8.14 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=15 ttl=59 time=10.9 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=16 ttl=59 time=8.43 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=17 ttl=59 time=10.9 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=18 ttl=59 time=8.95 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=19 ttl=59 time=8.53 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=20 ttl=59 time=10.8 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=21 ttl=59 time=8.31 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=22 ttl=59 time=10.9 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=23 ttl=59 time=8.67 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=24 ttl=59 time=10.7 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=25 ttl=59 time=9.97 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=26 ttl=59 time=10.5 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=27 ttl=59 time=9.41 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=28 ttl=59 time=8.50 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=29 ttl=59 time=11.8 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=30 ttl=59 time=10.9 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=31 ttl=59 time=11.8 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=32 ttl=59 time=10.3 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=33 ttl=59 time=9.43 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=34 ttl=59 time=8.98 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=35 ttl=59 time=8.70 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=36 ttl=59 time=8.29 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=37 ttl=59 time=11.7 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=38 ttl=59 time=10.7 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=39 ttl=59 time=9.51 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=40 ttl=59 time=9.05 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=41 ttl=59 time=9.58 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=42 ttl=59 time=11.3 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=43 ttl=59 time=9.93 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=44 ttl=59 time=8.68 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=45 ttl=59 time=561 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=46 ttl=59 time=9.67 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=47 ttl=59 time=8.69 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=48 ttl=59 time=10.5 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=49 ttl=59 time=8.89 ms
64 bytes from 1.1.1.1: icmp_seq=50 ttl=59 time=10.2 ms

--- 1.1.1.1 ping statistics ---
50 packets transmitted, 50 received, 0% packet loss, time 49064ms
rtt min/avg/max/mdev = 7.953/20.808/561.248/77.213 ms

 

Speedtest

 

Reputatie 7
Badge +9

@Jirennor, bedankt voor alle moeite. Dit ziet er inderdaad niet helemaal lekker uit, je behaalt ook niet de gewenste uploadsnelheid.  

 

Ik zal vanavond proberen nog een keer een Speedtest te maken wanneer ik weer problemen heb en zal deze resultaten hier delen.

 

Als je de resultaten hiervan ook nog met me kan delen vanavond, zet ik het morgen direct voor je door. Dan hebben we namelijk ook de gegevens in de avonduren waar het probleem zich vooral voordoet.

@Tommie van Odido, zie hieronder de resultaten van de Speedtest in de avond.

 

Ik heb ook nog een Speedtest gedaan op de server die direct verbonden is met de Zyxel. Deze Speedtest later beter de latency issues zien die ik in de avond ervaar.

[root@localhost ~]# /usr/bin/speedtest --serverid=52365

   Speedtest by Ookla

      Server: Odido - Amsterdam (id: 52365)
         ISP: T-Mobile Netherlands
Idle Latency:     9.65 ms   (jitter: 108.06ms, low: 8.20ms, high: 222.72ms)
    Download:   939.65 Mbps (data used: 1.0 GB)

                177.53 ms   (jitter: 70.65ms, low: 7.40ms, high: 799.43ms)
      Upload:   471.64 Mbps (data used: 817.7 MB)

                117.31 ms   (jitter: 58.66ms, low: 6.95ms, high: 564.52ms)
 Packet Loss:     0.0%
 Result URL: https://www.speedtest.net/result/c/8b172408-5ecb-4557-95a8-46e22d3a40a1

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Jirennor, goed dat je mij een privébericht stuurde!

Je bericht was namelijk als spam gemarkeerd. Ik heb besloten om een monteur aan te sturen. Je ontvangt zo een bericht om een afspraak in te plannen met Guidion. Wil je mij hiervan op de hoogte houden? Alvast bedankt! 

Hoi @Tommie van Odido

De monteur is zojuist geweest en heeft een aantal testen gedaan.
De testen laten duidelijk zien dat er een probleem is met de upload snelheid.

Ik kon de afspraak niet in de avond plannen dus het latency probleem was niet zichtbaar tijdens het bezoek van de monteur.

Het volgende staat genoteerd in de werkbon.

Klant haalt upload snelheid niet, in de avonden slechte latency. Dit gebeurt al een tijdje.
Bekabeld op laptop haalt de 1 gig down wel, maar up is max 300.
Bijgestuurde foto’s zijn beelden van een dagtest die gisteren zijn gedaan.
Graag eerst een genexis xgspon nasturen voor klant.

 

Reputatie 7
Badge +9

@Jirennor bedankt voor je terugkoppeling. Dit heeft de monteur doorgezet naar onze techneuten. Zij zullen dit verder voor je oppakken!

Hi @Tommie van Odido 

Ik heb tot op heden niks meer gehoord van Odido na het bezoek van de Guidon monteur.
Kan jij zien wat momenteel de status is van het onderzoek?

Referentienummer: 65933375
Dit nummer heb ik ontvangen per email na het bezoek van de monteur.

Ik heb nog geen nieuwe OTN ontvangen zoals aangegeven in het ticket.
Gaat dit nog gebeuren?

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Jirennor, het ticket staat op dit moment nog open, ik ga er vanuit dat het vandaag of morgen opgepakt wordt!

Ik heb voor de zekerheid je ONT opnieuw geregistreerd. Zou je een powerflip kunnen uitvoeren en kijken of dit verschil gemaakt heeft? Dit doe je zo:

      

  • Powerflip
  1. Haal de stekker van het modem en Media Converter/ONT uit het stopcontact.
  2. Wacht minimaal 10 seconden
    • Sluit eerst je Media converter/ONT weer aan en laat die 30 seconden opstarten. Sluit daarna pas het modem weer aan op de stroom.
  3. Doe de stekker terug in het stopcontact van het modem en laat alles volledig opstarten
  4. Controleer of de verbinding stabiel is.

 

Hoi @Tommie van Odido 

Ik heb zowel de OTN als het modem herstart maar ik heb op dit moment helemaal geen internet meer…
De ‘Connection’ led op de OTN blijft knipperen.

Ik heb de apparaten meerdere keren herstart maar dat lijkt geen verschil te maken.

Reputatie 7
Badge +9

@Jirennor, het nummer stond niet goed. Heb hem nu goed gezet, kan je het ONT nogmaals herstarten? 

@Tommie van Odido de verbinding is weer online.

Reputatie 7
Badge +9

@Jirennor dat is goed om te horen, kan je de verbinding testen zonder dat je randapparatuur aangesloten is?

@Tommie van Odido ik zal vanavond nog wat testen uitvoeren om te zien of het geholpen heeft met betrekking tot het latency probleem. Het upload probleem lijkt iedergeval niet opgelost te zijn met het opnieuw registreren van de OTN. De upload snelheid zit nog steeds tussen de 300-400 Mbps,

Hi @Tommie van Odido, ik heb nogmaals een speedtest uitgevoerd. Op het moment van de test was alleen mijn PC verbonden met de Zyxel. Zie hieronder het resultaat.

Ik haal nog niet mijn upload snelheid maar de latency was gisteravond wel beter dan op andere avonden. Ik zal dit aankomende dagen monitoren om te zien of dat zo blijft.

Ik heb vanochtend een mail ontvangen voor het maken van een afspraak met een Guidion monteur. Kan jij zien waarvoor dit is? In de mail die ik heb ontvangen staat geen aanvullende informatie.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Jirennor, plan maar een afspraak in. Dit is voor de lage uploadsnelheid. De monteur gaat onderzoeken waar het aan kan liggen! 

@Tommie van Odido zie hier een overzicht van de afgelopen dagen. Ik heb het idee dat er op dit moment alleen naar de uploadsnelheid gekeken wordt en dat het latency probleem niet eens onderzocht wordt. Ik wil oplossing voor het latency probleem zodat ik ook in de avond van mijn internet gebruik kan maken.

 

Exact zelfde probleem heb ik dus ook, precies in de avond uren gaat de latency / jitter zo omhoog dat het gewoon niet te gebruiken is. Je klikt ergens op en wacht 30-50 sec voor je reactie krijgt 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Jirennor, zou je dit ook specifiek kunnen uitleggen aan de montuer? Ik gok dat een nieuw ONT het kunstje zal doen maar er kan altijd iets dieper in het netwerk zitten wat voor hoge latency zorgt.

 

 

@Tommie van Odido de OTN is vervangen door een nieuwe maar dit heeft het probleem niet opgelost. Wat nu?
 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Jirennor, de monteur heeft het doorgezet naar onze techneuten. Ik heb de nieuwe screenshots in het ticket gezet. Hopelijk kunnen ze dit verder onderzoeken en voor je oplossen!

@Tommie van Odido is er al een update?

Reputatie 7
Badge +4

@Tommie van Odidois er al een update?

Doe je de test altijd tegen dezelfde server. Wat als je hem insteld om altijd de Odido server te gebruiken 

@Tommie van Odidois er al een update?

Doe je de test altijd tegen dezelfde server. Wat als je hem insteld om altijd de Odido server te gebruiken 

Ik voer alle testen al uit tegen de Odido server.

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @Jirennor, de technische dienst is hard bezig om dit voor je op te lossen! Zodra er een update is zul je dit horen. Laat gerust een reactie achter als je nog vragen hebt of als er iets onduidelijk is. Voor nu wens ik je een fijn weekend! Groetjes, Ishana

Reageer