[Info] SMTP poort 25

  • 27 September 2021
  • 150 reacties
  • 8708 Bekeken


Toon eerste reactie

150 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @bjen, we hebben een topic geschreven met de meest gestelde vragen: 

 

 

Er blijft geen relay bestaan. De mailservice gaat er helemaal uit. Hopelijk kun je verder al je vragen beantwoorden via het topic!

Reputatie 1

Hey @bjen, we hebben een topic geschreven met de meest gestelde vragen: 

 

 

Er blijft geen relay bestaan. De mailservice gaat er helemaal uit. Hopelijk kun je verder al je vragen beantwoorden via het topic!

Beste Tommie,

Het beantwoord mijn vraag eigenlijk niet. Want ik ben op zoek naar hoe ik emial kan blijven versturen via T-Mobile internet verbinding en dit wordt niet beantwoord in de FAQ.

Als ik het goed samenvat bestaat er dus na 31 maart 2024 geen enkele mogelijkheid meer om via een T-Mobile internet verbinding email extern af te leveren middel TCP poort 25? 

Is dit correct? 

Reputatie 7
Badge +9

@bjen op dit moment durf ik daar nog geen antwoord op te geven. Wel goed dat je dit aankaart bij mij! Ik heb een aantal vragen doorgezet naar de juiste personen. Wanneer ik hier antwoord op zal hebben weet ik ook nog niet. Zodra er een antwoord is zal ik dit met je delen!

Reputatie 1

@bjen op dit moment durf ik daar nog geen antwoord op te geven. Wel goed dat je dit aankaart bij mij! Ik heb een aantal vragen doorgezet naar de juiste personen. Wanneer ik hier antwoord op zal hebben weet ik ook nog niet. Zodra er een antwoord is zal ik dit met je delen!

Hallo Tommie, heb je al meer duidelijkheid kunnen krijgen hierover?

Reputatie 7
Badge +5

Hi @bjen, Tommie is er volgende week weer en het contact is privé geweest. Ik kan het antwoord dus niet achterhalen. Ik zal hem herinneren zodat hij bij je terugkomt zodra hij meer informatie heeft. Bedankt voor je geduld!

@Cheyenne van Odido@Tommie van Odido Is er al bekend of er een smtp-relay beschikbaar blijft voor klanten met hun eigen mailserver? Zelfde vraag is ook op

 onbeantwoord gebleven.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Stfn, welkom op onze Community!

Degene die hier over gaat is net op vakantie, ze is 2 oktober weer aan het werk. Zou je tegen die tijd opnieuw aan de bel willen trekken? Dan zal ik de vraag uitzetten, hopelijk hebben we dan meer antwoorden voor jullie!

Ik zit met dezelfde situatie.

Eerst al onaangenaam verrast omdat bij de overstap van Tweak naar T-mobile was beloofd dat dezelfde kwaliteit geleverd zou worden. Het (niet duidelijk aangegeven) afgesloten zijn van poort 25 vindt ik niet getuigen van ‘dezelfde kwaliteit’. Nu heb ik niet zo heel veel problemen met het gebruik van de relay, hoewel het om privacy redenen verre van optimaal is!

Nu de smtp relay helemaal verdwijnt verwacht ik op zijn minst een optie in de klantomgeving om poort 25 alsnog te openen (eventueel na het akkoord gaan met wat voorwaarden ofzo)

@Tommie van Odido kun je nog eens informeren of er een smtp-relay beschikbaar blijft voor klanten met hun eigen mailserver? Als het goed is dan is de persoon die hierover gaat nu terug van vakantie.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Stfn, goed dat je hiervoor weer aan de bel trekt. Ik heb de vraag uitgezet, nu is het wachten op antwoord. Ik zal het antwoord hier met jullie delen als ik deze heb! 

Uiteindelijk gaat het er natuurlijk om dat er een passende technische oplossing mogelijk is binnen het aanbod van Odido. Dat hiervoor een aanvullend bedrag per maand betaald zou moeten worden (paar euro extra), zou ik nog niet eens moeite mee hebben.

Persoonlijk had ik voor een zakelijke verbinding gekozen als ik daarbij ook gewoon een TV pakket kon afnemen. (Kantoor aan huis)

Wat voor mij feitelijk de wensenlijst is:

  • TV pakket (must-have)
  • Geen gesloten poorten (must have)
  • Een (semi-)vast IP-adres (must have)
  • Kunnen instellen van reverse-DNS bij het vaste IP adres (nice-to-have)
  • native IPv6 ondersteuning (nice-to-have)

Dus eigenlijk is het meer een zakelijke internetverbinding met TV voor privé-gebruik.

Ik volg dit draadje ook even.

Als huidig Tweak klant met een eigen (e-mail) server ben ik erg benieuwd of Odido het actief zijn klanten onmogelijk gaat maken een eigen server te hebben. Want met uitgaand poort 25 blokkeren en ook geen e-mail relay op het netwerk aanbieden maakt je het nagenoeg onmogelijk zelf nog te beschikken over je eigen data thuis. En dat is iets waar ik toch wel waarde aan hecht. Ik snap dat ik bij de 0.1% klanten hoor, maar jammer is het wel.

Is er al nieuws @Tommie van Odido? Het laatste bericht is alweer van 5 weken geleden.

Reputatie 7
Badge +9

We hebben hier nog geen concrete beslissing en uitkomst voor @Stfn. Zodra ik deze heb zal ik die met jullie delen! 

Reputatie 1

We hebben hier nog geen concrete beslissing en uitkomst voor @Stfn. Zodra ik deze heb zal ik die met jullie delen! 

Het zou inderdaad fraai zijn om hier een antwoord op te krijgen. De looptijd is nu wel erg lang aan het worden. 

 

Daarbij is Rijksoverheid duidelijk, een ISP mag geen diensten blokkeren. Ook daarom ben ik nieuwsgierig naar het antwoord.

 https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/mag-internetprovider-concurrerende-diensten-blokkeren#:~:text=Aanbieders%20van%20internet%20en%20telefonie,Er%20zijn%20uitzonderingen

Reputatie 1

We hebben hier nog geen concrete beslissing en uitkomst voor @Stfn. Zodra ik deze heb zal ik die met jullie delen! 

Het zou inderdaad fraai zijn om hier een antwoord op te krijgen. De looptijd is nu wel erg lang aan het worden. 

 

Daarbij is Rijksoverheid duidelijk, een ISP mag geen diensten blokkeren. Ook daarom ben ik nieuwsgierig naar het antwoord.

 https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/telecommunicatie/vraag-en-antwoord/mag-internetprovider-concurrerende-diensten-blokkeren#:~:text=Aanbieders%20van%20internet%20en%20telefonie,Er%20zijn%20uitzonderingen

 

Dit is een heel sterk. Dat betekend dat T-Mobile toen en Odido nu onterecht handelen. Juridisch zouden we hier wat mee kunnen doen en het openstellen van de poorten voor een email server kunnen afdwingen.

Onderstaande draadjes gaan allemaal over hetzelfde:

 

Reputatie 1

@Tommie van Odido kan jij wat met bovenstaande post. Die radiostilte is niet positief.

Reputatie 7
Badge +9

Nog geen nieuws allemaal. Nogmaals navraag gedaan maar het antwoord lijkt moeilijker te zijn dan we hadden gehoopt. Zodra ik een update heb, post ik hem hier!

Het begint een beetje vervelend te worden. Jullie SMTP relay servers functioneren maar half (bij de ene werkt bijvoorbeeld alleen een oude versie van TLS). Bovendien staan ze regelmatig op blacklists, of is de aflevering van email onvoorspelbaar. (je kunt zelf niet in de logbestanden kijken)

Ik ben nu uitgeweken naar een (betaalde) SMTP relay, maar als dat te lang duurt ben ik weg naar Freedom internet ofzo.

En nu komt er ook nog geen duidelijkheid hierover.

Zet dan gewoon poort 25 open voor hen die dat willen! Of biedt een zakelijk alternatief inclusief TV.

Reputatie 1

Geheel mee eens. Het is echt van de zotte dat ik hier met een 1gigabit verbinding thuis zit die ik niet 100% kan benutten. Ik heb deze afgesloten zodat ik mijn VPS kon sluiten en mijn website en mail thuis kon draaien. 

 

Er zijn meerdere providers die gewoon poort 25 open hebben staan. En ja zet die dan alleen open voor diegene die daar behoefte aan hebben. 

 

Ik zou bijna gaan zeggen: Iedereen die dit geregeld wil hebben verzamelen en eens kijken wat een juridische weg zou doen. Info opvragen bij een advocaat en is er een zaak dan is dat de weg….

Beste mensen,

Ook ik ben zwaar teleurgesteld in het ontbreken van deze functionaliteit. Over de rechtmatigheid van het blokkeren van uitgaande connecties wil ik mij niet buigen en hoeft denk ik ook niet. Providers hebben een zorgplicht in deze en dat is dat ze hun "huishouding" op orde hebben. Om die reden moeten ze er voor zorgen dat er gewoon een relay server aanwezig is. Een zeer simpele dienst en noodzakelijk gezien het niet aanbieden van baste ip-adressen(!?).

Ik heb nog steeds geen legitieme reden gezien van ODIDO om dit niet aan te bieden. Ik ben haast geneigd 11x €40 in het water te gooien en over te stappen naar een professionelere club.

Reputatie 1

Beste mensen,

Ook ik ben zwaar teleurgesteld in het ontbreken van deze functionaliteit. Over de rechtmatigheid van het blokkeren van uitgaande connecties wil ik mij niet buigen en hoeft denk ik ook niet. Providers hebben een zorgplicht in deze en dat is dat ze hun "huishouding" op orde hebben. Om die reden moeten ze er voor zorgen dat er gewoon een relay server aanwezig is. Een zeer simpele dienst en noodzakelijk gezien het niet aanbieden van baste ip-adressen(!?).

Ik heb nog steeds geen legitieme reden gezien van ODIDO om dit niet aan te bieden. Ik ben haast geneigd 11x €40 in het water te gooien en over te stappen naar een professionelere club.

 

Dat zou wel de beste oplossing zijn. Laat Odido een relay server neerzetten voor diegene die een eigen server willen draaien. Er zullen wel meer gebruikers zijn die dat willen, maar niet hier mee discussiëren.

 

Daarbij beiden ze tegenwoordig 8Gbps glasvezel aan, wat moet je ermee als je niet vrij bent in wat je wilt doen. Advertentie staat ook voor groot gebruikers die een eigen server willen draaien. (Dat kan dus niet)

Reputatie 3

@160bpm Odido heeft al tijden relay servers staan. Het idee van een eigen server is juist dat je die relay niet nodig hebt.

Punt blijft dat mensen direct naar buiten willen communiceren over poort 25. Hierboven wordt al door @kilmister aangehaald of e.a wel rechtmatig is. Nu ben ik zelf geen rechtsgeleerde maar ik draai wel al een tijdje mee in internet land. En naar mijn weten mag een provider alleen een poort blokkeren als er een direct gevaar is voor het netwerk cq de dienstverlening. In deze zou @Tommie van Odido dus moet kunnen zeggen of de dienstverlening in het gevaar is.

Hiernaast blijft altijd de mogelijkheid over om een gezamelijke klacht in te dienen bij het ACM. Als er maar een paar mensen klagen die die poort open willen zullen ze hiernaar kijken gok ik.

 

Reputatie 3

Ow, had ik er bijna niet bij gezegd… Maar even in het algemeen. Een eigen mailserver draaien doe je iet zomaar. Althans, niet als je wilt dat die hier en daar nog kan afleveren. Mijn persoonlijke mailserver kapt bv al de verbinding af als je niet een net ptr record hebt staan. En dan nog niet te spreken over alle mailservers die alles van een consumenten ip direct blokkeren. En zo kan ik langer doorgaan.

Reputatie 7
Badge +9

Hi allemaal, na veel vraag is er eindelijk antwoord op de volgende vragen:

1. Blijft de SMTP-server draaien als de mailboxen uitgaan? 

  • Antwoord: Nee. Onze hele SMTP-server zal worden uitgefaseerd en komt ook niet meer terug.

2. Gaat poort 25 weer open voor klanten om zelf te gebruiken?

  • Antwoord: Nee. De gehele e-mailserver schakelen we uit.

Hopelijk heb ik iedereen voldoende geïnformeerd met deze informatie.

Reageer