Ik loop tegen een probleem aan wat ik al meerdere malen op dit forum zie langskomen, maar geen duidelijk antwoord op vind.
Ik heb:
- één draytek vigor modem-router, bekabeld verbonden met mijn ‘eigen’ apparatuur;
- één airport timecapsule, welke ieder afzonderlijk bekabeld is verbonden met;
- twee airport express’, welke functioneren als access points (groot huis).
- Ik maak geen gebruik van telefonie of (digitale)tv.
Ik heb voorheen wifi al uitgeschakeld op het Draytek modem, omdat roaming tussen de verschillende access points niet lekker werkte (timeouts). Sinds alleen de drie airport devices een wifi signaal geven werkt handoff/AP-roaming vlekkenloos.
Nu wil de router functionaliteit op het draytek modem helemaal uitschakelen en laten overnemen door de airport timecapsule (2x airport express blijven access points), zodat ik mijn guest-wifi in kan schakelen (en werkt), AP-roaming lekker werkt/blijft werken, ik alles vanuit de airport configuratie tool kan beheren en verzekerd ben van de laatste firmware en updates (draytek firmware is inmiddels van 2017..!).
Ik heb een aantal dingen geprobeerd, en kom niet tot een werkende oplossing. Tot nu toe weet ik;
- Draytek Vigor modem is niet in ‘bridge’ modus te zetten.
- Wanneer ik (zoals hierboven vermeld) DHCP op de Draytek uitzet, een statisch IP voor mijn timecapsule ingeeft als ‘DMZ Host’ (192.168.a.b), mijn timecapsule ditzelfde WAN-adres geef (192.168.a.b) en DHCP met NAT instel voor de LAN-kant krijg ik een dubbel NAT conflict en heb ik geen internetverbinding. Wanneer ik alleen DHCP instel heb ik een subnet probleem en dus ook geen internet.
- Wanneer ik de klantenservice bel kan niemand mij helpen en word ik verwezen naar het forum. Meerdere posts doorgelezen, geen werkende oplossing gevonden.
Waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een duidelijke en complete instructie met geteste en werkende instellingen voor het draytek modem en de bijbehorende instellingen waar mijn ‘eigen’ router (airport) aan moet voldoen (ip/subnet/gateway/dns) om dit wél werkend te krijgen. Het liefst van T-Mobile zelf (lijkt mij geen gekke vraag toch?). Ik kan ook geen FAQ/Howto vinden, mocht die er wel zijn, hoor ik het graag.
Een forum-gebruiker met een vergelijkbare setup, die het wel werkend heeft, is natuurlijk ook erg welkom! Dan kunnen we meteen dit topic aanvullen met alle informatie, zodat iedereen er wat aan heeft!
Bij voorbaat dank,
Willem
Beste antwoord door Pieter_B
Bekijk origineel