internet in de avond

  • 3 February 2024
  • 24 reacties
  • 365 Bekeken

Sinds anderhalf week heb ik glasvezel. Overdag ben ik tevreden, maar in de avond is het slecht. Hoge jitter, hoge ping, package loss. Veel geklaag van mijn huisgenoten.
ik was al gewaarschuwd door buurtgenoten dat dit het geval was, meerdere zijn al overgestapt naar de concurrent die de kabel heeft laten aanleggen. En dat gaat wel goed.
Ik zit nog in mijn 2 proefweken, ik denk er over om te annuleren. Of is dit probleem bekend en kan ik op korte termijn een oplossing verwachten?

Tommie van Odido 2 maanden geleden

Hi @Maartenw77, welkom op onze Community!

Goed dat je hierover een topic gestart bent. Ik zoek dit graag voor je uit. Zou je de volgende testen kunnen uitvoeren? Graag met het Zyxel modem aangesloten. Alvast bedankt.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag
  • Post de resultaten van een ping naar 8.8.8.8, alleen de ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/max terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

  • Post de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres je zit in een trace. Alleen de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop
      • Start een trace route naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden ip adres
  • Windows command prompt; ping -n 1000 ipadres
  • Linux/max terminal; ping -n 1000 ipadres
Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Maartenw77, welkom op onze Community!

Goed dat je hierover een topic gestart bent. Ik zoek dit graag voor je uit. Zou je de volgende testen kunnen uitvoeren? Graag met het Zyxel modem aangesloten. Alvast bedankt.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen.

 

  • Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag
  • Post de resultaten van een ping naar 8.8.8.8, alleen de ping statistics is genoeg.
    • Ping 8.8.8.8
      • Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
      • Linux/max terminal; ping -c 1000 8.8.8.8

 

  • Post de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres je zit in een trace. Alleen de Ping statistics is genoeg.
    • Vind de first hop
      • Start een trace route naar 8.8.8.8
        • Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
        • Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8

 

 

    • Ping het gevonden ip adres
  • Windows command prompt; ping -n 1000 ipadres
  • Linux/max terminal; ping -n 1000 ipadres

Bedankt voor je reactie! Het speelt alleen ‘‘s avonds. Overdag heeft het dus geen zin om deze test te doen, ik zal ze zsm proberen uit te voeren

Reputatie 7
Badge +9

Ik zie de testen vanzelf verschijnen @Maartenw77

Ik heb de tests uitgevoerd, ik heb ze 2 avonden tijdens de problemen gedaan. Netflix logt niet in of start geen film (bekabelde tv), fortnite op de nintendo logt niet in, ring deurbel is niet benaderbaar (wifi) en op de desktop (bekabeld) kan ik geen mail ophalen en downloads vanuit windows store starten niet. Maar gek genoeg zijn de tests allemaal goed. Alleen speedtest wil een aantal keer niet starten omdat er geen internet is, of hij doet lang over de ping test maar komt toch met goede resultaten. Ik ben benieuwd of je hier wat mee kan.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Maartenw77, thanks voor alle testen.We hebben afgelopen vrijdag een update met verbeteringen uitgerold voor iedereen met een T-56 modem. Het enige wat je hoeft te doen om ervan te profiteren, is je modem opnieuw opstarten. Na deze update zouden spikes niet meer moeten voorkomen en zou alles soepeler moeten werken! 🙂 Kan je me laten weten of het daarna opgelost is?

Ik ga het proberen en laat het weten!

Reputatie 7
Badge +9

Super, thanks @Maartenw77

Het lijkt beter te gaan! Van de week maar een paar momenten gehad dat het merkbaar langer duurde om te inloggen en streams te starten, maar geen moment dat het onbereikbaar was! Fijn! Hopelijk blijft het zo!

bedankt voor je hulp

Reputatie 5
Badge +3

Hoi @Maartenw77, super fijn om te horen! Laat gerust een reactie achter als je nog vragen hebt of als er iets onduidelijk is. Voor nu wens ik je een fijn weekend! Groetjes, Ishana

Het leek wat beter te gaan, maar helaas…’‘s avonds nog steeds vaak services die er lang over doen om te reageren en websites die niet willen laden. Vanavond is het helemaal drama! Het lijkt bijna of ik weer ISDN heb. Is er nog iets wat je kan doen? 

Reputatie 6
Badge +2

@Maartenw77 Wat balen zeg, ik had graag gelezen dat het probleem was opgelost. Goed dat je gelijk nogmaals aan de bel trekt, ik kijk graag met je mee! 

Zou je nogmaals de test willen doen in de avond? Ik kijk dan gelijk met je mee wat we kunnen doen om een blijvende oplossing te vinden. 

Ik had graag ook wat anders gemeld, maar helaas! Gisteravond was het trouwens weer erg slecht.

Ik ga van het weekend testen! 

Vanavond waren er weer problemen, dus maar gelijk de test uitgevoerd. Inloggen op dit forum duurde een eeuwigheid, maar het is gelukt.
Speedtest kan geen verbinding krijgen met de odidoserver, heel lang aan het laden met dit als resultaat:

Meerdere malen gestart, maar krijg geen verbinding helaas. Internetpagina's laden traag, ring camera's zijn niet te benaderen en NPO en netflix duren lang om te starten.

de pings:

 

 

ik hoop dat je hier wat mee kan!

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Maartenw77, zijn de pings bekabeld uitgevoerd zonder je eigen router/switch aangesloten?

Ik heb je voor de zekerheid op de lijst gezet zodat de nieuwste firmware zo snel mogelijk gepushed wordt naar het modem. Wellicht dat dit nog een verschil kan maken. 

Het is inderdaad bekabeld, zelfde configuratie als de eerste keer.

hopelijk helpt de firmware

Reputatie 7
Badge +9

De firmware is geupgraded @Maartenw77, kan je nogmaals een pingtest uitvoeren?  

ik heb de router herstart, maar geen verschil in prestaties. savond slechte services. Net de mol via de npo app gekeken met blokkerig en hangend beeld helaas. Van 5 tot 7 Formule1 gekeken, geen problemen. Die beginnen vaak na 7en

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Maartenw77, op de pingtest is wel te zien dat het wel degelijk een groot stuk geholpen heeft. We zijn van 1286 ms naar 15 ms gegaan. Ervaar je de issue's bekabeld of met wifi? 

Met beide! Gisteravond ook weer. Ondanks een blijkbaar betere test. Het duurt een tijd voordat, in dit geval, Appletv inlogt, de homescreen laad en de stream start. Als de stream eenmaal loopt gaat het meestal wel goed. Later op de avond is de issue wel weer voorbij, globaal speelt het tussen 19:00u en 22:00u

Reputatie 7
Badge +9

Heb je de issue's ook als je je Deco X50 niet aangesloten hebt @Maartenw77?

Ja, helaas. Gisteravond was het allemaal weer erg traag. Ik heb de deco uitgezet en alles via de modem zelf gewerkt, geen verschil.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Maartenw77, ik zie dat je een eigen router/switch aangesloten hebt op poort 1 met veel apparaten. Wat gebeurt er als je deze loskoppelt? 

helaas, gister avond getest maar maakt geen verschil. Streamingdiensten laden heel langzaam, streams starten duurt lang. Als ze lopen is er eigenlijk niks aan de hand.

Het probleem speelt niet alleen bij mij, buren hebben er ook een jaar lang last van gehad. Inmiddels hebben zij opgezegd en zitten bij de concurent. Geen problemen meer. De oorzaak moet naar mijn idee niet gezocht worden in mijn kabeltjes, routers, switches of wat dan ook, maar in hoe jullie het verkeer routeren.

Reputatie 7
Badge +9

Bedankt voor het testen @Maartenw77. Ik heb een ticket voor je aangemaakt om testen te laten uitvoeren met nieuw apparatuur. Dit moet altijd voordat we het kunnen doorzetten naar de netwerkbeheerder.

 

 

Reageer