Beantwoord

Internet ligt er zo nu en dan 1 a 2 dagen uit (DHCP server geeft DHCKNAK)



Toon eerste reactie

39 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @readefries, goed dat je wat nieuw leven in dit topic blaast en het aankaart! Gelukkig zie ik dat mijn collega van de klantenservice je al geholpen heeft. Je had het Zyxel modem niet aangesloten, maar een eigen modem/router waardoor de lease niet vernieuwd werd en jij wegvallend internet ervoer. Dit zou nu opgelost moeten zijn, klopt dat? Zo niet, dan gaan we er samen voor zorgen dat het wel werkt! We stoppen niet voordat er een sluitend antwoord is. Stay safe! 💪

Hoi @jibbewillem, goed dat je het aankaart! Op dit moment is er nog geen oplossing bekend. Het lijkt een probleem te zijn bij een kleine groep mensen die op de BNG4 pop-server aangesloten is. Hierbij kunnen issues als wegvallend internet, instabiele Wifi en niet meer snel online kunnen komen optreden. Het probleem is bekend en er worden nu voorbereidingen voor onderhoud getroffen om het op het lossen.

 

Hoi @Jason,

 

is hier al meer over bekend?

Ik heb er zelf ook last van dat bijna dagelijks de verbinding eruit valt doordat de lease niet wordt vernieuwd. Heel vervelend met het thuiswerken en je call er weer uitvalt.

 

Hopelijk is hier snel een oplossing voor!

 

 

Groeten Hindrik

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Terah, bedankt voor je terugkoppeling! Begrijp ik zo goed dat naast de uitvallende Wifi, je ook problemen hebt met bekabelde aansluitingen? Zo ja, dan zet ik jouw verhaal door aan de techneuten! Wifi-gerelateerde issues worden namelijk door ons en Guidion (storings- en installatiepartner) opgelost, maar wegens het huidige corona-protocol komt Guidion in principe niet meer langs. Kan ik jou een Unlimited Voucher aanbieden met onbeperkt internet? Dan kun je in elk geval de komende 7 dagen via de hotspot thuiswerken. Is dat een ideetje? :relaxed:

Reputatie 2

Hoi @Terah, goed dat je het aankaart en welkom op de Community! Ik heb direct een lijnmeting gedaan en het lijkt er inderdaad op dat jouw verbinding wat instabiel is. Dit kan komen door de ietwat hoge demping (ruis) op de lijn. Vaak lost dit zichzelf op na een herstart van het modem. Ik zie dat je 2 dagen geleden een soft reset hebt uitgevoerd, dat is top! Mag ik jouw modem een factory reset geven?

Hi Jason, het modem is gereset, en dat was te merken!

Net zoveel wegval van WiFi/internet in het laatste uur dan in de afgelopen paar dagen toen het modem op een aantal handmatige settings draaide.

Ik heb vandaag te horen gekregen dat thuiswerken een optie gaat worden, maar dan moet mijn internetverbinding wel stabiel zijn, dus er is mij nogal iets aan gelegen om dit asap opgelost te krijgen.

Ik ga weer een paar instellingen wijzigen, maar aangezien ook dan internet niet probleemvrij werkt op zelfs bekabeld aangesloten apparaten, wat zijn de overige opties om internet via jullie net zo stabiel te krijgen als dat het bij Telfort was?


Bedankt voor de support en het meedenken!

Reputatie 2

Sorry, kleine verduidelijking: het modem staat al zo'n beetje centraal in de woning - wat ik wilde zeggen is dat ik weet dat het qua stabiliteit van de (draadloze) verbinding beter kan. Excuses voor enige verwarring :zipper_mouth: !

Reputatie 2

Hi Jason,

 

Ja hoor! Behalve syslogging inschakelen, even spelen met wat wifi kanalen (kanaal 3 en 10 blijken hier in de buurt chronisch ongebruikt te zijn in de tijden dat ik thuis ben), en uitschakelen van 5GHz heb ik verder niets veranderd.

Thermostaat is Thermosmart maar kan ik zonder problemen verbinden met de router zonder oudere beveiligingsmethodes te gebruiken (maar ik kan bij aanhouden van het probleem de thermostaat wel eens uitschakelen)

Ikea hub is verbonden via draad, SmartTV/smartphone/tablet gebruiken ook gewoon de standaardbeveiliging van het modem zonder problemen. De TV, als enige statische apparaat, fysiek gezien, staat ongeveer 4 meter van het modem met alleen gipsblokwand en een houten deur tussen het modem en de TV (er lopen geen stroomdraden door deze muur). De rest wordt door het huis gebruikt waarbij het signaal max. door 1 betonnen verdiepingsvloer heen moet.

Waar de tablet bv. wifi volledig verliest, laat de TV alleen zien dat er geen internetverbinding is, dus niet zeker of het een combo-issue is (wel internet, even geen wifi, of dat het allemaal begint vanuit een instabiele internetverbinding zelf).

 

Noot: mijn referentie kader is ADSL van Telfort, wat eigenlijk altijd probleemvrij heeft gewerkt in verder exact dezelfde omgeving (apparatuur, muren, vloeren, etc) dus hoewel ik bekend ben met de factoren die van invloed zijn op een wifi-signaal weet ik dat het wat betreft de centrale locatie van het modem, etc, iig beter kán. Nu alleen nog even uitvinden hóe :)

 

Bedankt voor je reactie in ieder geval, en reset kun je geven wanneer je er aan toe komt!

 

Met vriendelijke groet,

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @Terah, goed dat je het aankaart en welkom op de Community! Ik heb direct een lijnmeting gedaan en het lijkt er inderdaad op dat jouw verbinding wat instabiel is. Dit kan komen door de ietwat hoge demping (ruis) op de lijn. Vaak lost dit zichzelf op na een herstart van het modem. Ik zie dat je 2 dagen geleden een soft reset hebt uitgevoerd, dat is top! Mag ik jouw modem een factory reset geven? Daarmee worden alle instellingen teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Een eventueel aangepast Wifi wachtwoord of aangepaste gebruikersnaam komen dan wel te vervallen. Laat je me weten of en wanneer ik dit mag uitvoeren, dan zorg ik er vervolgens voor dat dit zo snel mogelijk gebeurt. Geen zorgen, we hebben altijd een oplossing! :wink:

Hieronder heb ik alvast wat tips uiteengezet die kunnen helpen bij een verminderd Wifi-signaal:

 

Wifi is afhankelijk van superveel externe factoren. Bijvoorbeeld: de afstand tot het modem, een blokkade (muren) of een netwerk van de buren. Maar 1 van de meest voorkomende storingsbronnen zijn legacy devices. Wanneer je tegenwoordig nog Wifi apparatuur hebt die gebruik maakt van oude standaarden zal dit de snelheid van je gehele netwerk beperken. Dit kunnen niet alleen verouderde laptops en smartphones zijn maar bijvoorbeeld ook IP-camera's, repeaters, slimme thermostaten enzovoort. Veel van deze apparatuur wordt gewoon nog verkocht, in onze beleving hoeft deze apparatuur dus niet 'oud' te zijn. Daarnaast kan het zijn dat een bepaald vooraf ingesteld Wifi-kanaal door de dag heen minder, dan wel meer bezet is. Daarom adviseren we altijd het gebruik van een automatisch Wifi-kanaal. We kunnen niet alles aanpassen, maar we kunnen het wél optimaliseren. Check ook even dit topic waarin al een hoop tips staan om het op te lossen.

Reputatie 2

Ik weet niet 100% zeker of ik hetzelfde probleem ervaar, maar ook hier ligt WiFi er om de haverklap uit. Internet zelf werkt nog maar WiFi valt om de zoveel tijd voor onbepaalde tijd uit.

Het log laat steeds het volgende zien ten tijde van het wegvallen van WiFi:

 


#    Tijd    Faciliteit    Niveau    Categorie    Berichten
1    Mar 21 17:56:57    kern    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
2    Mar 21 17:56:25    kern    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
3    Mar 21 17:56:09    kern    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
4    Mar 21 17:56:02    kern    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
5    Mar 21 17:55:58    kern    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
6    Mar 21 17:55:56    kern    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
7    Mar 21 17:55:54    kern    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
8    Mar 21 17:54:50    kern    debug    dhcpc    udhcpc: Sending discover...
9    Mar 21 17:54:25    daemon    err    dhcpd    dnsmasq-dhcp: failed to read /etc/ethers: No such file or directory
10    Mar 21 17:54:25    daemon    info    dhcpd    dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.1.2 -- 192.168.1.254, lease time 1d
11    Mar 21 17:54:22    daemon    debug    dhcpd    dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
12    Mar 21 17:54:22    daemon    debug    dhcpd    dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD send to esmd buf = {\"ac\":\"add\",\"expire\":\"89798\",\"mac\":\"20:3d:bd:17:72:ea\",\"ip\":\"192.168.1.71\",\"host\":\"LGwebOSTV\",\"vendor\":\"*\",\"moui\":\"*\",\"serial\":\"*\",\"pclass\":\"*\",\"cid\":\"01:20:3d🇧🇩17:72:ea\",\"ifname\":\"br0\"}

Hoewel ik het log pas vandaag heb aangezet is het probleem al aanwezig sinds de eerste ingebruikname.

 

Als er instellingen zijn die nagekeken kunnen/moeten worden, of er moet iets getest worden, dan hoor ik dat graag :) Stabiele WiFi is wel zo prettig! :)

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @jibbewillem, goed dat je het aankaart! Op dit moment is er nog geen oplossing bekend. Het lijkt een probleem te zijn bij een kleine groep mensen die op de BNG4 pop-server aangesloten is. Hierbij kunnen issues als wegvallend internet, instabiele Wifi en niet meer snel online kunnen komen optreden. Het probleem is bekend en er worden nu voorbereidingen voor onderhoud getroffen om het op het lossen.

Ik heb ditzelfde probleem! Geen zin om twee dagen te wachten of de Zyxel te gebruiken.

 

Was er al een oplossing bekend?

Reputatie 7
Hey @amain, heel vreemd! Ik ben benieuwd wat onze monteur boven water krijgt. Heb je op dit moment weer je eigen modem aangesloten? Want op dit moment kan ik geen gegevens ophalen. Laat je ons ook weten hoe het bezoek is verlopen?
Reputatie 6
Heeft iemand dit eerder ervaren, en eventueel een tip hoe dit snel op te lossen, zodat dit in de toekomst niet meer voorkomt?

Voor de techneuten, de communicatie tussen de DHCP client en server:

  • Modem stuurt DHCPDISCOVER
  • DHCP server stuurt DHCPOFFER terug (met een ip adres, gateway, etc)
  • Modem gaat in op het 'offer' en stuurt een DHCPREQUEST
  • DHCP server stuurt een afwijzing, een DHCPNAK

Iemand anders heeft wel eens de hele sequentie gepost. Voor (mede)klanten was niet duidelijk waarom er steeds een NAK kwam.
Ik zou de toegekende IP adressen in de gaten houden, welk (sub)netwerk en ASN.
Hoi @Brian. Bedankt voor jouw reactie. Terwijl ik aan de lijn was met de T-Mobile Helpdesk, heb ik ter plekke het T-Mobile geleverde modem aangesloten. De helpdesk medewerkster heeft op afstand een fabrieksreset gegeven. Op afstand gaf zijn aan dat alles "groen" is, en het zou moeten werken. Maar helaas, via de laptop en Android GSM werd wel netjes een lokaal IP afgegeven (over wifi en ethernet) maar kreeg ik geen verbinding met het Internet.

De web-interface in het modem toonde voor het primaire (fiber) interface: not connected. De exacte tekst in de modem interface heb ik als comment toegevoegd aan de afspraak met Guidion.

Aangezien beide modems geen lease krijgen, en er wel een complete DHCP uitwisseling plaatsvind, is mijn vermoeden dat het aan de DHCP (relay) server ligt. De Helpdesk kon prima connectie krijgen met het modem op afstand. Dus de lijn is in principe goed.

Ik heb een tcpdump met de DHCP uitwisseling nog liggen, mochten jullie geïnteresseerd zijn.
Reputatie 7
Hi @amain, hmm dat is wel een bijzondere. Ik zie in de aantekeningen van mijn collega dat je een eigen modem aangesloten hebt, gebeurt dit ook met het door ons geleverde modem? Daarmee kunnen we in ieder geval de modem al als oorzaak uitsluiten. Heb je de modem al eens een fabrieksreset gegeven (lees: staat het modem op de juiste settings)?

Ik zie dat er weer een afspraak met een monteur staat, als het antwoord op bovenstaande vragen ja is dan denk ik niet dat de monteur dit op kan lossen en ga ik dit eens voorleggen aan ons netwerkteam. Ik hoor het graag!

Reageer