Beantwoord

internet/netwerk "storing"

  • 1 January 2021
  • 4 reacties
  • 305 Bekeken

Aller eerst: de alle beste wensen allemaal en op een gezond en positief 2021!!

Sinds oktober 2020 zijn wij overgestapt van Ziggo op T-Mobile (DSL internet only met een verbinding van 100-30 Mbit). Vanaf het moment dat we zijn overgestapt hebben we dagen met storing gehad, waarop het internet in de ochtend weg viel en tegen het eind van de middag weer terug online kwam. In eerste instantie dacht ik, goh pech al gelijk de eerste storing(en) te pakken, maar nadat deze “storingen” bleven aanhouden leek er meer aan de hand. In de week van 21 december 2020 nam de frequentie toe en rond 27 december 2020 zijn wij de verbinding met internet compleet verloren en heb ik 27-28 gebeld met T-Mobile.

Bij de klantenservice gaven ze aan dat ze met een meting wat ruis op de lijn zagen en mijn modem niet konden uitlezen. Ze dachten daarmee dat er wat met de binnenkomende lijn is of de router vervangen moet worden. 31 december om 17:00 uur is vervolgens een monteur van Gideon langs geweest, maar daar kwam weinig zinnigs uit. Hij kon eigenlijk niet veel meer dan in mijn meterkast kijken, de router vervangen (de “nieuwe” router leek ook nieuw maar na deze van dichtbij te hebben bekeken zat er bloed achtige vlek op de bovenkant van de router, heel nieuw leek deze dus niet te zijn) en na een kort lichtpuntje dat internet het weer even deed is de monteur vertrokken. 10 minuten later zaten we echter al weer zonder internet.

Vervolgens T-Mobile gelijk weer gebeld, en die gaan mij morgen 2 december 2021 weer terug bellen. Ik acht de kans echter groot dat we hier nog niet heel veel verder mee komen en vandaar deze post

Mijn vraag aan de community, heeft iemand een slim idee/punt wat hier nu precies aan de hand kan zijn en of ik hier zelf wat aan kan doen of T-Mobile of KPN dit moeten oplossen?

Mijn setup
Zyxel DSL router (wifi uitgeschakeld)

Switch 1 bg
Alarminstallatie
Overige switchen

Switch 1.1 bg
TV hoek

Switch 1.2 1ste
Slaapkamer
Wifi Mesh

Switch 1.3 2de
Werkkamer

Het volgende heb ik al geprobeerd:

  • Switchensgewisseld (geen effect)
  • Kabels vervangen/gewisseld (geen effect)
  • Switch 1.1, 1.2 en 1.3 direct op de router aangesloten (deel effect)

Op het moment dat ik switch 1.1 direct aansluit op de router, reset de switch heb ik gedurende 5 minuten op de tv en kan ik op netflix een film selecteren en ongeveer 5 minuten kijken. Daarna valt de (internet)verbinding weer weg. Als ik echter switch 1.2 direct op de router waarachter ook mijn wifi mesh systeem is aangesloten lijkt alles op deze switch goed te functioneren. Op de tv kan ik gewoon netflixen zonder problemen en werkt de wifi door het hele huis perfect.

Ik heb het gevoel dat ergens fout gaat met het verstrekken van ip adressen. Op mijn pc op mijn werkkamer krijg ik bijvoorbeeld ip adres 192.254.49.13 oid. (ipv 192.168.1.XXX).

Als jullie nog ideeen hebben of als iets niet helemaal duidelijk is hoor ik het graag. Alvast vriendelijk dank voor de genomen tijd om dit te lezen.

Het plan was overigens om mijn Ubiquiti Unifi security gateway aan mijn netwerk toe te voegen direct na de router en voor switch 1, maar gezien T-Mobile het niet mogelijk maakt de router in bridge mode te zetten heb ik dit nog niet gedaan.

icon

Beste antwoord door oldchurch 3 January 2021, 14:01

Bekijk origineel

4 reacties

Bumb, iemand nog een gouden tip?

Reputatie 7
Badge +2

Hallo oldchurch,

Belangrijk om te weten is natuurlijk of het voor of na het modem mis gaat.

Gaat het voor het modem mis dan kan het aan het binnenkomende signaal of de kabel tussen isra en modem liggen. Heb je de modem rechtstreeks aangesloten op het israpunt met een korte dsl kabel? Bij wegvallen signaal zouden ook lampjes op het modem uit moeten gaan of rood worden.

Echter ik verwacht dat het probleem na het modem zit. Als je pc een afwijkend ip adres krijgt dan betekent dat dat het mesh systeem als router werkt. Dat is niet juist. Je zal het mesh systeem als access point moeten instellen anders krijg je idd problemen. Alleen het modem mag ip adressen uitdelen, en dat kan je niet uitschakelen.

Mvg. Marcel

Hallo oldchurch,

Belangrijk om te weten is natuurlijk of het voor of na het modem mis gaat.

Gaat het voor het modem mis dan kan het aan het binnenkomende signaal of de kabel tussen isra en modem liggen. Heb je de modem rechtstreeks aangesloten op het israpunt met een korte dsl kabel? Bij wegvallen signaal zouden ook lampjes op het modem uit moeten gaan of rood worden.

Echter ik verwacht dat het probleem na het modem zit. Als je pc een afwijkend ip adres krijgt dan betekent dat dat het mesh systeem als router werkt. Dat is niet juist. Je zal het mesh systeem als access point moeten instellen anders krijg je idd problemen. Alleen het modem mag ip adressen uitdelen, en dat kan je niet uitschakelen.

Mvg. Marcel


Dank voor je reactie Marcel,

ja de routers direct aangesloten op de dsl kabel. Op de router is direct de switch aangesloten die alles weer verdeeld over 3 andere switches.

 

Ik denk intussen ook dat het een (deels) intern probleem is, al leek het na mijn eerste telefoontjes met Tmobile juist een extern probleem te zijn. 
 

Het rare is echter dat als ik enkel mijn switch met mijn WiFi mesh systeem aansluit alles juist perfect werkt, maar als ik enkel mijn switch bij mijn tv of kantoor aansluit het hele netwerk gelijk vast loopt. 

Ik ga morgen weer testen en alles nalopen, lijkt ik mijn optiek nu op een ip conflict, maar of dit klopt is nog even de vraag.

 

Als iemand nog een idee heeft wat het anders kan zijn of waar het in kan zitten hoor ik het graag, 

 

Probleem gevonden, het kleinste apparaatjes in huis (online hub voor de babyfoon) zorgde er voor dat daadwerkelijk het hele netwerk plat gelegd werd. Deze nu verwijderd en alles werkt weer als een zonnetje. 

Nog nooit mee gemaakt dat 1 apparaatje voor zulke grote problemen kan zorgen.. 

 

** topic closed**

Reageer