Beantwoord

Internet premium geknepen?

  • 30 January 2020
  • 3 reacties
  • 217 Bekeken

Hallo,

Sinds gisteren heb ik een abo van T-mobile Thuis. Betreft internet premium. Volgens de gegevens in mijn router (Zyxel, bij kopje systeeminformatie) zou ik de volgende snelheden moeten kunnen behalen:

wifi 2.4 Ghz  216 Mbps
wifi 5 Ghz    1732 Mbps



Als in naast mijn router zit (20 cm verwijderd, zonder obstakels en overige apparaten uitgeschakeld, inclusief TV+box) dan haal ik steeds de volgende gemiddelde resultaten uit de speedtest:

wifi 2.4 Ghz ± 70 Mbps download, is verschil van -146 Mbps (32% vd capaciteit)
wifi 5Ghz ± 220 Mbps download, is verschil van -1512 Mbps (13% vd capaciteit)

Ik heb wifi analyse uitgevoerd en verschillende kanalen geprobeerd, echter geen enkele versnelling te meten.

Wat is hier mijn bottle neck?

Groeten,

Bert

icon

Beste antwoord door Folkert 30 January 2020, 22:46

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +5

Wifi

Afhankelijk van omgeving zoals beschikbare en bezetting van de kanalen.

En dan bestaat er nog de spraakverwarring Mega bits of Mega bytes en dat scheelt zowieso een factor 10

Reputatie 7
Badge +3

Beste @B Boerma 

Het verhaal ligt iets anders. Op 2,4 GHz heb je maximaal 3 zogenaamde spatial streams van elk theoretisch 72 Mbit dus totaal 216 Mbit maar dat werkt alleen als jouw apparatuur dat ook ondersteunt en dat gebeurt zelden. Een Apple MacBook Pro kan het wel bijvoorbeeld maar meeste budget laptops en telefoons komen niet verder dan 1 (=72 Mbit), de duurdere modellen tot 2 (=144 Mbit).

Op 5 GHz haal je het maximum alleen als je apparaten de 802.11ac norm ondersteunen en hier geldt hetzelfde verhaal voor de spatial streams, 1 = 433 Mbit, 2 = 867 Mbit en 3 = 1300 Mbit. Ook dat laatste komt zelden voor behalve bij luxe hardware als een MacBook Pro. Blijkbaar ondersteunt ie op 5 GHz ook nog 4 streams = 1732 Mbit, nou ik heb echt nog nooit een client gezien die dat aankan.

Dit zijn bruto snelheden, door allerlei overhead, storing van de buren, bluetooth, draadloze babyfoons etc. blijft er netto minder over. Verder is Wifi simplex verkeer, modem en pc/laptop/mobiel praten om de beurt. Bekabeld heb je full duplex en geen storingen.

Groet, Folkert

Reputatie 1

Bottleneck is je wifi..

aangezien dit sowieso half duplex is, afhankelijk van de afstand, afhankelijk van je langzaamste apparaat op dezelfde radio en ook nog kanaal bezetting van de buren zul je nooit de theoretische bandbreedte halen.

Daarbij komt nog bij dat 9 van de 10 laptops maximaal 2 streams tegelijk kunnen opzetten en een telefoon meestal maar 1.

Als je de helft haalt mag je in je handjes knijpen. 

Snelheid testen van je internet verbindign moet je altijd bedraad doen ;)

 

Reageer