Beantwoord

Internet snelheid niet stabiel

  • 23 May 2023
  • 15 reacties
  • 176 Bekeken

Reputatie 2

HELP !

Nu al een tijdje last van te langzaam internet.

Mijn glasvezel 1000mb connectie klokt maar ~90 (ookla speedtest)
Na modem(Zyxel T-54) opnieuw opstarten haal ik gewoon weer tussen de 700-900 up- en download.
Dit is helemaal prima maar helaas van korte duur.
Volgende dag lijkt dit wel weer gecapped op ~90

Het probleem is bij bekabeld (cat7) maar ook voor wifi (tp link wifi 6 deco x50)
Na drie keer telefonisch contact te hebben gehad, probeer ik het nu hier.

Hopelijk komt er een oplossing.

icon

Beste antwoord door Waqqas 23 May 2023, 22:16

Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @WvdBogaard 

Kan je eens de Deco verwijderen en na een herstart van de mediaconverter een laptop bekabeld aansluiten op de router met een andere minimaal CAT5E internetkabel en een speedtest doen met de Ookla speedtest app.

De kabel tussen mediaconverter en router kan je ook nog vervangen.

Reputatie 2

Heb zojuist deze stappen doorlopen.
Het resultaat is nog steeds;

DOWNLOAD Mbps

94.84

 UPLOAD Mbps

94.57

Pas als ik de modem van stroom haal en herstart is het opgelost.

Reputatie 2

Na ook de modem opnieuw op te starten kom ik nu op;

DOWNLOAD Mbps

748.87

 UPLOAD Mbps

114.17


Dit is ook nieuw… z'n lage upload heb ik nog niet eerder gezien na herstarten.
Ik test hem morgen vroeg nog eens..


 

Reputatie 2

@Waqqas 

11 uur later;

DOWNLOAD Mbps

89.55

 UPLOAD Mbps

90.12

 

 

Reputatie 7
Badge +15

@WvdBogaard 

Kun je eens een foto van het glasvezelnetwerk en mediaconverter op 1 foto plaatsen?

Kan je ook de Zyxel-T54 voorzien van een fabrieksreset door het resetknopje achterop de Zyxel voor ongeveer 10 seconden in te drukken met een paperclip bijvoorbeeld?

Reputatie 2
Setup meterkast

 

Reputatie 7
Badge +15

@WvdBogaard 

Op die mediaconverter zitten er als het goed is 6 schakelaars misschien onder een sticker naast de power input, 3 en 4 moeten aan staan of 1 en 6. De rest moet uit staan.

Reputatie 2

@Waqqas  Fabrieksreset is al twee keer uitgevoerd. (zelf en ook vanaf T-mobile)
Dit is geen oplossing, maar wel wel bereid dit nogmaals uit te voeren na werktijd.

Glasvezel kabeltje is enigste wat ik zelf niet kan vervangen, heb deze geen extra.
Maar goed, denk niet dat het kabels zijn.

Nu draai ik ~90 up en down.
Enigste manier om dit hoger te krijgen is modem uit/aan te zetten.
En na enekele uren is dit weer terug naar ~90
Ik weet niet of ik ergens kan zien of ik tussen deze tijd kort mijn verbing verlies, geen idee waar ik dit kan zien.
Heb in verleden wel eens kort geen verbinding gehad.

Reputatie 2

@WvdBogaard

Op die mediaconverter zitten er als het goed is 6 schakelaars misschien onder een sticker naast de power input, 3 en 4 moeten aan staan of 1 en 6. De rest moet uit staan.

@Waqqas  3 en 4 staan aan

Reputatie 7
Badge +6

@WvdBogaard Zou je, op het moment dat je snelheid onder de 100 is, eens kunnen inloggen op de Zyxel (192.168.1.1), naar Systeeminformatie kunnen gaan en een screenshot van de poorten plaatsen (zoals hieronder)? Dan kunnen we hopelijk zien waar het misgaat.

 

Reputatie 2

@WvdBogaard Zou je, op het moment dat je snelheid onder de 100 is, eens kunnen inloggen op de Zyxel (192.168.1.1), naar Systeeminformatie kunnen gaan en een screenshot van de poorten plaatsen (zoals hieronder)? Dan kunnen we hopelijk zien waar het misgaat.

 

@TMTV  

 

Reputatie 7
Badge +15

@WvdBogaard 

De apparaten die zijn aangesloten op poort 1 en 2 vallen terug op 100 Mbps. Dat kan aan de kabel liggen of het apparaat dat is aangesloten.

Reputatie 2

@WvdBogaard

De apparaten die zijn aangesloten op poort 1 en 2 vallen terug op 100 Mbps. Dat kan aan de kabel liggen of het apparaat dat is aangesloten.

Dit zijn twee verschillende type apparaten ? (PC + WIFI ding)
Beetje vreemd dat van ene op andere dag deze beide niet moet goed functioneren ?

Ik heb nu het wifi6 netwerk los gekoppeld,
Enig idee waar ik dit probleem aan kant van PC ga oplossen ?
Ander kabel is niet de oplossing iig, dit heb ik al geprobeerd

Reputatie 7
Badge +15

@WvdBogaard

Wat ook kan is de Zyxel verwijderen en de Deco op de kabel vanaf de mediaconverter aansluiten. Via de app bij advanced IPTV/VLAN inschakelen, ISP custom, connection type DHCP, VLAN 300, priority 0 en dan zou internet via de Deco moeten werken na de instellingen opslaan en een herstart van de mediaconverter.

Dit om uit te sluiten of het een probleem is met de router.

Reputatie 2

@WvdBogaard

Wat ook kan is de Zyxel verwijderen en de Deco op de kabel vanaf de mediaconverter aansluiten. Via de app bij advanced IPTV/VLAN inschakelen, ISP custom, connection type DHCP, VLAN 300, priority 0 en dan zou internet via de Deco moeten werken na de instellingen opslaan en een herstart van de mediaconverter.

Dit om uit te sluiten of het een probleem is met de router.

Nu wordt het ingewikkeld….., ik ga dit later eens proberen.
Thanks

Reageer