Beantwoord

Internet valt vaak weg

  • 5 November 2018
  • 39 reacties
  • 1636 Bekeken


Toon eerste reactie

39 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dit is duidelijk een DHCP server probleem als ze allemaal hun IP adres en de rest kwijtraken. Hoe lang staat je DHCP leasetime? Kun je die eens op bijvoorbeeld een week zetten?

Heb je alle clients op automatisch toewijzen van IP adres etc. staan?
De leasetime stond op een dag (24 uur). Deze heb ik nu naar een week gezet en ik ga kijken of het hierdoor beter wordt. De clients staan inderdaad allemaal op automatisch toewijzen van IP adres. Ik zie bij de DHCP settings ook het vinkje "Retrieve IPs from inactive clients periodically" aan staan. Kan dit nog invloed hebben hierop?
Reputatie 7
Badge +3
Zo'n optie ken ik niet. Voor zover ik weet vragen de clients een verlenging van de lease tijd als deze 50% op is.
De dhcp server zal wel kijken of ip adressen niet meer actief zijn voodat hij ze vrijgeeft.

Gewoon uitzetten en kijken of het beter gaat.
Reputatie 7
Badge +3
Aanvulling: De optie Retrieve IPs from inactive clients periodically heeft voor thuis gebruik geen enkel nut hoewel hij pas actief wordt als er 30 of minder vrije IP adressen in de pool zitten. Zie https://www.draytek.com/en/faq/faq-connectivity/connectivity.lan/how-to-clear-dhcp-lease-from-inactive-clients/
Reputatie 7
Badge +3
@Cyberpunk

Heb hier al een aantal jaren deze Draytek modem/router en nog nooit met de voorgaande of huidige FW dit probleem ondervonden, waardoor ik dus twijfel of dit een FW issue zou kunnen zijn.

Kun je uitvinden eventueel welke 'gebruiker' er aktief is wanneer dit probleem opduikt?
Anders eens een tijdje een bepaalde LAN gebruiker niet aansluiten?

Andere optie is een fixed IP toe te wijzen aan gebruikers buiten de normale DHCP range, om te kijken of het probleem zich dan ook voordoet.
Sinds mijn vorige bericht is het probleem niet meer teruggekomen, tot zojuist. Dat is denk ik geen toeval aangezien ik de DHCP leasetime op een week heb gezet. Is er ook een permanente oplossing? Moet ik de DHCP leasetime gewoon op 10 jaar zetten? Ik vermoed toch niet uit de IP-adressen te lopen, of zijn er nog andere redenen om dit niet te doen?
Reputatie 7
Badge +3
@Fitmacaroni Gewoon de lease time op maximaal zetten. Je zult inderdaad niet snel een tekort aan IP adressen hebben.

Blijft vreemd uiteraard. Normaliter wordt de lease time halverwege al weer vernieuwd.

Indien mogelijk vaste ip adressen gebruiken voor vaste computers. Mobiele telefoons verlaten minimaal elke week wel het huis en krijgen bij thuiskomst een nieuwe lease.
@Folkert De maximale leasetime was 30 dagen, dus daar heb ik hem op gezet. Dit heeft een tijd goed gegaan, maar sinds een paar dagen heb ik het probleem weer meerdere malen per dag. De leasetime staat nog steeds op 30 dagen (en ik zie dit ook terug als ik op mijn pc een ipconfig /all doe).

Is er nog iets anders wat ik kan doen? Is dit niet gewoon een probleem aan de kant van T-Mobile?
Hmm.. Zojuist had ik het probleem weer en heb ik weer even gekeken, maar het lijkt deze keer een ander probleem te zijn. Ik hem namelijk wel gewoon netwerk, maar geen internet.

Het gekke is dat ik vanaf mijn PC een ping kan doen naar andere apparaten in mijn netwerk zonder probleem. Als ik echter de default gateway ping dan krijg ik geen antwoord (soms met een 'destination host unreachable').

Nu zie ik meer mensen met internetproblemen momenteel. Is er toevallig een storing?
Reputatie 7
Badge +3
Hmm.. Zojuist had ik het probleem weer en heb ik weer even gekeken, maar het lijkt deze keer een ander probleem te zijn. Ik hem namelijk wel gewoon netwerk, maar geen internet.

Het gekke is dat ik vanaf mijn PC een ping kan doen naar andere apparaten in mijn netwerk zonder probleem. Als ik echter de default gateway ping dan krijg ik geen antwoord (soms met een 'destination host unreachable').

Nu zie ik meer mensen met internetproblemen momenteel. Is er toevallig een storing?


Er was gisteren een storing, wellicht nog een keer je modem herstarten?
Ik heb mijn modem vandaag al 3 keer moeten herstarten. Dat werk wel, maar blijft helaas tijdelijk.

Zou het in dit geval ook aan de kabel kunnen liggen? Op zich kan dat verklaren dat ik geen internet heb maar wel netwerk. Aan de andere kant is het dan wel weer raar dat het weer werkt na het opnieuw opstarten van mijn modem.

Is er misschien iemand van T-Mobile die in mijn modem kan zien of er iets geks gebeurt?
Hopelijk kan hier snel naar gekeken worden, want ik heb mijn modem zojuist weer opnieuw aan moeten zetten. Deze keer een andere kabel aangesloten, dus ik heb in ieder geval uitgesloten dat het aan de kabel ligt.

Ik heb nu in het afgelopen uur dus al 3 keer mijn modem opnieuw aan moeten zetten. Dit is absoluut geen fijne situatie!
Reputatie 7
Badge +4
wat voor modem heb je ?
klopt jet dat je bekabeld internet uit valt maar de wifi van het modem nog wel gewoon werkt ?
Wifi werkt inderdaad wel gewoon. Daarom dacht ik dat het aan de kabel lag, maar ik heb inmiddels meerdere kabels geprobeerd en het resultaat blijft hetzelfde. Overigens net weer opnieuw aan moeten zetten, dus het gaat nu echt iedere 10 á 20 minuten weer fout...

Ik heb het modem wat ik van T-Mobile gekregen heb: de Draytek Vigor2132FVn.

Reageer