Beantwoord

Internetsnelheid op glasvezel bekabeld 1GB wordt niet gehaald


Ik heb sinds kort glasvezel via T-mobile, maar de beloofde snelheid  (1Gbps) wordt bij lang na niet gehaald, zowel met wifi als met kabel.

 

 

icon

Beste antwoord door Waqqas 14 July 2022, 19:22

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

10 reacties

Reputatie 7
Badge +4

Goed dat je hier alvast een speedtest deelt, maar ik zie dat je gebruikmaakt van je wifi verbinding. Zou je nogmaals een speedtest kunnen doen, maar dan via je bekabelde aansluiting? Alvast bedankt! 

Dat had ik al gedaan and it makes no difference. Dezelfde snelheden bekabeld of zonder. hij lijkt wel begrensd ofzo

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @djsebace 

Je kan het beste je snelheid testen met een pc/laptop direct aangesloten op de router en met minimaal een CAT5E kabel, dus zonder een switch oid er tussen. Gebruik de Ookla speedtest app en gebruik hierbij meerdere testservers.

Je kan verschillende apparaten gebruiken voor de speedtest om uit te sluiten dat het een hardware probleem is, een andere internetkabel gebruiken of misschien de internetkabel tussen mediaconverter en router eens vervangen.

Dat had ik al gedaan and it makes no difference. Dezelfde snelheden bekabeld of zonder. hij lijkt wel begrensd ofzo

Misschien even de Wi-Fi uitschakelen en nog eens bekabeld testen?

Geregeld komt het voor dat, als je reeds verbinding hebt met Wi-Fi en daarna een netwerkkabel aansluit. Je Wi-Fi verbinding de hoogste prioriteit heeft. Als je Wi-Fi uitschakelt weet je 100% zeker dat je bekabeld test.

Recent ook meegemaakt met mijn zoon die een speedtest wilde uitvoeren en niet hoger kwam dan 100Mbit (op een 1Gbit verbinding). Na uitschakelen van Wi-Fi haalde hij wel hoge snelheden van >900Mbit. Waarschijnlijk heeft de eerste netwerk-adapter die verbinding heeft met het internet de hoogste prioriteit en als je pas een kabel aansluit als alles al opgestart is, dan is dit vaak dus Wi-Fi.

Of te wel, kijk eventjes of je Wi-Fi kunt uitschakelen en start de test eens opnieuw en kies af en toe even een andere test-server. Hopelijk levert dit betere resultaten op?!

Bedankt voor alle hulp! Allemaal gelijk. Bekabeld (met tussenkomst van een switch) kwam hij niet veel verder dan 75. Op de wifi ook.
Direct gehangen aan de routeer haalt hij met gemak boven de 900. Het werkt dus prima, ik moet toch even wat meer kabels trekken;)

 

Goed dat je hier alvast een speedtest deelt, maar ik zie dat je gebruikmaakt van je wifi verbinding. Zou je nogmaals een speedtest kunnen doen, maar dan via je bekabelde aansluiting? Alvast bedankt! 

Bekabeld haalde hij inderdaad hetzelfde, maar de switch ertussen was de boosdoener. Bedankt voor je hulp.

Hallo @djsebace 

Je kan het beste je snelheid testen met een pc/laptop direct aangesloten op de router en met minimaal een CAT5E kabel, dus zonder een switch oid er tussen. Gebruik de Ookla speedtest app en gebruik hierbij meerdere testservers.

Je kan verschillende apparaten gebruiken voor de speedtest om uit te sluiten dat het een hardware probleem is, een andere internetkabel gebruiken of misschien de internetkabel tussen mediaconverter en router eens vervangen.

Jouw aanbeveling heeft me het beste geholpen! Het blijkt inderdaad een hardware probleem van een switch op de werkkamer van mijn vrouw.

Reputatie 7
Badge +15

@djsebace

Hmm, TP-LINK heeft wel goedkope 1 Gbps switches of heb je een andere op het oog? Direct bekabeld kan ook natuurlijk 🙂

Iig fijn dat het probleem gevonden is 💪

Reputatie 7
Badge +16

Heel fijn dat het probleem gesignaleerd is en de oorzaak gevonden is. Lekker bezig met alle hulp! Veel plezier met jouw geoptimaliseerde snelheid en mocht je nog eens hulp kunnen gebruiken, weet dan dat de Community altijd voor je klaarstaat! 😄

Reputatie 7

Hoi @djsebace,

Fijn om te horen dat het probleem boven water is en dat je inmiddels mag genieten van de supersnelle verbinding! 🙌 Goed om te lezen dat de tips je geholpen hebben. Mocht je onverhoopt toch ergens tegenaan lopen, laat het vooral weten. De Community zit voor je klaar!