Vraag

Internetsnelheid valt regelmaat

  • 20 September 2022
  • 5 reacties
  • 68 Bekeken

Goedemiddag,

Mijn internetsnelheid wordt met enige regelmaat teruggezet van 100M naar 10M. (zie screenshot: Ethernet WAN is normaal 100M/Full, nu 10M/Full). De internetsnelheid gaat dan omlaag naar zo’n 10% van normaal (van 100Mbps naar max. 10Mbps). Het lijkt me dat deze twee samenhangen (snelheid die de router aangeeft en die ik meet, in dit geval via fast.com)

Het gaat om een 100 Mbit/s up en down glasvezel abonnement. (Modem Zyxel T-54)

Contact met helpdesk levert vooralsnog geen resultaat op. Moet steeds de gebruikelijke stappen doorlopen (is je wifi signaal wel ok, etc.), begrijpelijk, maar wel vervelend. De oorzaak is vooralsnog onbekend. Soms werkt een reset van de router, andere keren is het gewoon een kwestie van afwachten totdat de snelheid weer omhoog gaat.

Bij de klantenservice werd geadviseerd om een sneller abonnement te nemen zodat ik minder last zou hebben bij een volgende drop. Dit vind ik een beetje een raar advies, en lijkt me ook niet echt een oplossing.

Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn en hoe dit is op te lossen?

Alvast bedankt en een fijne dag gewenst!

 


5 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @whatsmyname 

Welke mediaconverter heb je en heb je al eens gekeken of het vervangen van de internetkabel tussen mediaconverter en router helpt?

Beste Waqqas,

Bedankt voor je reactie. De mediaconverter is van Huawei (zie screenshot).

Na een aantal resets van router en converter had ik weer even volle snelheid. Nu heb ik de kabel tussen beide vervangen door een nieuwe (had dit inderdaad nog niet eerder gedaan) en de snelheid is meteen weer omlaag gegaan naar 10M/Full!

Zou het probleem bij de converter kunnen zitten?

(Mocht t-mobile meelezen, ik gebruik nu mijn hotspot, omdat mijn verbinding het niet toe laat om een afbeelding te uploaden 😐)

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @whatsmyname, dank voor je bericht! Ik heb direct met de zaak meegekeken en het lijkt erop dat we eerder moeten kijken naar het modem. Als we spreken over een reset van dit modem, gaat het daarbij om een fabrieksreset? Anders wil ik je vragen om deze nog uit te voeren. Hoe je dat doet, vind je hier: 

Ook zie ik dat er momenteel een NAS is aangesloten, die mogelijk met een Lease-error voor problemen kan zorgen. Ervaar je ook nog dezelfde problemen wanneer deze is losgekoppeld van het modem? 

Beste Boris,

Bedankt voor je reactie. Ik doe inderdaad steeds een factory reset (waarna wifi en router wachtwoord weer opnieuw moeten worden ingesteld).

Ik gebruik inderdaad een NAS, deze was met 2 ethernet-kabels aangesloten (heb deze dubbele aansluiting nooit echt begrepen). Heb daar nu een van los gekoppeld, misschien dat dit de boosdoener was. Zal even kijken of het probleem terugkomt en zal hem dan even helemaal loskoppelen.

 

Reputatie 7
Badge +9

Als je dat wilt testen @whatsmyname, heel graag! Mocht deze enigszins roet in het eten gooien, dan weten we precies waar we het moeten zoeken. Thanks alvast! 

Reageer