Beantwoord

Internetsnelheid niet stabiel

  • 20 September 2022
  • 37 reacties
  • 670 Bekeken

Reputatie 1

Goedemiddag,

Mijn internetsnelheid wordt met enige regelmaat teruggezet van 100M naar 10M. (zie screenshot: Ethernet WAN is normaal 100M/Full, nu 10M/Full). De internetsnelheid gaat dan omlaag naar zo’n 10% van normaal (van 100Mbps naar max. 10Mbps). Het lijkt me dat deze twee samenhangen (snelheid die de router aangeeft en die ik meet, in dit geval via fast.com)

Het gaat om een 100 Mbit/s up en down glasvezel abonnement. (Modem Zyxel T-54)

Contact met helpdesk levert vooralsnog geen resultaat op. Moet steeds de gebruikelijke stappen doorlopen (is je wifi signaal wel ok, etc.), begrijpelijk, maar wel vervelend. De oorzaak is vooralsnog onbekend. Soms werkt een reset van de router, andere keren is het gewoon een kwestie van afwachten totdat de snelheid weer omhoog gaat.

Bij de klantenservice werd geadviseerd om een sneller abonnement te nemen zodat ik minder last zou hebben bij een volgende drop. Dit vind ik een beetje een raar advies, en lijkt me ook niet echt een oplossing.

Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn en hoe dit is op te lossen?

Alvast bedankt en een fijne dag gewenst!

 

icon

Beste antwoord door Boris 21 September 2022, 11:47

Bekijk origineel

37 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@DeTinus via deze link kan je als het goed is de applicatie op een Linux krijgen. Anders een andere laptop of computer gebruiken is dan een optie!

Reputatie 2

Hebben jullie ook iets voor chromebook of Linux. Andere moet ik een andere computer regelen. Heb wel een laptop van het werk maar daar kan ik niks op installeren.

De voornaamste reden dat ik een stabiele verbinding internet wil is dat ik regelmatig thuis werk.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @DeTinus, graag doe ik nog dieper onderzoek op je verbinding. Zou je een aantal stappen willen uitvoeren?

 

Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, hebben we meer informatie nodig. Deze informatie is nodig om een onderzoek te starten voor het achterhalen van eventuele problemen met de internetverbinding.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen. Alvast bedankt voor de moeite!

 

Reputatie 2

Al geprobeerd, zouden ook beetje raar zijn om processen te stoppen. Moet toch gewoon werken. Hoe krijg ik hier verandering in. 

Hiervoor had ik Ziggo. Was altijd stabiel wifi of via de kabel. Zou met glasvezel toch ook moeten lukken 

Reputatie 7
Badge +15

@DeTinus 

Je kan ook andere testserverer gebruiken en probeer zoveel mogelijk achtergrond processen te stoppen wanneer je een speedtest doet.

Reputatie 2

Wat beter maar geen 400

Zal morgen er nog een paar plaatsen. Heb liever stabiel bv 300 dan dat het de hele tijd wisseld. 

Reputatie 7
Badge +15

@DeTinus

Kun je een bekabelde speedtest doen rechtstreeks verbonden met de router ipv WiFi?

Reputatie 2

Heb toch nog de foto van de test

Reputatie 2

Zal vanmiddag ik foto sturen van de speedtest. Heb de media converter en de modem al herstart geen resultaat. Gebuik cat 5e kabels naar mijn laoptop.

Reputatie 2

 

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @DeTinus 

Kun je eens de mediaconverter voor even van het stroom halen en daarna een laptop/pc bekabeld op de router aansluiten met minimaal een CAT5E internetkabel en gebruik de Ookla speedtest app om een speedtest te doen, kan je een foto van de speedtest hier delen?

Reputatie 2

Vandaag ook een glasvezel aansluiting gekregen. 400 mbit. Maar snelheid is ook helemaal niet stabiel. Schiet van 380 tot 60. Zowel wifi als bekabeld. Zeer vervelend. Iemand tips, behalve de standaard dingen. Modem T-54

Kom vaker lager dan 100 mbit dan erboven.

Reputatie 1

Hi @whatsmyname, super dat je dit hier laat weten! Heel fijn om te lezen dat de oplossing nabij is. Ik kijk dan ook uit naar jouw terugkoppeling van morgen, dat zou super zijn zo voor het weekend. Als jij morgen kunt bevestigen dat het nieuwe modem het probleem oplost, dan ga ik graag aan de slag met een passende vergoeding. 

Goedemiddag,

Het modem is vandaag eindelijk geleverd en alles werkt naar behoren. Dank voor alle support  

fijne dag!

 

Reputatie 7
Badge +16

Hoi @whatsmyname, de swap kon nog niet worden ingelegd vanwege een openstaande, onzichtbare order aan de achterkant - dat kwam doordat het monteursticket met rapportage en de doorvoer van een order aan de technische kant elkaar overlapten. 

Gelukkig zie ik dat het modem maandag verstuurd wordt naar de distributeur. Je ontvangt binnen enkele dagen de track&trace-code per e-mail. Zo kun je de bezorgstatus van het pakket te allen tijde volgen en weet je precies wanneer het modem geleverd wordt. Nog een prachtig weekend toegewenst en breng ons alsjeblieft op de hoogte zodra de vervanging aangesloten is.

Reputatie 1

Hi @whatsmyname, super dat je dit hier laat weten! Heel fijn om te lezen dat de oplossing nabij is. Ik kijk dan ook uit naar jouw terugkoppeling van morgen, dat zou super zijn zo voor het weekend. Als jij morgen kunt bevestigen dat het nieuwe modem het probleem oplost, dan ga ik graag aan de slag met een passende vergoeding. 

Zojuist weer contact gehad met de klantenservice om mijn tijdelijke unlimited data te verlengen. Nu bleek dat de modem swap nog niet was doorgezet en het modem nog niet is opgestuurd, dus moet nog een paar dagen wachten. 

Reputatie 7

Hi @whatsmyname, super dat je dit hier laat weten! Heel fijn om te lezen dat de oplossing nabij is. Ik kijk dan ook uit naar jouw terugkoppeling van morgen, dat zou super zijn zo voor het weekend. Als jij morgen kunt bevestigen dat het nieuwe modem het probleem oplost, dan ga ik graag aan de slag met een passende vergoeding. 

Reputatie 1

Goedemiddag,

Hierbij nog een korte update. Monteur is vandaag langs geweest. Het probleem zit in het modem. Hij had getest met het oude type (Z-50 dacht ik) en deze deed het meteen op volle snelheid. Vervolgens de Z54 vervangen met een nieuwe Z54, maar die bleek helaas stuk (gaf helemaal geen verbinding).

Nu wordt er een nieuw opgestuurd dus als het goed is vrijdag weer normaal internet. 

 

Reputatie 7

Hi @whatsmyname, ontzettend bedankt voor jouw aanvullingen! Super dat er al zo snel een monteur langskomt om hierbij te helpen. Ik was nog in afwachting van een reactie van mijn collega van de technische dienst, vandaar dat ik nog niet op jouw vorige berichten was teruggekomen - sorry. Ik wilde namelijk checken of hier toch nog een andere oplossing voor is die nog niet is benoemd in de reacties. Zojuist heb ik van mijn collega doorgekregen dat eigenlijk alle opties al aan bod zijn gekomen in dit topic en dat we het beste de monteur kunnen afwachten. Ik hoor dan ook heel graag of je de juiste snelheid haalt na het bezoek van de monteur. Houd je ons hier op de hoogte? 🍀

 

 

Reputatie 1

Zojuist bericht ontvangen van T-mobile dat morgen een monteur langskomt.

 

Reputatie 1

Nog een kleine toevoeging op mijn vorige post. De upload snelheid is ook maar 18Mbps.

Reputatie 1

Goedemorgen,

Inmiddels na een aantal keren het ONT kastje te resetten is de snelheid nu rond de 90-100Mbps. Router geeft bij WAN ook weer 100M/Full aan. Echter dit is nog steeds niet de 400Mbps die ik zou moeten hebben. Zoals @louisL al aangaf zou de verbinding tussen router en ONT 1000M moeten zijn. 

  @Boris @Lisa is het mogelijk om een nieuw ONT kastje te sturen? Het lijkt er toch op dat daar het probleem zit

(in bijgevoegd screenshot kan je zien dat de WAN inderdaad op 100M staat, bij het vorige screenshot was dit 10M)

 

Reputatie 1

Beste @louisL,

Bijgevoegd een screenshot van de system info.

 

 

Reputatie 6
Badge

Klopt helemaal. Maar als ik het goed heb begrepen hierboven is  de NAS nu met een enkelekabel aangesloten. Het zou wel interessant zijn als @whatsmyname een plaatje van de system info (tab op de eerste pagina) pijltje rechts onder in die tab met wat informatie over wat op de verschillende lan interfaces is aangesloten

Reputatie 7
Badge +5

 

Ik gebruik inderdaad een NAS, deze was met 2 ethernet-kabels aangesloten (heb deze dubbele aansluiting nooit echt begrepen).

De 2 netwerk poorten op de NAS geven de mogelijkheid om LAG, Link Aggregation, toe te passen.

Het apparaat waar deze kabels dan naartoe verbonden zijn moet een dergelijke verbinding  ondersteunen. Dit is vaak het geval bij managed netwerk switches.
Bij link aggregation is er de mogelijkheid om beide kabels tegelijk te benutten maar er kan ook een backup verbinding mee ingesteld worden.

Het Tmobile modem ondersteunt een dergelijke aansluiting niet dus beide kabels aansluiten heeft geen nut..

Reputatie 1

Bedankt @louisL!

ik hoop dat ze t snel kunnen maken en dat ik niet voor de 100e keer een m’n WiFi moet checken als ik de klantenservice weer aan de lijn heb 😉

 

fijn weekend

Reageer