Beantwoord

IP-adres niet bereikbaar via de laptop maar wel als je vanuit router pingt

  • 16 December 2020
  • 10 reacties
  • 823 Bekeken

Hoi,

Ik heb op mijn wifinetwerk meerde smarthome devices. Een van de diveces is niet te bereiken. Niet via de browser en ip adres en is ook niet vanuit mijn laptop te pingen. Wanneer ik via de router (VMG8825-T50) het device ping doet hij het wel. Voor mij lijkt het dat de router de verbinding van mijn laptop naar het device tegenhoudt. In de ARP table wordt de IP-adres trouwens ook niet vermeld.

Via de optie statische DHCP geef ik het apparaat een IP-adres. Het IP-adres is dus altijd hetzelfde. Ik heb twee van dit type devices in mijn netwerk. De ene kan ik gewoon pingen en via de browser benaderen maar de andere dus niet.

Herstarten van de router heeft geen effect.

Heeft er iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?


 

icon

Beste antwoord door JamesBond007 19 December 2020, 21:50

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hallo @JamesBond007 

Kijk eens of de volgende commando’s op je Laptop verbeteringen brengen, want ik denk dat het prolbeem zit in de laptop en zijn netwerk omgeving.

Reset the TCP/IP stack, release en renew het IP address, en flush en reset van de  DNS client resolver cache.

Doe de volgende commando’s via de terminal command prompt

  • Type netsh winsock reset and select Enter.
  • Type netsh int ip reset and select Enter.

  • Type ipconfig /release and select Enter.

  • Type ipconfig /renew and select Enter.

  • Type ipconfig /flushdns and select Enter.

@Pieter_B 

Bedankt voor je tip. Het heeft helaas niet geholpen. Ik denk trouwens niet dat het aan mijn laptop ligt. Andere apparaten kunnen het ip-adres ook niet benaderen.

Reputatie 7
Badge +3

@JamesBond007 

Het device wat niet te benaderen is, daarvan weet je wel zeker dat hij ‘up & running’ is (ping zegt niet altijd alles)? Heb je dat device ook al eens een reboot o.i.d. gegeven?

Nog iets, ligt je DHCP range binnen of buiten de gebruikte fixed IP’s?

@Pieter_B 

Ja het device is up & running. Vanuit de Zyxel kan ik hem namelijk wel pingen. Zie screenshot.

Mijn  DHCP kan niet in de knop komen met mijn statische DHCP. De statische DHCP ligt niet in de range van de normale DHCP.

Reboot heb ik ook al gedaan. Helpt helaas niet.

 

Reputatie 7
Badge +3

@JamesBond007 

Probeer je via wireless te verbinden met je smart device vanuit de laptop, dus alles wireless?

Probeer dan eens de laptop hardwired aan te sluiten op de router, om te kijken of er een probleem zit in de wirelss connectivity.

Ik heb net mijn laptop direct aan de router aangesloten maar nog steeds hetzelfde probleem. Ik kan me helaas niet direct met mijn device verbinden. Het is trouwens een Shelly 1. Reset helpt niet. Zodra ik hem met mijn wifinetwerk verbind krijg ik weer hetzelfde probleem.

 

Ik zou trouwens verwachten dat hij in de ARP tabel staat, maar daar staat die niet.

Reputatie 7
Badge +3

@JamesBond007

Voer het volgende eens uit in de terminal op je laptop

arp -a
arp -help
Usage:
  arp [-vn]  [<HW>] [-i <if>] [-a] [<hostname>]<-Display ARP cache
  arp [-v]          [-i <if>] -d  <host> [pub] <-Delete ARP entry
  arp [-vnD] [<HW>] [-i <if>] -f  [<filename>] <-Add entry from file
  arp [-v]   [<HW>] [-i <if>] -s  <host> <hwaddr> [temp] <-Add entry
  arp [-v]   [<HW>] [-i <if>] -Ds <host> <if> [netmask <nm>] pub <-''-

        -a                       display (all) hosts in alternative (BSD) style
        -e                       display (all) hosts in default (Linux) style
        -s, --set                set a new ARP entry
        -d, --delete             delete a specified entry
        -v, --verbose            be verbose
        -n, --numeric            don't resolve names
        -i, --device             specify network interface (e.g. eth0)
        -D, --use-device         read <hwaddr> from given device
        -A, -p, --protocol       specify protocol family
        -f, --file               read new entries from file or from /etc/ethers

  <HW>=Use '-H <hw>' to specify hardware address type. Default: ether
  List of possible hardware types (which support ARP):
    ash (Ash) ether (Ethernet) ax25 (AMPR AX.25) 
    netrom (AMPR NET/ROM) rose (AMPR ROSE) arcnet (ARCnet) 
    dlci (Frame Relay DLCI) fddi (Fiber Distributed Data Interface) hippi (HIPPI) 
    irda (IrLAP) x25 (generic X.25) eui64 (Generic EUI-64) 

Network Administration: ARP Command

ARP Explained - Address Resolution Protocol

Reputatie 7
Badge +4

Niet toevallig gekoppeld aan het gasten netwerk ? deze word geïsoleerd van de andere apparaten :)

Sorry voor de laate reactie. Ik denk dat ik het probleem heb gevonden. Ik gebruik een Mesh netwerk. Blijkbaar gaat de routing niet altijd even goed. Dit is wat ik heb gedaan om het probleem op te lossen.

Ik heb het hele wifi netwerk volledig gereset (factory rest). Daarna heb ik alleen de router gestart en alle apparaten via wifi verbonden. Vervolgens heb ik mijn Mesh Access Point weer aan mijn netwerk toegevoegd. Op deze manier weet de router blijkbaar welke apparaten in het netwerk zijn. Ik weet niet of er instellingen niet goed stond ingesteld, maar ik heb het vermoeden dat de router niet goed werkte met AP.

Ik weet niet of dit voor alle Mesh netwerken gelt, maar voor mijn Zyxel netwerk heef dit gehopen.

 

@Pieter_B@Hidden.nld  Bandankt voor de moeite!

Reageer