Beantwoord

IP Adres Wijzigen

  • 30 January 2020
  • 26 reacties
  • 7120 Bekeken


Toon eerste reactie

26 reacties

hierbij een klein(simpel/dummy proof) uitleg m.b.t. werking van DHCP en hoe je een nieuwe IP makkelijk kan krijgen,

jouw thuis router krijgt een IP adres van tmobile DHCP server,

de DHCP server koppelt jouw(WAN interface) MAC adres aan een IP in zijn pool. (timers bij mij onbekend)

als jouw MAC adres wijzigt krijg je gelijk een nieuwe IP. (test door iets anders dan jouw router op de mediaconverter aan te sluiten, in no time krijg je een nieuwe IP, stop je je router terug dan krijg hij gelijk zijn oude IP terug i.v.m. timers)

eigenlijk, als je hack proof wilt zijn dan zou je een router willen/moeten hebben die zelf automatisch(script/tool) een nieuwe MAC adres genereert/wijzigt om zeg maar 4 a 8 uur (dit is natuurlijk lastig/niet wenselijk voor ISP)

andere optie zou kunnen zijn om jouw router een VPN laten opzetten naar een vpn provider, maar dan heb je wat betere router nodig en een abo. van een vpn provider(zoals protonmail-vpn en enz.). 

ter info: ik heb zelf mijn router uitgezet voor meer dan 48H en kreeg tot mijn verbazing nog mijn oude IP. normaal zou dat geen probleem zijn, maar kreeg nu X.X.X.0 en met die 0 als laatste octet kan ik geen VPN opzetten. dit is natuurlijk om IP ruimte te besparen, maar voor je routing is het erg vervelend. mijn verzoek aan tmobile zou zijn om X.X.X.0 en X.X.X.255 niet te gebruiken als laatste octet van een IP adres(in een pool). zit nu te denken dat tmobile een hash gebruikt voor een IP selectie. jammer is dat mijn UDM pro geen optie heeft om MAC adres te wijzigen op zijn WAN1 interface, iig in versie 1.6.6

 

 

Reageer