Beantwoord

IPv6 & de VLAN300

  • 11 August 2023
  • 6 reacties
  • 120 Bekeken

Reputatie 1

Zo ver ik weet  is de VLAN 300  is nodig IVM de beperkte hoeveelheid IPv4 Adressen
Is het zo dat als de switch (ooit) gemaakt word naar IPv6 de “need” voor VLAN 300 komt te vervallen?

ook een ander ding wat ik mij af vroeg..
Als IPv6 komt  hoe veel adressen (kunnen we) krijgen we per huishouden of zitten we nog steeds aan een NAT gebonden?    Daar het aantal beschikbare adressen hoger is dan 1000x het aantal korrels zand op aarde.

icon

Beste antwoord door eric 11 August 2023, 22:15

Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @pahtriac 

VLAN 300 om internet en tv werkend te krijgen op je eigen router komt volgens mij niet te vervallen icm IPv6.

Als je naar KPN kijkt die al IPv6 heeft, blijft een VLAN nodig om je eigen router te krijgen.

Aan een consumentenlijn zou er dan ook gewoon 1 publieke IP adres toegewezen worden.

Reputatie 7
Badge +14

Vlan is laag 2, ipv4/6 is laag 3 in het OSI model. Vlan 300 wordt dus vooral voor transmissie verschillen gebruikt.  Zo kan in het core netwerk door dezelfde glasvezel b.v. een t-mobile thuis klant en een ander soort dienst getransporteerd worden.

Reputatie 1

Dan vraag ik mij nog steeds af waarom we maar 1 adres toegewezen krijgen per huishouden, gezien de hoeveelheid beschikbare adressen.

Mocht dit gewoon een standaard is, het zou dan een mooie optie zijn dat we dit adres geregistreed kunnen krijgen op de persoon zelf vergelijkbaar als ons telefoon nummer dat we kunnen mee nemen naar andere providers.

Reputatie 1

BTW gezien we in een hier op het forum blijkbaar in een autocratie leven.
wie heeft besloten voor mij dat de vraag die ik stel “beantwoord” is (is dat niet aan de vraag steller?)
wie besloten wat het “beste” antwoord is?  (gezien de uitleg van eric IMHO veel beter was)
kreeg even het gevoel dat ik weer de op basis school zat, Dit is het antwoord en geen tegen spraak of nog meer vragen.

Reputatie 7
Badge +14

Je vraagt iets over een  toekomstige propositie.  Dat wordt nooit op het forum als eerste bekend gemaakt.  Zodra t-mobile ipv6 heeft geïntroduceerd dan zal erover gecommuniceerd worden. Tot die tijd zal je dus hier nog geen plannen voor horen. Check inderdaad eens hoe de andere providers dit al aanbieden. Het idee van ipv6 is natuurlijk dat alle apparaten bij jou thuis een eigen publiek ip adres krijgen. Maar denk dan aan de enorme uitdaging die jij hebt om elk apparaat te beveiligen.  Dus, ipv6 in de consumentmarkt is nog verre van gemeengoed. 

 

Ps, eens dat mijn antwoord beter was:)

Reputatie 1

PFSense-Pihole-PLEX-Cambeveiliging-GameSrv & work in progres​​​​​​

ik heb een pfsense router draaien die mij gedege beveiligd en mij plezier geeft in de opties
KPN is al wezen polsen in mijn buurt maar nog geen glas (hebben de eigenaar van het glas opgekocht?)
Ziggo wil mij voor 2x het geld dat ik nu betaal minder leveren dan dat T-Mobile doet.
ik vraag mij af in wat voor wereld ze leven bij ziggo...
zij leveren wel IPv6 doch

Reageer