Beantwoord

Kabellengte tussen converter en modem

  • 29 August 2023
  • 25 reacties
  • 407 Bekeken

Als ik mijn Zyxel T-54 modem met een 20 meter kabel Cat 6 op de Huawei GPON Terminal aansluit, heb ik 20 Mbit/s download en upload snelheid minder dan dat ik hiervoor een kortere kabel gebruik.

Als ik modem met kortere kabel aansluit en dan 20 meter kabel op modem aansluit haal ik wel de maximale snelheden.

Alleen moet modem moet in thuiskantoor staan, dus met 20 meter kabel naar GPON Terminal, i.v.m. wifi-ontvangst.

Overal lees ik dat de kabel tussen modem en terminal 100 meter kan zijn, maar dit klopt dus niet. Is er een oplossing?

icon

Beste antwoord door Fotono 30 August 2023, 14:40

Bekijk origineel

25 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Fotono 

Met CAT6 netwerkkabels mag de lengte tussen ONT en router tot wel 100 meter zijn, ik ken een aantal mensen die 20-35 meter lengte hebben en dat werkt perfect.

Ik heb hier zelf 3 meter CAT6A tussen zitten.

Gebruik je de zelfde 20 meter kabel vóór de router en na de router?

Hallo @Fotono 

Met CAT6 netwerkkabels mag de lengte tussen ONT en router tot wel 100 meter zijn, ik ken een aantal mensen die 20-35 meter lengte hebben en dat werkt perfect.

Ik heb hier zelf 3 meter CAT6A tussen zitten.

Gebruik je de zelfde 20 meter kabel vóór de router en na de router?

Beste Waqqas

Dank voor je reactie. Testen zijn als volgt uitgevoerd:

  1. Modem in meterkast met korte kabel op ONT aangesloten → 20 meter Cat 6 kabel naar kantoor → geen verlies.
  2. Dezelfde 20 meter CAT 6 kabel op ONT aangesloten → daarna modem → wel verlies.
  3. Steeds dezelfde korte kabel gebruikt.

Je zou dus denken dat het signaal wat door de ONT wordt doorgestuurd niet sterk genoeg is.

 

Reputatie 7
Badge +15

@Fotono 

Heb je misschien ook nog andere internetkabels liggen die lang zijn en die je kan testen?

Is wel vreemd, bij anderen werkt het probleemloos.

@Fotono

Heb je misschien ook nog andere internetkabels liggen die lang zijn en die je kan testen?

Is wel vreemd, bij anderen werkt het probleemloos.

Helaas heb ik niet nog meer lange kabels, maar dat maakt volgens mij niet uit. De kabel is goed, want ik heb geen verlies als ik de 20 meter kabel op mijn modem aansluit.

Ik denk echt dat het signaal wat door de ONT doorgegeven wordt te zwak is. 

 

Reputatie 5
Badge +4

Hi @Fotono, ik wil dit graag voor je nakijken en controleren of de verbinding stabiel is. Echter kan ik op het e-mailadres waarmee je geregistreerd bent geen abonnement bij ons vinden. Zou je jouw klantnummer willen toevoegen aan je profiel? Dan kan ik zo jouw gegevens erbij pakken en voor je aan de slag gaan! 

Omdat ik binnen 48 uur na de installatie door Guidion het probleem ontdekt heb, heb ik contact met hun opgenomen. Zij hebben een meting uitgevoerd en geen bijzonderheden ontdekt. Daarnaast werd mij medegedeeld dat inderdaad een korte kabel tussen modem en converter het beste is.

Inmiddels heb ik het modem verplaatst naar een andere plek en de kabel is nu ongeveer 3 meter. Hierdoor is het snelheidsverlies nihil en de Wifi-ontvangst acceptabel. Zij het dat er in mijn kantoor 15 % Wifi up- en download snelheidsverlies is, maar dat is te overzien..
Ik heb wel een grotere switch aan moeten schaffen omdat ik in mijn kantoor nog meerdere apparatuur op het netwerk moet aansluiten. Blijft natuurlijk raar dat 20 meter Cat 6 kabel tussen converter en modem 20 % snelheidsverlies tot gevolg heeft. Iets waar ik met DSL totaal geen last van heb. Daarnaast werd mij door klantenservice van T-Mobile als enige oplossing geboden om zelf Wifi versterkers aan te schaffen.

Dus als iemand glasvezel overweegt is het goed om er rekening mee te houden dat je een korte kabel tussen converter en modem zet en dus dat je modem in de meterkast komt te staan. De kans dat je hierdoor wifi-versterkers moet plaatsen, of een accespoint moet creëren is dus aanwezig.

Reputatie 5
Badge +4

Hi @Fotono, super om te zien dat je contact hebt opgenomen met Guidion en dat zij al een meting voor je hebben uitgevoerd! Tussen het modem en de converter raden we inderdaad een korte kabel aan, vandaar dat we altijd aangeven om het modem in de meterkast te plaatsen, naast de converter. Top dat je het modem nu op een andere plek hebt kunnen neerzetten. Mocht je toch willen kijken of het gebruik van een Wifi versterker verbetering biedt in jouw situatie, laat het me dan weten! 

@Fotono

Normaal gesproken kan hier gewoon een langere kabel tussen.

Zoals @Waqqas al aan geeft dat dit bij meerdere klanten gewoon werkt.

Je zou een andere kabel kunnen proberen van cat5e of hoger. (Ondanks dat de kabel wel werkt achter de router.)

Ga dan ook voor 100% koper.

Of de ONT in niet helemaal lekker.

Wat je ook nog kan proberen ONT korte kabel switch van switch naar router.

Persoonlijk zal ik een andere netwerkkabel adviseren zo veel kost dat niet.

Hi @Fotono, super om te zien dat je contact hebt opgenomen met Guidion en dat zij al een meting voor je hebben uitgevoerd! Tussen het modem en de converter raden we inderdaad een korte kabel aan, vandaar dat we altijd aangeven om het modem in de meterkast te plaatsen, naast de converter. Top dat je het modem nu op een andere plek hebt kunnen neerzetten. Mocht je toch willen kijken of het gebruik van een Wifi versterker verbetering biedt in jouw situatie, laat het me dan weten! 

Even citeren: "vandaar dat we altijd aangeven om het modem in de meterkast te plaatsen".

Niet om flauw te doen….deze informatie wordt vooraf en bij installatie niet gegeven.

Met een wifi-versterker wordt mijn abonnement duurder en dus neem ik dat beetje snelheidsverlies maar op de koop toe. 

 

@Fotono

Normaal gesproken kan hier gewoon een langere kabel tussen.

Zoals @Waqqas al aan geeft dat dit bij meerdere klanten gewoon werkt.

Je zou een andere kabel kunnen proberen van cat5e of hoger. (Ondanks dat de kabel wel werkt achter de router.)

Ga dan ook voor 100% koper.

Of de ONT in niet helemaal lekker.

Wat je ook nog kan proberen ONT korte kabel switch van switch naar router.

Persoonlijk zal ik een andere netwerkkabel adviseren zo veel kost dat niet.

Dank voor de reactie.

Zoals aangegeven gebruik in een nieuwe Cat 6 kabel en dat zou moeten werken.

Maar goed, het is opgelost.

 

@Fotono 

Er zijn netwerkkabels van mindere kwaliteit in de handel.

Daarom raad ik altijd 100% koper aan.

Het zou dan zomaar kunnen dat een andere kabel wel werkte.

Maar mooi dat het opgelost is.👍

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Fotono 

De eerste vraag die bij mij opkomt is, was dit een bestaande kabel of pas recent in gebruik genomen?

Als deze recent in gebruik is genomen, waar komt deze vandaan?

Waarom vraag ik dit, omdat er ‘goedkope’ Chinese half fabricaten zijn die ijzer/ metaal gebruiken als geleider en geen koper. Dat is denk ik ook waar @peter-keetfm zijn aandacht op richt, dat je zeker weet dat deze Cat 6 ook wel van 100% koper is gemaakt.

De meest eenvoudige test om te kijken of je Cat 6 geen metaal bevat is .. jawel .. met een magneet.

@Fotono

De eerste vraag die bij mij opkomt is, was dit een bestaande kabel of pas recent in gebruik genomen?

Als deze recent in gebruik is genomen, waar komt deze vandaan?

Waarom vraag ik dit, omdat er ‘goedkope’ Chinese half fabricaten zijn die ijzer/ metaal gebruiken als geleider en geen koper. Dat is denk ik ook waar @peter-keetfm zijn aandacht op richt, dat je zeker weet dat deze Cat 6 ook wel van 100% koper is gemaakt.

De meest eenvoudige test om te kijken of je Cat 6 geen metaal bevat is .. jawel .. met een magneet.

De Cat 6 kabel is spiksplinternieuw en bij een goede leverancier aangeschaft. Maar los van dat, het zou toch gewoon moeten werken en anders op zijn minst vooraf medegedeeld moeten worden.

Voor de volledigheid

  1. Getest met korte kabel tussen modem en converter en korte kabel tussen modem en laptop.
  2. Getest met korte kabel tussen modem en converter en lange kabel tussen modem en laptop

Beide testen leverden exact dezelfde down- en uploadsnelheid op. Dus kabel is goed.

Test met dezelfde lange kabel tussen modem en converter en korte kabel tussen laptop en modem leverde een verlies van 20 % in snelheid op.

Uit het feit dat zowel de T-Mobile moderator Nora als Guidion aanraden om het modem met een korte kabel op de converter aan te sluiten, concludeer ik dat het uitgangsignaal van de converter niet sterk genoeg is om zonder verlies over 20 meter te transporteren. Dit zal bij de gemiddelde consument niet opvallen, omdat men in de regel het modem gewoon in de meterkast plaatst en wifi versterkers aanschaft of huurt. Immers wordt hier door iedere provider mee geadverteerd. 

Dat het bij andere mensen wel werkt is mooi, maar hier dus niet.

Wellicht hebben zij een andere converter dan dat ik heb.

Overigens zijn er drie soorten kabels:

  • CCA (Copper Clad Aluminium): Mix van aluminium en een laagje koper
  • CCS (Copper Clad Steel): Mix van staal en een laagje koper
  • CU (Copper): Volledig van koper

Bij de eerstgenoemde zal de magneettest niet werken, daar aluminium niet magnetisch is, maar dat terzijde. 

Bedankt voor het meedenken.

@Pieter_B 

Ik weet niet hoe je dit wil testen met een magneet.

Als er een ftp kabel wordt gebruikt is de buitenmantel van ijzer.

Dan kan de 8 aders gewoon van 100% koper zijn.

 

@Fotono

Een goede netwerk kabel hoort gewoon te werken vanaf het Huawei GPON kastje naar de Zyxel.

En deze kabel mag max 100 meter zijn.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

@Fotono 

Is voor mij i.d.d. duidelijk dat het voor zover het lijkt dus niet aan de kabel ligt, zeker gezien de snelheden die je waarneemt met de korte kabel uit de ONT naar je modem.

Het enige wat ik kan bedenken is, en dan denk ik RF, dat de data frequentie uit de ONT afwijkt (hoger is) van een normale data frequentie uit je modem. Je lange Cat 6 gaat dan a.h.w. zich gedragen als een soort van ‘RF smoorspoel’, waardoor er signaal / data verlies is.

Dit is voor nu ‘de theorie’, maar of dit echt zo is kan ik niet onderschrijven … maar het effect lijkt er wel op.

Wat ik zou doen om dan toch de volledige snelheid te kunnen blijven gebruiken is, een tweede eigen router plaatsen achter het TMT modem op de 20 meter Cat 6 en vanuit daar je Wifi te regelen met AP’s. Je zou dan je eigen router in de DMZ vanuit het TMT modem kunnen laten werken, oplossingen zijn er dus wel. En hierdoor heb je geen extra ‘huurkosten’ van Wifi punten, maar gewoon je eigen devices om je netwerk te beheren.

@Fotono

Een goede netwerk kabel hoort gewoon te werken vanaf het Huawei GPON kastje naar de Zyxel.

En deze kabel mag max 100 meter zijn.

 

 

Deze stelling staat in contrast met hetgeen door T-Mobile als door Guidion gesteld wordt. 

 

@Pieter_B

Bij ts is het probleem al opgelost op een andere manier.

Helaas zullen wij het niet weten waarom het nooit goed gewerkt heeft met de 20m kabel.

Er is daar gewoon een probleem.

Met die 20m kabel.

Of ONT.

@Fotono

Een goede netwerk kabel hoort gewoon te werken vanaf het Huawei GPON kastje naar de Zyxel.

En deze kabel mag max 100 meter zijn.

 

 

Deze stelling staat in contrast met hetgeen door T-Mobile als door Guidion gesteld wordt. 

 

Deze stelling moet je echt met een korrel zout nemen.

 

Reputatie 7
Badge +5

@Pieter_B

Ik weet niet hoe je dit wil testen met een magneet.

Als er een ftp kabel wordt gebruikt is de buitenmantel van ijzer.

Dan kan de 8 aders gewoon van 100% koper zijn.

 

Stukje aanstrippen en de losse adres of het utp stekkertje bij een magneet houden. 😁

Om het verhaal over de CCA wat completer te maken. De elektrische geleiding van aluminium t.o.v. koper (CU) is bijna gelijkwaardig, alleen de mechanische sterkte van aluminium is minder en breekt makkelijker.

@yalerta 

Cca werkt niet fijn en de meerprijs voor 100% koper is niet veel.

Alleen al met rj45 stekkers aan knijpen.

Ik had hier nog een paar rollen van 100 meter liggen dat heb ik weg gegeven.

Ga altijd voor 100% koper.

Gebruik zelf vaak utp van Schneider Electric.

Het beste kun je ook voor een goed merk gaan Draka ,Belden enz.

 

Ik heb zelf een meter of 9 tussen converter en eigen router en ik ervaar 0 verlies.. Wellicht de stekkertjes opnieuw knippen?

Ik heb zelf een meter of 9 tussen converter en eigen router en ik ervaar 0 verlies.. Wellicht de stekkertjes opnieuw knippen?

Dank voor de tip, maar had dat al gedaan. Daarbij als stekker niet goed zou zitten zou ik ook verlies moeten hebben als de 20 m. modem was aangesloten en korte kabel tussen modem en converter.

@Fotono 

Ook volgens schema dat is belangrijk.

Je hebt namelijk 4 getwiste ader paren.

 Het is belangrijk dat dit juist zit in de rj45 stekker.

 

@Fotono

Ook volgens schema dat is belangrijk.

Je hebt namelijk 4 getwiste ader paren.

 Het is belangrijk dat dit juist zit in de rj45 stekker.

 

Klopt en zo zitten de stekkers er ook aan.

 

Reageer