Beantwoord

KPN > Odido: Unify netwerk (USG, Switches, APs) achter Zyxel DX5401-B1

  • 16 October 2023
  • 2 reacties
  • 117 Bekeken

  • heeft eerste post geplaatst
  • 1 reactie

Ik ben sinds vandaag over van KPN adsl naar Odido adsl (geen glasvezel hier). KPN TV met TV-modem, nu Odido zonder TV-kastje (alleen TV via de internet)

 

Ik had het KPN modem in bridgemodus staan, waarbij mijn Ubiquity netwerk op de lanpoort van het KPN modem zat. (Voor TV zat er nog een extra switch tussen naar de TV omdat dat qua bekabeling beter uit kwam, dus:

KPN modem → 2p switch → 1) USG etc

                      → 2) KPN TV

 

Nu is internet omgezet naar Odido, en het was me al bekend dat het Zyxel DX5401-B1 modem geen bridgemodus heeft.

Hoe kan ik mijn Ubiquity netwerk weer in gebruik nemen?

 

Op dit moment heeft de Zyxel een DHCP LAN netwerk met IP 192.168.1.1 als basis, mijn USG heeft ook dat adres als hoofdadres (en mijn hele netwerk is natuurlijk 192.168.1.*). Dat laatste wil ik natuurlijk niet aanpassen bij voorkeur (veel devices)

 

Is het een kwestie van de Zyxel op bijv. 192.168.1.2 zetten en dan DMZ naar de USG?

icon

Beste antwoord door Waqqas 16 October 2023, 12:14

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +15

Hallo @Zakske 

DMZ naar de USG is een goede optie als alternatief voor bridgemodus, je stelt dat zo in :

Log in op de Zyxel via 192.168.1.1 met admin en het Login Password.

In het menu, netwerkinstellingen, thuisnetwerk, LAN instellingen kun je de default gateway aanpassen.

Ga op dezelfde pagina naar statische DHCP, maak een regel aan en kies bij apparaat informatie de USG om hem een statische IP adres te geven.

Ga naar het menu, NAT, DMZ en vul daar het IP adres in dat de USG van de Zyxel krijgt.

Tnx, het is inderdaad gelukt op deze manier! Ik moest het Odido modem op 192.168.2.254 instellen (dat was het IP-adres van mijn KPN-modem), daarna werkte alles probleemloos.

Reageer