Lag spikes, upload wordt niet gehaald glasvezel

  • 13 September 2023
  • 42 reacties
  • 1307 Bekeken

Reputatie 1

Goedemiddag,

Sinds gisteren heb ik een 1gb/s glasvezelverbinding. Deze lijkt nog niet volledig naar behoren te werken.

 

Uploadsnelheid wordt niet gehaald. (Maximaal 500mb/s op een enkele verbinding, 750mb/s op twee verbindingen) 

De router zit vanuit de 2,5gb/s poort met een CAT7 kabel aan mijn snelle computer (2,5gb/s netwerk, AMD 7950X, 32GB). De download snelheid wordt keurig gehaald, maar de upload snelheid blijft steken op 500mb/s. Met een andere computer met een andere kabel wordt ook maximaal 500mb/s gehaald. Dit ook bij een laptop met WIFI welke snel genoeg zou moeten zijn. Bij een test met 2 verbindingen tegelijk wordt maximaal 750mb/s gehaald terwijl de twee verbindingen los van elkaar constant de 500mb/s halen. De tests zijn gedaan via de speedtest app, ziggo website, fast.com. Wat kan er aan de hand zijn?

 

Latency/ping spikes (belangrijkste probleem)

Ik kom van een andere provider welke een beruchte chipset (puma) gebruikte welke voor grote latency/ping spikes kan zorgen. Hierdoor heb ik meteen een aantal tests gedaan om te kijken of dit nu minder/weg is. Helaas zijn er hier ook weer ping spikes. Dit is ook weer op 2 computers getest die met de kabel verbonden waren. Op de snelste PC zijn de tests gedaan in Safe modus met netwerkmogelijkheden en op de andere pc zijn de tests in de normale stand uitgevoerd ter verificatie. De resultaten op beide PC's waren vergelijkbaar. Verder waren er verder geen apparaten aan de router aangesloten op de WIFI na. 

 

http://www.dslreports.com/tools/puma6

Deze test is gedaan op een website welke opgezet is om je ping te testen. Deze test is gedaan om 07:45 vanmorgen toen niemand van het internet gebruik maakte.

 

Pingtest 1.1.1.1 Safe modus 
Pingtest 8.8.8.8 Safe modus
Pingtest 192.168.1.1 Safe modus

 

Als ik het goed begrijp, dan is de 192.168.1.1 mijn router/modem(de ZYXEL T-56). Een ping van 288ms is dan wel erg extreem. Met de andere PC zag ik een uitschieter van 386ms. Lijkt me dat mijn modem kapot is. Ik ben totaal geen netwerkexpert, dus ben benieuwd wat jullie erover te zeggen hebben! 

Daarnaast zit het gele/groene glasvezelkabeltje wat van het glasvezelaansluitpunt naar de Huawei mediaconverter loopt erg los in de Huawei mediaconverter. Deze is zéér gemakkelijk heen en weer te wiebelen terwijl deze aan het glasvezelaansluitpunt vele malen beter vast zit. is dit een probleem? (dit staat natuurlijk los van de pingtest naar de modem/router omdat dit kabeltje niet hiertussen zit)

Nog even kort mijn vragen:

  1. Mijn uploadsnelheid wordt niet gehaald. (maximaal 500mb/s per computer) Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit wel gebeurt?
  2. Pingen naar mijn router geeft elke minuut wel een ping van >300ms. Is dit normaal? Voor games ed is dit uiteraard funest, dus hier wil ik vanaf. 
  3. Glasvezel is full duplex toch? Dus ik zou tegelijkertijd 1gb/s kunnen downloaden EN 1gb/s kunnen uploaden? 
  4. Wat is de chipset die in de ZYXEL T-56 zit?
  5. Is het loszitten gele/groene glasvezelkabeltje een probleem?

Alvast bedankt!

Tommie van Odido 7 maanden geleden

Hey @glasvezelklant, welkom op onze Community!

Goed dat je hiervoor aan de bel trekt. We zijn direct voor je gaan kijken en we zien dat het abonnement administratief nog niet gereed gemeld is. We gaan er vanuit dat het hier aan ligt. Zou je dit de aankomende dagen kunnen blijven testen en ons een terugkoppeling van kunnen geven? Alvast bedankt! 

Bekijk origineel

42 reacties

Reputatie 1

Dankzij een ander forum ben ik erachter. De DDOS bescherming van de router staat erg strak afgesteld. Als ik deze uit zet dan heb ik er geen last meer van. Bedankt voor de hulp!

Dus geen spikes meer als je DoS aanvallen bescherming uit zet? Kan verder geen settings vinden.
En een nieuwe mediaconverter was de oplossing voor de trage upload?

 

Ja, het uitzetten van de DoS bescherming bleek de oplossing voor de pingspikes. Uiteindelijk kon ik in het logboek zien dat de Router een ‘aanval’ zag en hier actie op ondernam.

De benaming van het uitzetten van de DoS bescherming vind ik erg verwarrend. Uiteindelijk kan je in je logboek duidelijker terugvinden of de bescherming aan of uit staat. 

Ik snap nog steeds niet waarom het pingen naar externe IP's ook pingspikes opleverde, misschien is dat toch opgelost door een nieuwe router of mediaconverter. Of de router blokkeerde ook die pings af en toe. 

Na het vervangen van de mediaconverter was de uploadsnelheid meteen goed!

Ja perfect, dat was ‘t. Bedankt!

 

Reputatie 7
Badge +16

@Seniix3 Ik heb de re-registratie voltooid; het zou straks weer moeten werken!

Reputatie 2

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Tip: Breid deze template uit met Linux.

Reputatie 1

Dankzij een ander forum ben ik erachter. De DDOS bescherming van de router staat erg strak afgesteld. Als ik deze uit zet dan heb ik er geen last meer van. Bedankt voor de hulp!

Hi,

I might as well jump in on this topic as well since I have the same experience.

The last few days before I relocated I also noticed that my upload speed was also ~500Mbps with the old T-50 router.

After relocation and when everything has been setup properly I still have ~500Mbps upload with the T-56 router.
The fiber cable connection in the Huawei media converter is also “wiggly”. Compared to the previous media converter that was sent with T-50 it was solid without any room to wiggle.

Based on this I think for some reason Odido have limited the upload speed, i don’t know if this is intentional or not based on that generally people are more reliant on a higher download speed than upload speed for at least for me, the upload speed is just as important as the download speed and last but not least, if you pay for 1000/1000 this is what you should get as well (950 Mbps at a minimum both up and down with only one device connected through wire).

 

Just wanted to jump in on this so debunk any customer hardware or local PC settings issues as this is 100% on Odido side.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Seniix3, jammer genoeg is het iets groter dan alleen bij ons. Het probleem zit waarschijnlijk in het systeem van het ONT. Hopelijk is dit volgende week opgelost! 

Reputatie 2

Hey @ysvanuden, we hebben afgelopen vrijdag een update met verbeteringen uitgerold voor iedereen met een T-56 modem. Het enige wat je hoeft te doen om ervan te profiteren, is je modem opnieuw opstarten. Na deze update zouden spikes niet meer moeten voorkomen en zou alles soepeler moeten werken! 🙂 Kan je me laten weten of het daarna opgelost is? 

 

Dat zou top nieuws zijn.

Ga vanavond een poging wachten de Nokia opnieuw op te starten. Ben benieuwd of daarmee de jitter en package loss ook opgelost zijn.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @Seniix3, mag ik je vragen om volgende week opnieuw aan de bel te trekken? Als het opnieuw registreren weer werkt dan moet je meteen resultaat zien in je speedtest. Alvast bedankt! 

Reputatie 7
Badge +4

Hi @pimveger , 

Ik heb je ONT opnieuw aangemeld, kan je hem 10 seconden van de stroom halen. Daarna zou de upload goed moeten zijn. 

Reputatie 7
Badge +16

@Sven-Odido Als jij deze pakt, houd ik me eventjes afzijdig voor de time-being! Mijn aansluitsysteem ligt er kennelijk al 2 dagen uit dus ik kan eventjes geen re-registraties meer uitvoeren! 😅

@Jason van Odido bedankt! Het werkt weer naar behoren.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hi @glasvezelklant, dat kan inderdaad. Excuus ik heb over je andere vragen heen gelezen. 

 

  1. Mijn uploadsnelheid wordt niet gehaald. (maximaal 500mb/s per computer) Hoe kan ik ervoor zorgen dat dit wel gebeurt? 
    We wachten de administratie af, als het dan nog niet optimaal is wil ik je vragen de stappen door te nemen onderaan de pagina.
     
  2. Pingen naar mijn router geeft elke minuut wel een ping van >300ms. Is dit normaal? Voor games ed is dit uiteraard funest, dus hier wil ik vanaf. 
    Nee dit hoort niet zo hoog te zijn.
     
  3. Glasvezel is full duplex toch? Dus ik zou tegelijkertijd 1gb/s kunnen downloaden EN 1gb/s kunnen uploaden? 
    Si, je hoort bekabeld zeker 900+ Mbit/s te halen, optimale situatie 1000 Mbit/s.
     
  4. Wat is de chipset die in de ZYXEL T-56 zit?

    Wireless 2.4GHz Chipset 

    Mediatek MT7976G 

    Wireless 5GHz Chipset 

    Mediatek MT7976A 

  5. Is het loszitten gele/groene glasvezelkabeltje een probleem?
    Hoe bedoel je loszitten? Kan je hier een foto van delen?
Reputatie 7
Badge +9

Hey @glasvezelklant, bedankt voor je terugkoppeling. Zou je alsjeblieft nieuwe ping resultaten kunnen delen? Dan ga ik kijken wat ik verder voor je nog kan betekenen!

Reputatie 7
Badge +9

Hi @ysvanuden, bedankt voor de screenshots, echter zijn deze speedtesten gemaakt met een wifiverbinding. Is het mogelijk om een PC/laptop direct op het modem bedraad aan te sluiten en dan de testen te doen? Volg alle stappen zorgvuldig die in het document staan. Dan kan ik het onderzoek vervolgen. Alvast bedankt!

Reputatie 1

 

Dank je wel Tommie!

Ik heb voordat de administratie klaar was nog even wat getest.

Computer in safe modus met netwerkmogelijkheden. Deze computer was het enige apparaat wat met een ethernet kabel aan de ZYXEL T-56 aangesloten was. Volledig WIFI van de ZYXEL T-56 uitgeschakeld. Patch kabel van de mediaconverter naar de ZYXEL T-56 ook losgetrokken. In de ZYXEL T-56 waren alleen de stroomkabel en de ethernetkabel naar de testcomputer aangesloten. Op de testcomputer werd geen internet gebruikt behalve voor de pings in de command prompt. Ook nu waren er weer pingspikes. Ze leken iets minder vaak voor te komen, maar ze kwamen zeker voor. De hoogst gemeten ping was zelfs 513ms. De ping was naar 192.168.1.1

Sinds een half uur is de administratie voltooid. Ik heb daarna de ZYXEL T-56 en de mediaconverter minimaal 30s van de stroom gehaald. Momenteel heb ik weer een aantal ping tests gedaan en de ping spikes zijn nog steeds aanwezig. Ook heb ik via de desktop app van Speedtest een meting gedaan en de upload strandt weer rond de 500mb/s

  1. De administratie is voltooid. Na een hard reset van de router en de mediaconverter is de upload snelheid is nog steeds rond de 500mb/s. Ik wil graag de stappen onderaan de pagina doorlopen, maar ik weet alleen niet welke pagina je bedoelt. 
  2. Ping spikes nog steeds in dezelfde mate aanwezig na voltooiing van de administratie en een hard reset van de router en de mediaconverter.
  3. Dank je wel!
  4. Dank je wel!
  5. De connector kan zeer gemakkelijk heen en weer gewiebeld worden terwijl deze in de poort vast zit. Er zit teveel speling op deze verbinding. Het is zo makkelijk heen en weer te wiebelen dat je ook echt de stukken plastic tegen elkaar hoort tikken. De kabel blijft echter wel vast zitten en komt er niet zomaar uit. De andere kant kan enigszins heen en weer bewogen worden, maar dit kost wat meer ‘kracht’ en maakt ook geen geluid. Dit voelt ‘normaal’ qua hoeveelheid speling & kracht die hiervoor nodig is

 

Reputatie 1

Hi,

I might as well jump in on this topic as well since I have the same experience.

The last few days before I relocated I also noticed that my upload speed was also ~500Mbps with the old T-50 router.

After relocation and when everything has been setup properly I still have ~500Mbps upload with the T-56 router.
The fiber cable connection in the Huawei media converter is also “wiggly”. Compared to the previous media converter that was sent with T-50 it was solid without any room to wiggle.

Based on this I think for some reason Odido have limited the upload speed, i don’t know if this is intentional or not based on that generally people are more reliant on a higher download speed than upload speed for at least for me, the upload speed is just as important as the download speed and last but not least, if you pay for 1000/1000 this is what you should get as well (950 Mbps at a minimum both up and down with only one device connected through wire).

 

Just wanted to jump in on this so debunk any customer hardware or local PC settings issues as this is 100% on Odido side.

Hey!
I've seen a few instances on this forum where the 500mb/s problem was fixed after getting a new router or media convertor. So let's hope that's the problem. Did you try to ping your router to see if your latency is stable? Maybe we've got the same problem.

@Sven-Odido Ik heb ook last van hetzelfde probleem met 1 gpbs download en 500 mpbs upload. Zou je voor mij dit trucje ook kunnen uitvoeren om te kijken of dan wel de correcte snelheden binnenkomen?

Tests die ik heb uitgevoerd:
Huawei ONT → Zyxel router → PC 1 → Speedtest
Huawei ONT → Zyxel router → Laptop andere lan kabel + port → Speedtest
Huawei ONT → Unifi Dream Machine → Interne speedtest

Alle situaties blijven 1 gbps - 500 mbps.
 

 

 

Beste @Tommie van Odido ,

Dit is wat mijn laptop bedraad aangeeft : 
 

Hoe kan het zo zijn dat mijn upload op de PlayStation 5 niet hoger komt als 8Mbps???

 Best @Tommie van Odido ,

Vandaag is er een monteur geweest. De monteur heeft niks gedaan / kunnen doen. Het probleem ligt hem niet bij Guidoin en een monteur kan dit probleem niet oplossen volgens hem.

Het probleem ligt bij Odido zelf of KPN netwerk (glasvezel leverancier). 
Het enige wat ik nog volgens hem zou kunnen proberen is jullie te vragen om een T-75 router ipv de T-56. Als dat niet helpt wil ik graag mijn abonnement opzeggen, want er is nog geen enkele stabiele verbinding geweest sinds de aanleg van Odido. 
Ik hoor graag van je! 
mvg, yorick 

Hi @Tommie van Odido 

Dat is jammer, had de hoop dat de re-registratie zoals bij pimveger uitgevoerd was hetzelfde resultaat zou gaan bieden.

Als het volgende week gefixed is, word daar dan over gecommuniceerd, zien we dat gelijk uit de speedtest vandaan of moeten we nog actie ondernemen t.b.v. ONT 30 seconds uitzetten?

Ik hoor graag van je.

Reputatie 7
Badge +9

Hey @glasvezelklant, bedankt voor alle informatie. Sorry ik was de stappen vergeten erbij te zetten. Ik heb besloten een monteur aan te sturen, je ontvangt zo een bericht om een afspraak in te plannen. Zou je mij een terugkoppeling willen geven als de monteur geweest is? 

Reputatie 1

Ga ik doen! Kan er ondertussen ook al een nieuwe router opgestuurd worden? Gezien de pings naar de router al exteme pingspikes geven lijkt het me gek als daar niets mee aan de hand is.

Beste @Tommie van Odido ,

wellicht dat jij mij wel kan helpen, want de klantenservice kan dat namelijk niet. Het enige wat er word geroepen is dat ik door de juiste medewerker word teruggebeld. Echter word ik niet teruggebeld. Ik heb nog steeds dezelfde problemen. 
Geen goed werkend glasvezel internet sinds de start van mijn abonnement. Graag zou ik mijn abonnement op willen zeggen. Mvg, yorick 

Reputatie 7
Badge +9

@glasvezelklant dat laat ik voor nu aan de monteur om dat te beslissen. Deze hebben als het goed is altijd extra apparatuur in de bus! 

Reageer