Lage downloadsnelheid bij 1Gbit/s glasvezel abonnement

  • 9 October 2023
  • 4 reacties
  • 105 Bekeken

Hi!

Eindelijk kunnen we genieten van de glasvezel aansluiting. De monteur van Gideon was vandaag langsgeweest om de FTU in de meterkast aan te sluiten en de Gpon te installeren. De netwerkverbinding is getest en geslaagd met de T-50 modem. De monteur liet mij de speedtest zien waarbij er 600~700 Mbps is gerealiseerd met de wifi verbinding. Ik heb eerder begrepen dat er via de wi-fi niet de maximale internetsnelheid behaald kan worden met de huidige modem. Echter was er niet getest met een bekabelde internetverbinding en is de monteur ervandoor gegaan.

Ik heb zojuist een paar keren met mijn werklaptop getest door de netwerkkabel (CAT 5e) in de LAN 1 netwerkpoort te verbinden. Hier kwam helaas een lage downloadsnelheid uit van rond de 400~500 Mbps maar gek genoeg wel een perfecte uploadsnelheid van tegen de 1000 Mbps. Ook met verschillende servers getest.

Daarnaast ook getest met mijn smartphone (S23 Ultra) en de Speedtest app. Daar kwam via de 5G netwerk ook maar maximaal 400 Mbps uit (sta net geen meter afstand van de modem). Hiervoor een 100 Mbps internetsnelheid abonnement gehad en met de powerline (max 1300 mbps) verbinding ook de maximale snelheid kunnen bereiken. Echter haal ik met de powerline nu ook maar rond de 250 Mbps. Alhoewel de verbinding via de powerline uiteraard minder betrouwbaar is, vind ik het alsnog aan de lage kant.

Ik heb de converter en modem uitgeschakeld. Ook de stekker eruit gehaald en allebei weer aangezet. Maar ik krijg helaas dezelfde snelheden te zien. Ik heb geen flauw benul of de netwerk daadwerkelijk direct goed werkt of dat er dagen overheen moet gaan om de juiste snelheden te krijgen. Wellicht plaats ik deze topic te haastig, maar ik hoop het niet. Ik las dat er wellicht iets kan zijn met de registratie van de ONT serienummer en het resetten ervan of het vervangen van de converter. Maar voordat ik al zover ga, wil ik indien mogelijk eerst weten of jullie iets vreemds aan de lijnverbinding zien.

Mochten jullie meer info nodig hebben of andere stappen die ik moet uitvoeren, dan hoor ik dat graag.

 

 

Tommie van Odido 6 maanden geleden

Hey @Lashroman, welkom op onze Community!

Bedankt voor je duidelijke uitleg, ik help je hier graag mee. Zou je een volledige speedtest kunnen aanleveren? Dan kan ik een onderzoek voor je starten of een monteur voor je aansturen. Zou je ook je klantnummer willen toevoegen aan je profiel? Ik zie dat je nu je mobiele klantnummer hebt toegevoegd. Deze is te vinden in Mijn Odido → Internet + TV abonnement → Meer → Mijn gegevens; bovenaan de pagina staat: Jouw Klantnummer: ABC12345.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen. Alvast bedankt!

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Lashroman, welkom op onze Community!

Bedankt voor je duidelijke uitleg, ik help je hier graag mee. Zou je een volledige speedtest kunnen aanleveren? Dan kan ik een onderzoek voor je starten of een monteur voor je aansturen. Zou je ook je klantnummer willen toevoegen aan je profiel? Ik zie dat je nu je mobiele klantnummer hebt toegevoegd. Deze is te vinden in Mijn Odido → Internet + TV abonnement → Meer → Mijn gegevens; bovenaan de pagina staat: Jouw Klantnummer: ABC12345.

 

De instructies hiervoor vind je op onze website.

Volg alle stappen alsjeblieft zorgvuldig, graag de screenshots in het topic delen in plaats van naar onze e-mail. Een aanvraag met ontbrekende stappen kunnen we niet in behandeling nemen. Alvast bedankt!

Hi @Tommie van Odido ,

Dank voor je terugkoppeling en instructies. Ik heb nog even de juiste klantnummer bijgewerkt in mijn profiel.

Helaas is mijn werklaptop beveiligd en kan ik niet de Speedtest app installeren. Ik heb zojuist met de werkdesktop van mijn vrouw een directe verbinding gemaakt met de modem en vervolgens getest met de Speedtest app. Hier kwam wel de maximale download en uploadsnelheid uit van rond de 950 Mbps wat uiteraard uitstekend is. Ik vermoed dat het te maken heeft met de netwerkkaart van mijn werklaptop of dat er een programma is die de verbindingssnelheid blokkeert. Of dat de Speedtest via de webbrowser simpelweg niet helemaal betrouwbaar is, waardoor het niet de maximale verbindingssnelheid kan aangeven. Excuses voor de ‘false flag’. De verbindingsnelheid is pico bello!

Echter is het wel jammer dat wij via de wi-fi verbinding maar maximaal 600 Mbps kunnen behalen en dat van een paar cm's afstand. Hier kunnen jullie ook volgens mij niks aan doen. Een nieuwe modem (T-54) zal het probleem waarschijnlijk ook niet kunnen verhelpen. Mocht het toch mogelijk kunnen zijn om de modem alsnog te kunnen verwisselen, dan zou dat uiteraard mooi zijn. Zo niet, dan wordt het een nieuwe router kopen helaas.

 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hey @Lashroman, bedankt voor het testen. Dit ziet er inderdaad goed uit!

Wifi is inderdaad altijd een lastig verhaal. Ik gok dat het inderdaad met je netwerkkaart te maken heeft waardoor je laptop niet hoger haalt. Behaal je ook maximaal 600 Mbit/s op wat nieuwer apparaat? Je kunt de speedtest.net app op je telefoon downloaden. Ook raad ik je aan om een wifi-scanner te installeren om te kijken welk kanaal het minst gebruikt wordt in jouw omgeving. Dit heeft allemaal invloed op je wifi snelheid!

Hey @Lashroman, bedankt voor het testen. Dit ziet er inderdaad goed uit!

Wifi is inderdaad altijd een lastig verhaal. Ik gok dat het inderdaad met je netwerkkaart te maken heeft waardoor je laptop niet hoger haalt. Behaal je ook maximaal 600 Mbit/s op wat nieuwer apparaat? Je kunt de speedtest.net app op je telefoon downloaden. Ook raad ik je aan om een wifi-scanner te installeren om te kijken welk kanaal het minst gebruikt wordt in jouw omgeving. Dit heeft allemaal invloed op je wifi snelheid!


Hi @Tommie van Odido ,

Dank voor je tip! Ik zal daar inderdaad nog even naar kijken. Uiteindelijk zullen we een Mesh wi-fi accesspoints aanschaffen voor de volledige bereik en maximale snelheid in het huis. Dit zal het wel verhelpen.

Al met al, werkt alles naar behoren en ben ik geholpen. Nogmaals dank!

Reageer