Beantwoord

LAN poorten 3 & 4 omzetten van TV naar LAN

  • 1 April 2017
  • 35 reacties
  • 29204 Bekeken


Toon eerste reactie

35 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Dit was niet het idee van T-Mobile, maar is nog van de tijd toen Vodafone Thuis alles leverde.
Of ze dit zomaar even omzetten is maar de vraag, want dan moeten ze alle TV ontvangers omzetten naar tagged receivers i.p.v. de huidige un-tagged. De data uit poort 3 & 4 is alleen TV data, hierdoor is de ontvanger simple een vertaler van die data zonder tussenkomst van tagging.

KPN maakt, en vele andere providers, wel gebruik van VLAN tagging naar hun TV ontvangers.
Waarbij de TV ontvanger een soort van managed switch heeft ingebouwd om het juiste VLAN signaal op te pikken.
Deze aanbieder doen dus het splitsen aan het einde, dat terwijl T-Mobile het doet aan het begin.

De manier van KPN is iets duurder, maar wel zo gebruiksvriendelijk moet ik ook eerlijk toegeven.
Hopen dat dit gewoon met een update flexpoorten gaan worden. Dit gezeur is helemaal niks, KPN doet dat beter dan. Zeker voor T-Mobile als nieuwkomer in deze markt vind ik het raar dat ze dat niet meteen gedaan hebben.
Reputatie 7
Badge +3
@verhp11 inderdaad.
De eerste bij je modem plaatst de twee VLAN's bijelkaar, om vervolgens aan de andere kant splitst hij de VLAN's.
Afzonderlijke blauw en rood worden blauw+rood via 1netwerk kabel en worden aan de andere kant wee afzonderlijk blauw en rood.
Als ik het goed begrijp met er dus aan de 'andere kant' altijd ook een managed switch zijn?
Ik probeer een oplossing te vinden voor het probleem van 1 UTP kabel naar zolder. Over deze kabel wil ik zowel data als TV laten lopen en de switches in de meterkast laten zitten.. Dus feitenlijk in de meterkast het probleem omzeilen, maar dat kan dan niet?

Groet,
Peter
@Pieter_B

Ik snap m helemaal! bedankt voor de uitleg....
Reputatie 7
Badge +3
De reden waarom je 2 nodig hebt is, dat bij de Vigor moet je een internet poort en de IPTV poort samen voegen tot 1 Trunked uitgang (2 VLAN's).
Deze moet je aan de andere kant weer splitsen van Trunked VLAN's naar internet uitgang en je IPTV uitgang.

Je moet je voorstellen dat je bijv. 2 kleuren knikkers (2 LAN's) hebt die je door 1 buis wil sturen.
Nu die managed switch pakt om en om een kleur knikker en drukt ze in de enkele buis.
Aan de andere kant van de buis moet je weer de juiste kleur knikkers scheiden, daar zit dus de andere managed switch als scheider om de juiste kleur (LAN) bij kleur (LAN) te krijgen.

Plaatje is alleen ter illustratie.
@Pieter_B

Hallo,

Hierover had ik idd al het e.e.a gelezen. KPN doet dit dus heel goed, eigenlijk jammer dat T-Mobile dit niet meteen heeft gedaan met hun routers. Ik weet natuurlijk niet wat hier de reden voor is, maar ze hadden hier wel meteen een goede slag kunnen slaan denk ik. Zeker als nieuwkomer.

2 internet uitgangen is eigenlijk veel te weinig. Zeker nu we leven in 2017 en er een hoop internet verkeer binnenshuis is.

Ik hoop dat iemand hier iniedergeval een goede How-To zou kunnen maken hoe dit goed op te lossen is met een managed switches.

Hoezo zou je er eigenlijk 2 nodig hebben? Voor zover ik heb begrepen heb je er aan 1 genoeg, aangezien je in 1 managed switch dus kan kiezen welke poorten je wilt gebruiken, dus 1 uitgang voor bv IPTV en de rest van de poorten gebruiken voor internet. Maar ik ben hier nog niet helemaal in thuis dus kan het helemaal verkeerd hebben begrepen.
Reputatie 7
Badge +3
Het voordeel van de KPN Experia router is, dat hij op alle poorten doet aan VLAN Tagging.
Hierdoor is voor beide soorten verkeer eigenlijk een soort van eigen LAN beschikbaar en toch maar 1 kabel.
DE KPN ontvanger gebruikt zijn eigen VLAN setting en internet ook zijn eigen VLAN.
De Experia is dus eigenlijk een router met een managed switch ingebouwd.

Je kunt dit ook wel realiseren met de Vigor, maar dan zal je gebruik moeten maken van managed switches. Alleen praat je dan dus wel over extra kosten, zeker omdat je er 2 nodig hebt. 1 bij je Vigor en 1 bij je TV / Game console.
Hallo,

Ik ga dit bericht zeker volgen! (Hopen dat er mensen op reageren die er meer over kunnen vertellen)

Wat ik begrepen heb, is dat KPN flexpoorten gebruikt. Dus de porten kun je gebruiken voor zowel internet als IPTV.

Dus ook heel makkelijk aan 1 kabel een switch hangen, waarvan er uit je switch 1 kabel gewoon naar je IPTV kastje gaat en de rest gebruikt kan worden voor je andere apparatuur. (Playstation, RP, PC etc)

Met de router van T-Mobile gaat dit dus anders en moet je dus 2 kabels gaan trekken naar je woonkamer.
1 kabel is dan voor IPTV
2e kabel aan een switch hangen voor de rest van je apparatuur.

Verder ben ik nog niet bekend met alles in 1 van T-Mobile, ben net aan het verhuizen en heb nu glasvezel in mijn nieuwe huis. Dus maar meteen de 500Mb glasvezel genomen. Einde van de maand wordt alles aangesloten en ga ik maar eens puzzelen hoe ik het allemaal ga aanpakken.

Ik heb gelukkig nog een Nighthawk router liggen die ik waarschijnlijk ga inzetten.
Reputatie 7
Hoi Willem36m, welkom op het Thuis forum!

Begrijpelijk dat twee LAN poorten in sommige gevallen wat krap is. LAN 3 en 4 zijn echter niet van functie te veranderen. Je zal dus een andere optie moeten vinden. Het makkelijkst is gewoon een switch aansluiten, dan kun je weer even verder! Of een externe router gebruiken, dan heb je ook nog eens een bron voor wifi op een plek van eigen voorkeur.

Reageer