Beantwoord

LAN poorten 3 & 4 omzetten van TV naar LAN

  • 1 April 2017
  • 35 reacties
  • 29203 Bekeken


Toon eerste reactie

35 reacties

Reputatie 6
@Sander
De typische TV box heeft mede door ooit gekozen chipset en hardware architectuur minder mogelijkheden dan een meer gangbare en ondertussen veel snellere/betere applicatie processor in o.a. smartphones.

TV/videostream is maar 1-richtings verkeer in principe en dat maakt wat intelligentere buffering goed mogelijk in theorie en met de overvloed aan geheugen in smartphones en computers is dat ook in de praktijk een peuleschil. Als je WiFi of powerline snelheid structureel weinig hoger is dan de videostream vereist, is er natuurlijk een ander probleem evenals met veel te traag ADSL.

De TV apps van KNIPPR of Ziggo op een tablet werken via WiFi en een laptop vaak ook. Een app of gewoon HTML5 webbrowser video decodering komt processortechnisch op hetzelfde neer. Een HDMI stick (e.g. Chromecast) gaat ook over WiFi.

Voor een FullHD videostream van 10Mbps heb je geen 1Gbps bekabeling nodig. Maar om een TV box 'foolproof' te laten werken is kennelijk voor een fixed VLAN gekozen.
Ik heb aan de hand van dit topic en andere info een setup werkend met 2 switches van TP LINK (105E). Ik zou aanbevelen om een groter broertje van deze switches te gebruiken om andere apparaten ook aan te kunnen sluiten. Je kunt poort 1 en 5 niet gebruiken zoals de andere poorten (5 is langzamer, 1 is een speciale poort).

Snelle manier om het op te zetten:

Setting up switch 1

-Set IP for laptop Ethernet to 192.168.0.222, subnet 255.255.255.0 (default)
-Connect cable from port 1 to laptop
-In Internet Explorer type 192.168.0.1, log in with admin & admin (don’t forget to change the password later)
-Disable IGMP Snooping:



-Create 2 VLANs, I use 300 for Internet and 640 for IPTV.



Note that the port used for each VLAN shows as untagged, the port used for the “trunk” cable (connecting the two switches) is tagged.

- Switch to the 802.1Q VLAN PVID settings and define the VLANs there connected to the right ports.



- Under system tools select reboot (and leave save enabled).
- Now to setup the second switch first backup the configuration of this switch:


- Logout and disconnect the switch.

Setting up switch 2
- Repeat the steps above to connect the second switch and log in to the switch on 192.168.0.1.
- Select the restore option and select the config.cfg file you just created from the other switch, and click restore config.


- After the switch is rebooted (don’t forget to change the password) check if the configuration is similar to the ones for the first switch.
- Logout, and place the switches on each end of the TRUNK cable. Connect the TRUNK cable to port 4 as you configured above on both sides.
- Connect your Internet & devices requiring Internet to port 2 on both switches.
- Connect your IPTV output cable from the modem and your TV box on the other end into port 3.

Cross your fingers and hope that it works 😊

Ik heb in de meterkast dus de modem met zowel de Internet als IPTV kabel aan de switch hangen. De reserve Internet aansluiting op modem hangt aan een switch die de bekabelde aansluitingen boven in het huis verzorgt (via een sterkere WIFI router trouwens).

Aan de andere kant van de trunk kabel splits ik de kabels weer en sluit ik de Internet kabel op een 1Gb switch aan. Had ik grotere switches gekocht dan was het eenvoudiger geweest maar ik heb gewoon veel aansluitingen 🙂 Succes!
Reputatie 7
Hi raymond, welkom op het forum! Meteen een mooie binnenkomer met dit bericht! 🙂 Zou je het voor een simpele leek als ik wat verder toe kunnen lichten? Wat maakt dat je met twee switches en deze setup wél TV over de switch kan laten lopen?
Reputatie 7
Badge +4
Brian het is eigenlijk heel simpel :)

T-Mobile gebruikt port based vlans. maar eigenlijk wil iedereen tagged vlans.
Als je vervolgens de STB instelt dat ie gebruik maakt van vlans (ook handig om de netflix app werkend te krijgen) dan is er niets aan de hand.

Met vlans kan je van 1 switch meerdere virtuele switches maken.
Dit is hoe de draytek het doet. de 4 lan poorten zijn eigenlijk ook een managed switch


Groen is internet
Oranje is TV

Stel je links de draytek voor en rechts 1 switch met vlans.



maar we willen eigenlijk maar 1 kabeltje gebruiken.
Dus doen we vlans over 1 kabeltje (we maken dan van 1 kabel virtueel 2 kabels.)



omdat wij dit niet zelf kunnen doen in de draytek moeten we hier voor dus 2 switches gebruiken.
Reputatie 7
Bedankt voor de mooie illustraties Hidden, dat helpt voor iemand die visueel ingesteld is zoals ik! 🙂 Ik ga mij er wat verder in verdiepen!
Helemaal eens met Pieter_B. Dat zou een mooie optie zijn. Er zijn echter nog maar weinig providers die dit zo aanbieden. Het is duidelijk dat het een wens is van onze klanten. Wel van een specifieke groep binnen het totaal! Het meerendeel heeft geen behoefte hieraan, maar het zou alsnog een mooie extra zijn. Kortom, ik geef deze wens door in de organisatie, maar ik kan niets beloven...

Ik ben sinds kort ook 'internet' klant van T-Mobile en ik vind het verbazend en beschamend dat we als 'internet'- klant (en dus geen TV-klant) een modem krijgen met slechts '2' LAN poorten. We leven in 2017, waar gaat dit mis ?

Ik heb notabene vooraf contact opgenomen om na te gaan hoeveel LAN poorten er beschikbaar zijn en moet er achter komen dat er slechts 2 van de 4 gebruikt kunnen worden. Ik voel me eigenlijk 'misleid' door jullie klantenservice.

Daarnaast MOEST er een monteur komen, die slechts 10 min. bezig is geweest met hetgeen wat een ieder MAKKELIJK zelf kan doen. Hiervoor betaal je ook ! Vind dit geen een goede start en service


Hello @utrethegame,
So did you get them to solve this issue with T-mobile? I'm on the same page, it's a nonsense that someone needs to get extra hardware just because of some poor/lazy old setting definition.

Cheers,
Romeo
Komen op deze manier ook de firmware updates voor de Entone kastjes binnen zonder problemen? Ik gebruik nu alleen igmp en dat werkt goed tot dat er weer een firmware update nodig is. Dan moet ik de Entone kastjes weer rechtstreeks op de router aansluiten om te zorgen dat de firmware opgehaald kan worden.

Anders krijg ik dit in beeld:
Synchronizing with ACS...
Met daarna de foutmelding:
Unable to get upgrade firmware
Please contact technical support

Ik heb aan de hand van dit topic en andere info een setup werkend met 2 switches van TP LINK (105E). Ik zou aanbevelen om een groter broertje van deze switches te gebruiken om andere apparaten ook aan te kunnen sluiten. Je kunt poort 1 en 5 niet gebruiken zoals de andere poorten (5 is langzamer, 1 is een speciale poort).

etc...
Reputatie 1
Hier is zeker nog steeds geen actie op ondernomen door T-mobile?

Mogen we in 2019 dan misschien wel een fatsoenlijke oplossing verwachten qua meegeleverd modem/router, met 4 bruikbare poorten, 5Ghz WiFi in plaats van de huidige situatie?

De snelheid van jullie 750mbps abonnement is prima, maar door bovengenoemde nadelen zou ik geen van mijn vrienden T-mobile aanraden. De apparatuur moet ook gewoon voldoen. En momenteel heb ik het idee dat jullie nog een restpartij meuk uit 2012 uitleveren aan klanten. 2 LAN poorten is belachelijk.
Reputatie 7
Badge +3
Hallo @IPoAC ,

Deze oplossing is natuurlijk wel een soort van 'open doel' die je neerzet.
Het is natuurlijk wel een heel ver gaande oplossing om je door T-Mobile 'geleende' modem zelf te flashen, die ik zeker niet zou aanraden bij minder ervaren gebruikers.

Voor de minder ervaren gebruiker, zou ik het advies geven om gewoon een eigen switch te plaatsen om meer LAN poorten te krijgen.

Met zekerheid is te zeggen dat de VoIP niet meer zal werken via het T-Mobile netwerk, omdat ze tot nu toe de settings hiervoor (nog) niet hebben vrijgegeven.
Reputatie 7
Hoi @IPoAC

Netjes gedaan. Dit heeft ongeveer hetzelfde effect als een eigen modem aansluiten. Voip komt te vervallen en wij kunnen geen ondersteuning bieden vanuit de klantenservice. Mocht je een issue ervaren, dan kun je uiteraard wel de standaard Firmware weer laden en na het verhelpen weer terugzetten.

Over de vraag of onze TV Boxen nog wel een update kunnen ontvangen na aanpassingen: hier kan ik geen uitsluitsel over geven. Ik zou adviseren om alles terug te zetten en de update te draaien. Daarna mag er weer van alles aangepast worden! 🙂

Reageer