sinds mijn aansluiting bij jullie loopt heb ik ontzettende problemen met de stabiliteit van mijn verbinding. Afgelopen december en januari al de nieuwe firmware in de router gekregen en toen leek het even goed te gaan maar ik loop nu toch weer tegen dezelfde problemen aan. Ik heb nog geprobeerd om met een andere router/modem te werken i.e. de deco x20 van TPlink. Maar ook daar dezelfde problemen.
afgelopen maandag de klantenservice aan de lijn gehad die mij doodleuk wist te vertellen dat hij niks raars kon vinden in mijn t56 modem die hij uitlas, wat een beetje raar was want die lag ontkoppeld naast mij op tafel. Zoals je begrijpt doet dit het vertrouwen in de technische ondersteuning niet echt goed.
Uiteinelijk toch iemand aan de lijn gehad die me leek te willen helpen maar zolang de deco nog was aangesloten niet veel kon doen. Zodra ik de t56 weer had aangesloten was uiteraard alle problematiek weg .. voor een dag. Hieronder wat testjes die ik heb gedaan om die vragen voor te zijn:
allereerst een online pingtest:
niet best. Dan een ping test via cmd met packets van 35 bytes met een response van 6 ms. prima denk je, alleen is dit naar de router over 50 cm cat 6 kabel. Ook niet best.
Toen dacht ik, zal eens een echte stress test doen met packets van 1500bytes:
en als kers op de taart kortere tests met verschillende packets:
Als de verbining stand houdt is de snelheid wel goed met ong 980 mb/s. Maar dat is volkomen nutteloos als de verbinding om de haverklap uitvalt natuurlijk.
kan iemand mij hier bij helpen? Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
Ingmar
Tommie van Odido16 dagen geleden
Hi @Inge9054, ik geef je hier graag wat meer uitleg over.
Een maximum response-time van 6 ms is erg goed. Daarnaast is het inderdaad niet mogelijk om met 1500 bytes te gaan pingen. Het MTU staat op 1500 namelijk. Het modem voegt er ook nog eens 28 bytes aan toe voor alle nodige headers, er blijft dus 1472 bytes over voor de rest. Daarnaast hebben we geen IPv6 maar IPv4 waarbij het minimun 576 bytes is. Nij IPv6 is dit 1280. Zou je eens een pingtest willen uitvoeren volgens onze instructie?
Pingtest
De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.
Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.
Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
Ping 8.8.8.8
Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8
Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
Hi @Inge9054, ik geef je hier graag wat meer uitleg over.
Een maximum response-time van 6 ms is erg goed. Daarnaast is het inderdaad niet mogelijk om met 1500 bytes te gaan pingen. Het MTU staat op 1500 namelijk. Het modem voegt er ook nog eens 28 bytes aan toe voor alle nodige headers, er blijft dus 1472 bytes over voor de rest. Daarnaast hebben we geen IPv6 maar IPv4 waarbij het minimun 576 bytes is. Nij IPv6 is dit 1280. Zou je eens een pingtest willen uitvoeren volgens onze instructie?
Pingtest
De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.
Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.
Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
Ping 8.8.8.8
Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8
Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
Hi @Inge9054, ik geef je hier graag wat meer uitleg over.
Een maximum response-time van 6 ms is erg goed. Daarnaast is het inderdaad niet mogelijk om met 1500 bytes te gaan pingen. Het MTU staat op 1500 namelijk. Het modem voegt er ook nog eens 28 bytes aan toe voor alle nodige headers, er blijft dus 1472 bytes over voor de rest. Daarnaast hebben we geen IPv6 maar IPv4 waarbij het minimun 576 bytes is. Nij IPv6 is dit 1280. Zou je eens een pingtest willen uitvoeren volgens onze instructie?
Pingtest
De computer of laptop dient bekabeld aangesloten te zijn op het modem, een speedtest van een tv of spelcomputer kunnen wij niet gebruiken.
Zorg ervoor dat alleen de computer of laptop aangesloten is op het modem. Koppel alle andere apparaten los.
Specificaties van het gebruikte modem/router tijdens de problemen en uitvoeren van de test (In het geval van eigen modem)?:
Speelt het probleem de hele dag door of alleen op bepaalde momenten van de dag?:
Is het apparaat (de betreffende client) aangesloten op de 2.5 Gbit/s Lan poort of een 1 Gbit/s Lan poort?:
Deel de resultaten van een ping test naar 8.8.8.8, alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
Ping 8.8.8.8
Windows command prompt; ping -n 1000 8.8.8.8
Linux/Mac terminal; ping -c 1000 8.8.8.8
Deel de resultaten van een ping naar de first hop, dit is het tweede adres wat je ziet in een traceroute. Alleen een screenshot van de Ping statistics is genoeg.
Vind de first hop (de tweede regel, geel omlijnd op de screenshot)
Start een traceroute naar 8.8.8.8
Windows command prompt; tracert 8.8.8.8
Linux/max terminal; traceroute 8.8.8.8
Ping het gevonden IP-adres
Windows command prompt; ping -n 1000 IP-adres
Linux/Mac terminal; ping -n 1000 IP-adres
Dag Tommie,
excuus voor het latere antwoord maar er is ondertussen ook een monteur langs geweest om de hardware te vervangen. Dit heeft helaas niet mogen baten want zojuis kwam hetzelfde probleem weer opzetten. Hieronder de screenshots en antwoorden waar je om vroeg:
modem type en serie:
Alle testen zijn bedraad gedaan via een cat-6 kabel in de 2,5 gb/s poort. De problematiek is niet de hele dag door maar komt en gaat, duurt vaak 1 á 2 uur voordat het internet weer bruikbaar is. Gebeurt het meest tussen 18:00 en 22:00.
Kleine toevoeging, ik begon deze test op dit moment omdat toen mijn latency hoog was. Tijdens de eerste set pings werd mijn ping weer normaal, dus weet niet of die tweede erg waardevol zijn. Ook viel mijn laptop in screensaving waarbij de pings ophielden, van de lost pings waren er maar twee die een daadwerkelijke time-out hadden.
Hey @Inge9054, het eerste wat mij opvalt is de firmware versie, de B4. Dit is de firmware die het modem heeft als hij net uit de fabriek komt. Hier staat de oude Agent nog op wat voor ping kan zorgen. Ik zie dat het modem nu geupgraded is naar de nieuwste B10 firmware. Zou je de testjes eens nog een keer willen uitvoeren? Ik gok dat dit al een groot verschil zal maken.
Hey @Inge9054, het eerste wat mij opvalt is de firmware versie, de B4. Dit is de firmware die het modem heeft als hij net uit de fabriek komt. Hier staat de oude Agent nog op wat voor ping kan zorgen. Ik zie dat het modem nu geupgraded is naar de nieuwste B10 firmware. Zou je de testjes eens nog een keer willen uitvoeren? Ik gok dat dit al een groot verschil zal maken.
zojuist gekeken, inderdaad de nieuwe firmware. maar ten tijde dat ik dit typ zie ik nog steeds dezelfde problemen. heb het volgende bedraad opnieuw getest:
Ondertussen ook met de klantenservice aan de lijn geweest en die kunnen blijkbaar wel iets zien maar niet vertellen wat dan. Ga nu opnieuw naar Guidion doorgestuurd worden om het een en ander te laten uitlezen. Zeer frustrerend allemaal.
edit p.s. bij grotere packet size word ook in cmd het probleem beter zichtbaar:
Enter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.
Bestand scannen voor virussen
Sorry, we zijn de inhoud van dit bestand nog aan het controleren om er zeker van te zijn dat het veilig is om te downloaden. Probeer het nog een keer over een paar minuten.